مسجد کبود کجاست ؟

مسجد کبود

مسجد کبود

مسجد کبود یا بهتره با نام اصلیش بگیم عمارت مظفریه . چون اینجا هم قسمتی از عناصر مجموعه بازار تبریز محسوب شده و ثبت جهانی شده است. این عمارت به دستور جان بگوم (خانم جهانشاه) حدود570سال پیش ساخته شده است . جهانشاه از شاهان قراقویونلو بوده . این مکان فقط مسجد نبوده بلکه تا شعاع 400 متری آن کتابخانه ، خانگاه ، مدرسه ، گنبد پناه و… وجودداشته که این مکان رو تبدیل به یک عمارت سلطنتی کرده بود نه یک مکان معمولی .

اما باز هم مزاحم همیشگی تبریز یعنی زلزله از این مکان بی نظیر هم دست بردار نبوده و در هنگام وقوع زلزله مهیب حداقل 80 درصد از این عمارت رو از بین برده و تنها پایه ستون ها و ایوان ورودی و ایوان محراب باقی مونده و بعد از گذشت 180 سال مخروبه باقی مونده تا اینکه در سال 1307 شروع به بازسازی شده .

مسجد کبود

 

قالب کاشی که در این مکان استفاده شده کاشی معرق است. کاشی معرق به کاشی گفته می شود که دارای رگه های رنگی است و دارای فرایند ساخت خیلی پیچیده ای است.

سوره ی فتح که در دور تا دور مسجد نگاشته شده از بالا سمت راست ورودی محراب شروع شده و ادامه پیدا کرده . قسمت ورودی مسجد به مقبره که الان می توان راحت از آن رد شد قبلا توسط یک دیوار مشبک چوبی مسدود بوده و بصورت ضریح مانند بوده که مردم بتوانند قسمت زیبای مقبره را از مسجد ببینند اما این دیوار هم در زلزله تخریب شده و از بین رفته .

مسجد کبود

 

کاشی های بالای محراب قسمت های شفاف زیبا کاشی های اصلی این بناست که یکی از شاهکارهای کاشی معرق جهان محسوب میشود . روی این کاشی های معرق لاجورد هم بصورت زرنگار نقاشی هایی وجود دارد . از بالای قسمت مرمر دیوار مقبره به اون طرف تا سقف کلا از این کاشی ها وجود داشته با تصور این شما کاملا متوجه میشوید که چرا به اینجا لقب مسجد کبود یا فیروزه جهان اسلام داده اند.

مسجد کبود

 

کف این قسمت هم تا قسمتی از دیوار سنگ مرمر بوده که به این سنگ سنگ آلاباستر هم میگفتند. دارای کیفیت فوق العاده بالا با نور دهی بالا و شیشه گون بوده این سنگ ها که بنا به روایاتی در هنگام غروب میتوانستند با نور این سنگ ها کتابت کنند. غروب اینجا را در آن زمان تصور کنید که سنگ ها فضا را روشن کردند و کاشی های معرق به کل قسمت زیبایی خاصی دادند چه جلوه ی خاصی دارد.

اما چون بعد از زلزله مدت طولانی این مکان سقف نداشته این سنگ ها دچار هوازدگی شدند و حالت شفاف خودشان را از دست دادند. 

مسجد کبود

دیدگاه‌ خود را بنویسید

گفت و گورا شروع کنید...
سلام! سوالی داشتید؟
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ میدهیم
instagram default popup image round
Follow Me
502k 100k 3 month ago
اشتراک گذاری
اسکرول به بالا