مطالعات انسان شناسی روی 100اسکلت کشف شده از شهر سامن

بابک حجتی مرمتگر و استاد دانشگاه هنر اسلامی تبریز این مطلب را در کارگاه آموزشی 2روزه “استخوان و عاج از اکتشاف تا مرمت” که به همت پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی در محل پژوهشگاه برگزار شد مطرح کرد.
او با بیان نکاتی در خصوص حفاظت و مرمت تدفین های برجا (به جا مانده در بستر فرهنگی خویش) مکشوفه از کاوش های باستان شناسی به بیان موردی شهر سامن پرداخت و گفت: پژوهش های باستان شناسی شامل شناسایی، پاکسازی، کاوش و پی گردی در 8کارگاه در نقاط مختلف شهر و با فواصل از هم انجام شد که دستاوردهای ارزشمندی داشت .
به گفته او، تا کنون بیش از 50فضای کوچک و بزرگ که با راهروهای متعددی به هم ارتباط دارند شناسایی شده که این فضا ها در عمق‌های متغیر بین 3تا 6متری از سطح زمین قرار دارند .
حجتی یکی از ویژگی های این مجموعه را وجود تدفین ها و بقایای انسانی متعدد موجود در کف فضاها اعلام کرد و گفت: در کاوش های فصل دوم سال 87بیش از یکصد اسکلت و بقایای استخوان های انسانی شناسایی شد که مطالعات انسان شناسی مورد نیاز بر روی بقایا در همان سال انجام گرفت و ویژگی ها جنسیتی ، سنین مرگ و تا حدودی مشخصه‌های نژادی و علل مرگ شناسایی شد .
این پژوهشگر با اشاره به این نکته که تدفین در مجموعه احتمالا به کاربری دور دوم آن بر می گردد گفت: در چند فضا تدفینهای پابرجا در کف اتاق قرار گرفته و یک توده استخوانی در کناره اتاق دیده می شود که نشان می دهد از مجموعه طی دوره زمانی نسبتا طولانی به عنوان مکانی مختص تدفین استفاده می شده است .
این مرمتگر با اشاره به ساختار شیمیایی استخوان ها در این مکان گفت: استخوان ها دارای ترکیبات و عملکردهای متفاوتی هستند که از دید باستان شناسی عمده ترکیبات آلی مواد اسکلت ها از اوسئین تشکیل شده، پروتئین کلاژن وعمده مواد غیر آلی کلسیم فسفات آمیخته با کربنات ها و فلوئورید است .
حجتی در ادامه به بیان نکاتی در خصوص آسیب شناسی استخوان ها و تدفین ها و اقدامات حفاظتی صورت گرفته در استخوان های مکشوفه در مدت زمان فصول حفاری و تدفین های برجا پرداخت .
گفتنی است، طی دو روز برگزاری کارگاه آموزشی “استخوان و عاج ازاکتشاف تا مرمت” شرکت کنندگان با موضوعاتی تحت عناوین چالش های حفاظت از یافته‌های استخوانی، عوامل تهدید کننده استخوان ها، اولویت بندی اقدامات حفاظتی عاج و استخوان و… آشنا شدند و در کارگاه عملی مواردی را در خصوص تکنیک های کاربردی حفاظت و مرمت استخوان ها فرا گرفتند.

به نقل از: خبرگزاری میراث فرهنگی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

گفت و گورا شروع کنید...
سلام! سوالی داشتید؟
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ میدهیم
instagram default popup image round
Follow Me
502k 100k 3 month ago
اشتراک گذاری
اسکرول به بالا