معرفی خانه های قدیمی تبریز

 

تبریز شهر اولین های ایران دارای 300 خانه قدیمی است . اکثر خانه های قدیمی تبریز مربوط به دوران قاجاریه و حکومت های پس از ان است که چند نمونه از این ها را برای شما معرفی میکنیم.

خانه بهنام

خانه‌ بهنام یکی از این خانه‌هاست که با لقب زیباترین از دیگر خانه‌های قدیمی مشابه‌اش متمایز می‌شود. خانه بهنام یا بهنام گنجه‌ای یا قدکی بنایی مربوط به سال‌های پایانی دوران زندیان و سال‌های آغازین دوران قاجار است. خانه بهنام یکی از ساختمان‌های تاریخی شهر تبریز است که به عنوان یک خانه مسکونی ساخته شده است. اکنون بخش اداری دانشگاه هنر اسلامی تبریز در این خانه مستقر است.  ورودی این خانه 1000تومان می باشد. این خانه در نزدیکی مقصودیه خیابان ارک جدید قرار دارد.

 

خانه مشروطه

یکی از خانه های قدیمی تبریز که در منطقه راسته کوچه بازار تبریز قرار دارد خانه مشروطه نام دارد. این خانه توسط حاج ولی معمار در سال 1247ساخته شده است . مالک نخستین ان حاج مهدی کوزه کنانی یکی از تجار تبریز میباشد. حاج مهدی کوزه کنانی فردی ازادی خواه بود . بعد از به توپ بستن مجلس توسط محمد علی شاه در سال 1287 این خانه قدیمی را در اختیار مشروطه خواهان قرار داد. ورودی  این خانه 2500 تومان می باشد.

 

خانه حیدرزاده

خانه حیدرزاده عمارتی قدیمی در محله‌ی تاریخی و زیبای مقصودیه‌ تبریز است که در کوچه‌ای، پشت عمارت شهرداری تبریز قرار دارد.  هیچ سند معتبری مبنی بر این که خانه در چه سالی ساخته شده است، وجود ندارد؛ اما برخی از مورخین، طبق مطالعات میدانی خود بر این عقیده هستند که قدمت این خانه به ۱۳۰ سال قبل بازمی‌گردد. بازدید از این خانه رایگان می باشد.

 

خانه نیکدل

خانه دیگری که در محله قدیمی مقصودیه تبریز قرار دارد خانه نیکدل است. قبل از وارد شدن به خانه، عظمت این خانه دو طبقه را خواهید دید که از پشت دیوار خودنمایی می کند. سپس وارد حیاط کوچک و باصفایی می شوید. این حیاط همان حیاط اندرونی است که در ضلع جنوبی بنا قرار دارد. ضلع شرقی حیاط اندرونی دارای یک طنبی کوچک و چهار اتاق است. بازدید از این خانه نیز رایگان می باشد.

خانه شهریار

کمتر کسی را می‌توان یافت که نام استاد شهریار به گوشش نرسیده باشد. حتی افرادی که به شعر و ادب علاقه چندانی نداشته باشند نیز با شنیدن ابیاتی از حیدربابا، مسحور زیبایی و لطافت کلام شهریار می‌شوند. چه زیباست در خانه‌ای قدم گذاشت که محبوب‌ترین شاعر معاصر، بیشتر اشعار معروفش را در آن سروده است.

شهریار با اینکه زاده خوشکناب بود اما علاقه زیادی به شهر تبریز و زندگی در آن داشت، به همین دلیل خانه‌ی کوچکی را از خود در کوچه پس کوچه‌های این شهر به یادگار گذاشت؛ خانه‌ای که قدمت آن به دوره پهلوی دوم برمی‌گردد. بازدید از این خانه  که در محله مقصودیه قرار دارد رایگان است.

خانه علی مسیو

علی موسیو (۱۸۷۹–۱۹۱۰) یکی از بنیادگذاران و فعالان اجتماعیون عامیون در انقلاب مشروطه ایران است.

علی موسیو، یکی از نخستین بنیادگذاران و فعالان تاریخ جنبش کارگری ایران در مرحله اول یعنی مرحله سوسیال دمکراسی انقلابی است. وی در پیدایش و رشد سازمان‌های متعدد اجتماعیون عامیون ایران نقش بارز تاریخی ایفا نموده و از پیش کسوتان آن محسوب می‌گردد. او در سال‌های انقلاب مشروطیت، با پایه‌گذاری مرکز غیبی تبریز که می‌توان از آن به عنوان مهم‌ترین و موثرترین هسته اجتماعیون عامیون ایران یاد کرد، خدمات انکار ناپذیری انجام داده‌است. این خانه در خیابان چهارراه منصور  کوچه صدر قرار دارد. بازدید از این خانه نیز رایگان میباشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

گفت و گورا شروع کنید...
سلام! سوالی داشتید؟
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ میدهیم
instagram default popup image round
Follow Me
502k 100k 3 month ago
اشتراک گذاری
اسکرول به بالا