توسعه مناسبات اقتصادی ایران و ترکیه

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکزآذربایجان غربی ،درپنجاه و ششمین نشست اعضای کمیته فرعی ، امنیتی شهرستان خوی و استان وان ترکیه که بعد از دو سال وقفه بعلت شیوع کرونا در فرماندار خوی ترتیب یافت دو طرف در خصوص راه‌های توسعه همکاری‌های اقتصادی نیز با هم بحث و تبادل نظر کردند.

اخبار وان ترکیه

حسین عباسی فرماندار خوی گفت:

سالیان زیادی است که ایران و ترکیه با حسن همجواری در کنار یکدیگر به عنوان دو همسایه صمیمی زندگی کردند و این حسن همجواری با تقویت مشترکات فرهنگی و اقتصادی ادامه می‌یابد.

وی تصریح کرد: در این نشست با طرف ترک در زمینه توسعه همکاری جهت مبارزه با تروریسم، قاچاق انسان، قاچاق مواد مخدر و برخورد قاطع با گروهک‌های ترویستی در مرز‌ها تصمیمات مشترکی اتخاذ شد.

عباسی همچنین از بررسی مشکلات تجار و توسعه تجارت مرزی بین دو طرف هم خبر داد و افزود: در حاشیه این نشست با تاکیدات استاندار آذربایجان غربی در جهت توسعه روابط اقتصادی و گسترش روابط فرهنگی بین دوطرف بحث و تبادل نظر شد که امید می‌رود آثار این نشست را در آینده‌ای نزدیک شاهد باشیم.

محمد امین بیلمز والی استان وان ترکیه هم با مثبت ارزیابی کردن نشست مشترک با طرف ایرانی گفت:

در این نشست که بعلت کرونا بعداز دوسال وقفه برگزار شد با طرف ایرانی تفاهمات بسیاری خوبی برای رفع مشکلات مرزی حاصل شد.

وی با بیان اینکه دوطرف درساخت و تکمیل پایانه‌های رازی – کاپی کوی بسیار جدی هستند تصریح کرد: در این نشست همچنین برای فعالیت شبانه روز رازی – کاپی کوی نیز بحث و تبادل نظر شد.

والی وان تصریح کرد: مبارزه مشترک با گروهگ‌های تروریستی و قاچاق انسان از مهمترین توافقات این نشست بود.

سجاد سلطان زاده سرکنسول ایران در ارزوم ترکیه هم در حاشیه این نشست گفت: یکی از ویژگی‌های مهم این نشست پرداختن به موضوعاتی فراتر از مباحث کمیته‌های فرعی امنیتی بود که مقرر شد طرفین کارگروه‌های اقتصادی و تجاری مشترک رانیز برای توسعه روابط فعال کنند.

با اشاره به وجود بستر‌های بسیار متنوع و مشترک اقتصادی، تجاری و فرهنگی آذربایجان غربی برای با شرق ترکیه افزود: در این نشست و حاشیه آن مقرر رشد امضای قرارداد خواهر خواندگی خوی و وان در دستور کار قرار گیرد.

هیأت‌تر ک در سفر به شهرستان خوی همچنین در نشست با اعضای شورای اسلامی و شهردار خوی راه‌های توسعه همکاری‌های فرهنگی و ورزشی از جمله امضای قرار داد خواهر خواندگی خوی و وان را بررسی کردند.

در پایان این نشست تفاهم نامه‌ای در ۶ بند برای مبارزه با تروریسم و قاچاق انسان و توسعه همکاری‌های اقتصادی و فرهنگی و گردشگری بین دو طرف امضاء شد .

باتوجه به تفاهم مشترک ایران و ترکیه برای ارتقاء سقف تجارت فی مابین تا ۳۰ میلیارد دلار خوی ووان میتوانند به عنوان پیشران این تفاهم نامه نقش بسیار مهمی را ایفا کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

گفت و گورا شروع کنید...
سلام! سوالی داشتید؟
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ میدهیم
instagram default popup image round
Follow Me
502k 100k 3 month ago
اشتراک گذاری
اسکرول به بالا