تشریح سفر والی استان وان ترکیه به شهرستان خوی

۶ بهمن ۱۴۰۰تشریح سفر والی استان وان ترکیه به شهرستان خوی

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، والی وان ترکیه در صدر هیئتی و به همراه سرکنسول ایران در ارزروم ترکیه به شهر خوی در شمال آذربایجان غربی سفر کرد.

این دیدار با هدف افزایش تعاملات بین شهرهای خوی و وان ، تبادل تجربیات، تسریع در روند عقد تفاهم نامه خواهرخواندگی خوی و وان، تشکیل جلسات مشترک شهرداری های خوی و وان بصورت تخصصی، برگزاری همایش ویژه شمس در وان از سوی مدیریت شهری خوی، مبارزه با قاچاق انسان و سایر انجام شد.

خبرنگار خبرگزاری فارس در ارومیه، برای پیگیری نتایج این سفر گفت‌وگویی با فرماندار خوی و رئیس شورای اسلامی شهر خوی داشت که مشروح آن را در ذیل می‌خوانید.

سجاد چهره آرا با اشاره به اهمیت رونق مرز رازی خوی اظهار داشت:

مرزها مهمترین عنصر اقتصادی و پویایی منطقه هستند و مرز رازی با ویژگی های منحصر به فرد خود طبیعتا باید رونق بخش اقتصادی بوده و تأثیر آن بر سر سفره های مردم خوی ملموس باشد.

رئیس شورای اسلامی شهر خوی با اشاره به سفر اخیر والی وان به خوی تصریح کرد:

این ارتباط دوسویه و مستمرخواهد توانست در عقد تفاهم‌نامه خواهرخواندگی شهرداری های خوی و وان تأثیر گذار بوده و ارتباطات و تعاملات حوزه‌های تخصصی مدیریت شهرداری را نیز در پی داشته باشد.

وی افزود: عناصر مهم تفاهم نامه خواهر خواندگی به حوزه های فرهنگی،اجتماعی ،اقتصادی و بویژه گردشگری بر می‌گردد که همین حوزه موتور محرکه رشد اقتصادی است و باید به مبانی اقتصاد شهری بیش از پیش توجه داشت.

چهره آرا بیان کرد:

در طول تاریخ همسایگی ایران و ترکیه و به تبع آن شهر خوی و وان بعنوان دو شهر همسایه در دو کشور، موجب تقویت تبادلات تجاری و فرهنگی بوده و تعاملات و همراهی‌های گسترده‌ای در شرایط های ضروری و رویدادهای طبیعی برای شهرهای مذکور صورت گرفته و در راستای تقویت این همسایگی، تسریع در روند امضای تفاهم نامه خواهر خواندگی ضروری است.

رییس شورای شهر خوی همچنین با اشاره به ثبت شهر خوی در یونسکو بعنوان آرامگاه شمس تبریزی گفت: خوشبختانه طی ماه گذشته هشتصدمین سالگرد دیدار شمس و مولانا در مجمع عمومی کشورهای عضو یونسکو و شهر خوی بعنوان شهر دارالقرار و آرامگاه شمس به ثبت رسید.

وی افزود: آرامگاه شمس بزرگترین فرصت و ظرفیت برای گسترش دامنه تعاملات بین دو کشورهمچنین پیوند دهنده علاقمندان به فرهنگ و ادب ایران، عرفان اسلامی و شخصیتهای برجسته ای چون شمس و مولانا است و ما آمادگی لازم را برای تدوین و اجرای برنامه‌های مشترک با کشور ترکیه به ویژه شهرهای قونیه و وان اعلام می داریم.

در ادامه حسین عباسی با اشاره به جزئیات سفر اخیر والی وان به خوی اظهار داشت:

در دیداری که با والی شهر وان کشور ترکیه انجام شد به اهمیت مبارزه با قاچاق انسان که در سال های اخیر به دلیل تحولات منطقه ای افزایش داشته است، تاکید شد و مقرر شد تا تدابیر ویژه ای برای مبارزه با قاچاق انسان چه از طرف کشور ترکیه و چه از طرف مرز ایران اتخاذ شود.

فرماندارخوی افزود:

همچنین مبارزه با گروهک های تروریستی از موارد دیگری بود که در خصوص آن بحث و تبادل نظر شد و در حاشیه این نشست کمیته فرعی اقتصادی خوی و وان با هدف توسعه اقتصادی دو شهر مرزی خوی و وان تشکیل و مورد استقبال هر دو طرف قرار گرفت.

وی تصریح کرد: والی وان که به عنوان شهردار وان نیز محسوب می شود، از اعضای شورای اسلامی شهر و شهردار خوی دعوت کرد تا سفری به شهر وان جهت تبادل تجربیات در خصوص مسائل شهری و فرهنگی داشته باشند.

عباسی در ادامه بیان کرد: همچنین در ادامه این نشست در خصوص مشکلات مرزی بحث و گفت‌وگو شد و مقرر شد برخی مشکلات با گفت‌وگو ،تفاهم و دوستی حل شود و بستر برای سرمایه گذاری در هر دو شهر مرزی فرهم شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

گفت و گورا شروع کنید...
سلام! سوالی داشتید؟
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ میدهیم
instagram default popup image round
Follow Me
502k 100k 3 month ago
اشتراک گذاری
اسکرول به بالا