باکو

مناطق دیدنی باکو

باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان، یکی از زیباترین مقاصد گردشگری در کشورهای اطراف ایران است که تلفیقی از سنت و مدرنیته است. برای آشنایی با مناطق دیدنی باکو با آراس سیر همراه شوید.

تور باکو یکی از تورهای خارجی پرطرفدار است و فرصتی عالی برای لذت بردن از مناطق دیدنی باکو و آشنایی با فرهنگ جمهوری آذربایجان است. باکو به خاطر نزدیکی به ایران، محبوبیت زیادی در بین گردشگران ایرانی دارد. مناطق دیدنی باکو شامل آثار تاریخی متعدد و آثار معماری با الهام از معماری ترکی، ایرانی و حتی اروپایی است و جاذبه‌های مدرن هم دارد. باکو، پایتخت آذربایجان برای همه گردشگران با سلیقه‌های مختلف، جاذبه‌ای دارد. در ادامه تعدادی از مناطق دیدنی باکو را معرفی می‌کنیم که در طول سفر می‌توانید برای دیدن آنها وقت بگذارید.

مناطق دیدنی باکو

ایچری شهر (Icheri Sheher)، شهر قدیم باکو

ایچری شهر باکو

شهر قدیم باکو با برج و بارو و استحکامات، یکی از آثار ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو است. امروزه این شهر قدیمی، قلب تاریخی پایتخت جمهوری آذربایجان است. برج دختر، بافندگان سنتی فرش‌ و تعداد زیادی رستوران و کافه را می‌توانید در این منطقه از شهر پیدا کنید. بازرگانانی که در زمان‌های قدیم به این شهر سفر می‌کردند، ایچری شهر را با نام دژ باکو هم معرفی کرده‌اند.

برج دختر

برج دختر باکو

برج استوانه‌ای باکو که با نام برج دختر یا قلعه دختر هم شناخته می‌شود، متعلق به قرن دوازدهم میلادی است و یک تاریخچه مرموز دارد. مورخان معتقدند این برج که در فهرست میراث جهانی یونسکو هم به ثبت رسیده، قبل از اینکه در قرن هجدهم به یک برج دیده‌بانی تبدیل شود، یک معبد زرتشتی بوده است. برای اینکه بالای این برج ۲۹ متری بروید می‌توانید از پلکان مارپیچی آن استفاده کنید. از بالای برج می‌توانید چشم‌اندازهای زیبایی از ایچری شهر ببینید.

کاخ شروان شاهان

کاخ شروانشاهان

تصویر کاخ شروانشاهان، سلسله‌ای که برای ۸۰۰ سال بر منطقه حکومت می‌کرد، روی اسکناس ۱۰ مناتی آذربایجان دیده می‌شود. این مجموعه در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده و متعلق به قرن پانزدهم میلادی است. برای مدت دویست سال، این مجموعه اقامتگاه سلطنتی بوده و دارای کاخ، مسجد، سردابه‌های محل دفن و آرامگاه بوده است. معماری چشم‌نواز و خیره‌کننده و چشم‌اندازهای زیبایی که مشرف به شهر دارد، باعث شده که کاخ شروانشاهان یکی از برترین جاذبه‌های دیدنی ایچری شهر و یکی از بهترین مناطق دیدنی باکو باشد.

موزه ملی تاریخ آذربایجان

موزه ملی تاریخ آذربایجان

موزه ملی تاریخ آذربایجان، بزرگترین موزه در باکو است. این موزه در یک عمارت بزرگ به سبک رنسانس ایتالیایی واقع شده و میزبان بیش از ۳۰۰ هزار اثر تاریخی است. نمایشگاه‌های موزه از دوران باستان تا عصر حاضر و قوم‌نگاری منطقه را پوشش می‌دهد. یکی از جذاب‌ترین مجموعه‌های این موزه، مجموعه گسترده سکه است که در آن سکه‌هایی از زمان یونان باستان هم وجود دارد.

خیابان نظامی

خیابان نظامی

خیابان نظامی یک خیابان ۳/۵ کیلومتری است که آن را به افتخار نظامی، شاعر بزرگ، نام‌گذاری کرده‌اند. این خیابان یکی از مهم‌ترین خیابان‌ها و مراکز خرید در شهر باکو است. وقتی از این خیابان عبور می‌کنید، اگر به معماری آن توجه کنید متوجه تغییر سبک از باروک تا نئو گوتیک و نيورنسانس و استالینیست می‌شوید.

خانه دولت

خانه دولت

خانه دولت یک عمارت باشکوه به سبک باروک است که در خیابان Neftchiler قرار دارد. این عمارت بین سال‌های ۱۹۳۶ تا ۱۹۵۲ ساخته شده است و چندین دپارتمان دولتی در آن قرار دارد. برای بازدیدکنندگان، مهم‌ترین جاذبه دیدنی این مجموعه، زیبایی معماری بنا است به خصوص در شب وقتی به زیبایی نورپردازی می‌شود.

میدان فواره

میدان فواره باکو

میدان فواره که یک میدان مخصوص عابر پیاده است قبلا با نام Parapet شناخته می‌شد. این میدان یک مکان عمومی شلوغ  و پاتوق شهروندان و گردشگران است. کافه‌ها و رستوران‌ها با تراس‌های فضای باز در طبقه پایین ساختمان‌های اطراف میدان قرار دارند که محلی عالی برای گذراندن اوقات فراغت و لذت بردن از فضای شهر است.

برج شعله

برج شعله باکو

برج‌های شعله مجموعه‌ای از سه آسمان‌خراش است که یکی از متمایزترین بناهای نمادین افق شهری باکو هستند. شب‌ها، نمای شیشه‌ای این برج‌ها به رنگ شعله‌های آتش، نورپردازی می‌شود و ده هزار لامپ ال‌ای‌دی رنگی آن را روشن می‌کند. این برج‌ها مشرف به خلیج باکو قرار دارند. دو تا از آنها محل استقرار دفاتر و دپارتمان‌ها است و سومی هتلی است که افرادی غیر از مهمانان هتل هم می‌توانند برای خوردن غذا و نوشیدنی به رستوران‌های آن سر بزنند.

میدان پرچم ملی

میدان پرچم ملی باکو

میدان پرچم ملی در انتهای غربی بولوار باکو قرار دارد. این میدان رسما در سال ۲۰۰۷ افتتاح شده است و سمبلی از غرور و افتخار ملی است. پرچم بزرگ میدان که ۷۰ متر در ۳۵ متر است، روی میله‌ای به طول ۱۶۲ متر نصب شده است. این پرچم در کتاب رکوردهای گینس به عنوان بلندترین میله پرچم دنیا ثبت شد ولی در سال ۲۰۱۱، تاجیکستان این عنوان را از باکو گرفت.

بلوار باکو

بلوار باکو

بلوار باکو حدودا ۳/۷۵ کیلومتر طول دارد. این گردشگاه ساحلی میزبان یک پارک تفریحی، رستوران و کافه، باغ کاکتوس، چرخ‌وفلک باکو و ونیز کوچک است. این بولوار از میدان پرچم ملی شروع می‌شود و تا میدان آزادی ادامه دارد. در این بولوار چشم‌اندازهای زیبایی از برج‌های شعله قابل مشاهده است و فرصت خوبی برای تفریح و گشت‌وگذار است.

ونیز کوچک

ونیز کوچک باکو

اگر تا به حال ونیز، شهر کانال‌ها را ندیده‌اید در باکو می‌توانید گوشه‌ای از آن را تجربه کنید. ونیز کوچک یکی از برترین جاذبه‌های گردشگری باکو برای یک شب رمانتیک است. این منطقه کوچک در بولوار باکو قرار دارد و شامل چندین جزیره است که با پل به هم متصل شده‌اند. با پرداخت هزینه‌ای اندک می‌توانید سوار قایق شوید و از این کانال‌های مصنوعی عبور کنید که اولین بار در دهه ۱۹۶۰ میلادی افتتاح شدند.

مسجد تازه‌پیر

مسجد تازه‌پیر

مسجد تازه‌پیر را به خاطر مناره‌های طلایی‌اش می‌شناسند. این مسجد بعد از اینکه قربانی انقلاب ۱۹۱۷ شد، به عنوان سینما و بعدا انبار غله مورد استفاده قرار گرفت تا اینکه در سال ۱۹۴۳ دوباره به عنوان مسجد بازگشایی شد.

قطار کابلی باکو

قطار کابلی باکو

قطار کابلی باکو تنها قطار کابلی و اولین قطار کابلی در جمهوری آذربایجان است. این قطار کابلی مسافران را از خیابان Neftchilar به Martyrs’ Alley می‌برد. چشم‌اندازهای بالای این قطار مشرف به ایچری‌شهر است و همینطور چشم‌اندازهای زیبایی از آسمان‌خراش‌ها و برج‌های مدرن باکو دارد.

تور باکو یکی از بهترین و پرطرفدارترین تورهای خارجی است. این تور فرصتی فراهم می‌کند تا مناطق دیدنی باکو را ببینید و از گشت‌وگذار در این شهر که هم جاذبه‌های تاریخی دارد و هم جاذبه‌های مدرن، لذت ببرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

گفت و گورا شروع کنید...
سلام! سوالی داشتید؟
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ میدهیم
instagram default popup image round
Follow Me
502k 100k 3 month ago
اشتراک گذاری
اسکرول به بالا