حج تمتع امسال امکان‌پذیر نیست

 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه مراسم تقدیر از فعالان اقامه نماز در جمع خبرنگاران در رابطه با این مسئله که حج امسال منتفی است یا خیر گفت: قرار بود تا یکشنبه 9 خرداد صبر کنیم اگر مقامات عربستان نکات مورد توجه ما را پاسخ دادند؛ دنبال می‌کنیم اما باتوجه به نوع برخوردی که در 2 دور مذاکرات میان هیات ایرانی با عربستان داشتیم و کارشکنی که ما در رفتار مقامات عربستان دیدیم؛ مشهود است که این اتفاق عملا امکان‌پذیر نیست که حج تمتع امسال انجام شود. سازمان حج و زیارت فردا طی بیانیه‌ای مراتب این موضوع را اعلام می‌کند.

جنتی در پاسخ به این سوال که معاون وزیر خارجه عربستان ابراز داشته که ایران در ماجرای حج امسال خیلی جدی نبوده است، بیان کرد: وزیر خارجه عربستان بی‌خود می‌گوید اینها جوسازی‌های رسانه‌‌ای است و می‌خواهند کارشکنی‌های خود را بپوشانند به هر حال آنچه برای ما مهم بوده و بر آن تاکید داشتیم؛ تامین امنیت زائران است.

وی افزود: باتوجه به پیشینه‌ای که دولت عربستان دارد؛ این کشور درسال گذشته منجر به شهادت بسیاری از زائران ایرانی و سایر کشورها شده است و در سال‌های قبل هم دستگیری‌های مختلفی به بهانه‌های واهی از حجاج ایرانی صورت می‌گرفت بنابراین ما هیچ وسیله‌ای برای حمایت کنسولی شهروندانمان در عربستان نداریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه بحث رعایت و حفظ حرمت زائران ایرانی از دیگر مواردی است که بیشتر مورد تاکید ما بوده و مقامات عربستان برای آن پاسخ نداشتند، گفت: در زمینه‌های اجرایی عملا 4 ماه زمان را از دست دادیم و امکان اینکه بتوانیم اقامتی را برای زائران فراهم کنیم و زمان لازم برای قراردادهایی که باید ببندیم را از دست داده‌ایم.

او در پایان سخنان خود بیان کرد: من فکر می‌کنم یک تعمدی از طرف دولت عربستان وجود دارد برای اینکه زائران ایرانی به‌طور رسمی نتوانند حج تمتع امسال را به جا بیاورند بنابراین لازم بود ما سریعا اعلام موضع کنیم.
به نقل از : خبرگزاری میراث فرهنگی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

گفت و گورا شروع کنید...
سلام! سوالی داشتید؟
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ میدهیم
instagram default popup image round
Follow Me
502k 100k 3 month ago
اشتراک گذاری
اسکرول به بالا