امضای تفاهم‌نامه همکاری میان میراث‌فرهنگی ایران و ایکروم جهانی

تفاهمنامه همکاری سه جانبه میان معاونت میراث فرهنگی، پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و مرکز بین‌المللی مطالعه حفظ و مرمت اموال فرهنگی (ایکروم) با هدف تقویت، حمایت و حراست از میراث فرهنگی امضاء شد.

به گزارش ایسنا، این تفاهمنامه در راستای همکاری‌های پیشین میان سه نهاد در سازماندهی و برنامه‌های آموزشی در حوزه حفاظت و مرمت میراث فرهنگی در ایران و منطقه با حضور محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی کشور، «استفانو دیکارو»، مدیرکل ایکروم به امضاء رسید که تبدیل ایران به مرکزی برای آموزش کارشناسان و ذی‌نفعان حوزه میراث فرهنگی منطقه از دیگر اهداف این تفاهم نامه بود.

طالبیان با بیان این‌که این تفاهم‌نامه با هدف تقویت، حمایت و حراست از میراث فرهنگی به عنوان یک جزء تفکیک ناپذیر توسعه پایدار به امضا رسیده است، اظهار کرد: به موجب این تفاهم‌نامه، طرفین در حوزه‌های میراث فرهنگی و توسعه پایدار، حمایت از میراث طبیعی و فرهنگی جهانی، حمایت از اموال فرهنگی در صورت بروز حادثه، حفاظت سنگ، تقویت نقش موزه‌ها و مجموعه‌های آنها، حمایت از میراث، در جهان متمایل به شهرنشینی امروز، پاسداری و صیانت از میراث فرهنگی ناملموس و حمایت از میراث فرهنگی زیرآب با یکدیگر همکاری خواهند داشت.

به گفته وی، انتظار می‌رود فعالیت‌های تفاهم شده به فرصت‌های آموزش عالی و توسعه حرفه‌ای برای حفاظت و مدیریت میراث فرهنگی، فرصت‌های آموزش عالی و توسعه حرفه ای به منظور ارتقا نقش میراث در توسعه پایدار از جمله در زمینه ترویج گردشگری و گفت و گوی میان فرهنگی در محوطه های میراث جهانی و سایر محوطه ها منجر شود.
این مطلب را هم ببینید :  جابه‌جایی 145هزار مسافر با ماهان

معاون میراث فرهنگی همچنین به فرصت‌های آموزش عالی و توسعه حرفه‌ای اشاره کرد و افزود: فرصت‌های آموزش عالی و توسعه حرفه‌ای در جهت تقویت مدیریت خطر و حفاظت پیشگیرانه در مجموعه موزه‌ای، تقویت باستان‌شناسی پیشگیرانه برای توسعه پایدار، ترویج رهیافت منظر به منظور پشتیبانی از برنامه‌هایی که خلا میان میراث فرهنگی و میراث طبیعی را پر می‌کند، مورد توجه باشند.

او تاکید کرد: افزایش آگاهی در مورد مشکلات حفاظت شهری نیز از دیگر نتایج مورد انتظار فعالیت‌های این تفاهم نامه به شمار می رود که لازم است در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش ایسنا، مرکز بین‌المللی مطالعه، حفاظت و مرمت آثار تاریخی فرهنگی (ایکروم (ICCROM) ارگانی است که با هدف حفاظت از میراث فرهنگی جهان از طریق آموزش، اطلاع‌رسانی، پژوهش، همکاری و برنامه‌های حمایتی و افزایش آگاهی عمومی نسبت به اهمیت و ظرافت مواریث فرهنگی تاسیس شده است.

این مرکز در ۲۱ اکتبر ۱۹۹۳ در هجدهمین اجلاس مجمع عمومی سازمان‌ملل به ثبت رسید. مرکز بین‌المللی مطالعه، حفاظت و مرمت اموال فرهنگی که ایکروم نام گرفته، موظف است تا از طریق شیوه‌های بدیع، توسعه یافته و ساده به حمایت و حفاظت از میراث فرهنگی جهان بپردازد.

ماموریت این سازمان براساس مفادی که چندی پیش از تاسیس آن نوشته شد است در نوامبر سال ۲۰۰۵ بازنگری شد. این ماموریت در چند بند تعریف شده که بند نخست آن بر پایه اهداف و عملکردها است.

به نقل از سیری در ایران

دیدگاه‌ خود را بنویسید

گفت و گورا شروع کنید...
سلام! سوالی داشتید؟
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ میدهیم
instagram default popup image round
Follow Me
502k 100k 3 month ago
اشتراک گذاری
اسکرول به بالا