مکان های دیدنی تبریز کدامند ؟

شهر تبریز با تاریخی غنی و طبیعتی زیبا، یکی از مقاصد پرطرفدار گردشگران مخصوصا در فصل تابستان است. این شهر مکان های دیدنی زیادی دارد که در این مقاله از آراس سیر به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

تبریز سومین شهر بزرگ ایران و شهری تاریخی است. این شهر سرسبز آب و هوایی کوهستانی داشته و بزرگ‌ترین شهر شمال غربی ایران مدرن است. اگر قصد تبریزگردی و سفر به این شهر زیبا را دارید، تور تبریز بهترین گزینه است. در ادامه به مکان های دیدنی تبریز پرداخته می‌شود.

بازار تبریز

بازار بزرگ تبریز

بازار تبریز با مساحت یک کیلومتر مربع  بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده جهان است که در یونسکو نیز به ثبت رسیده و یکی از بهترین مکان های دیدنی تبریز است. مدرسه، مسجد و کاروان سراهای تاریخی زیادی در این بازار وجود دارد که نماهای آجری، گنبدها و طاق‌های زیبا جذابیت آن را دوچندان برابر کرده است.

درهر بخش از بازار تبریز کسب و کاری وجود دارد که در میان آنها بازار فرش پررونق است. تیمچه مظفریه بهترین قسمت بازار محسوب می‌شود که دیدنش خالی از لطف نیست.

مسجد کبود

مسجد کبود تبریز

مسجد کبود از معروف‌ترین مساجد این شهر است. این مسجد را با نام فیروزه اسلام نیز می‌خوانند و آن هم به دلیل کاشی‌‌های فیروزه‌ای رنگش است. کاشی‌کاری معرق و تلفیق آجر و کاشی و اجزای نقوش پرکار مهم‌ترین ویژگی مسجد بوده و آن را معروف کرده است.

ائل گلی

ائل گلی تبریز

یکی دیگر از مکانهای دیدنی تبریز باغ ائل گلی یا شاه گلی است که در زمان آق قویونلوها ساخته شده است. در وسط این باغ استخری بزرگ با عمق ۱۲ متر قرار گرفته و مکانی برای قایق‌سواری محسوب می‌شود.

این باغ بهترین مکان برای گذراندن اوقات فراغت است.

موزه شهرداری

عمارت شهرداری تبریز

میدان ساعت یا میدان شهرداری را هم می‌توان به مجموعه مکان های دیدنی تبریز اضافه کرد که در مقابل کاخ شهرداری تبریز معروف به ساختمان ساعت واقع شده است. در کاخ شهرداری ساعتی به‌ ارتفاع ۵٫۳۰ متر قرار دارد.

تنها موزه شهرداری ایران در کاخ شهرداری قرار دارد و شامل تالارهای دوربین قدیمی، فرش، هنرهای معاصر، خط و غیره می‌شود.

موزه آذربایجان

موزه آذربایجان تبریز

موزه آذربایجان  دومین موزه باستان شناسی ایران پس از موزه ملی تهران است. در این موزه ۱۲۰۰ شی عتیقه قرار دارد که همه آنها نمایش داده نمی‌شود. این موزه دارای سه سالن نمایش به ابعاد ۳۷ در ۱۲ متر و چند اتاق اداری و کتابخانه بوده و یکی از بزرگترین موزه‌های کشور است.

پیاده‌راه تربیت

خیابان تربیت نزدیک میدان ساعت قرار گرفته و عصرها بسیار شلوغ می‌شود. پیاده‌راه تربیت سنگفرش بوده و بهترین مکان برای گشت و گذار و خرید به‌شمار می‌رود.

ارگ علیشاه

ارگ علیشاه تبریز

ارگ علیشاه در مرکز شهر تبریز، در ضلع جنوبی تقاطع خیابان امام خمینی و فردوسی قرار دارد و قدمت بنای اصلی ارگ به قرن هشتم میلادی بازمی‌گردد. این ارگ را به خاطر مسجد ساخته بودند که با فرو ریختن سقف هنگام ساخت و مرگ علیشاه نیمه کاره رها شد. امروزه تنها دیوارهای شبستان این بنا برجای مانده و از مکان های دیدنی تبریز به شمار می‌رود.

موزه قاجار

موزه قاجار تبریز

در یکی از محله‌های قدیمی تبریز به نام ششگلان یکی دیگر از مکان های دیدنی تبریز قرار دارد؛ موزه قاجار نامی است که بر این مکان زیبا داده شده است.

این موزه متشکل از بخش‌های مختلفی است که عبارتند از: تالار پول و سکه‌های دوره قاجار، تالار ظرف و ظروف، تالار کاشی‌های رنگارنگ، تالار تفنگ و اسلحه، تالار ساز و تالارهایی هم برای وسایل دیگر.

عمارت و حیاط این موزه بسیار دیدنی است و ارزش رفتن دارد.

تله‌کابین کوه عون ابن علی (عینالی)

تله کابین کوه عون ابن علی (عینالی)

تله کابین کوه عون ابن علی که درشمال شهر تبریز قرار دارد، بعد از تکمیل فاز دو و سه آن به طولانی‌ترین تله کابین کشور تبدیل خواهد شد. با استفاده از این تله‌کابین می‌توان از میان کوه‌های زیبای عینالی گذشت و طبیعت سرسبز را مشاهده کرد. بقعه‌ای منسوب به دو تن از فرزندان حضرت علی (ع) به نام‌های عون بن علی و زید بن علی در بالای کوه واقع شده است.

مسجد جامع تبریز

مسجد جامع تبریز

مسجد جامع تبریز (مسجد جمعه) از دیگر مکان های دیدنی تبریز است که در انتهای بازار تبریز و ضلع جنوبی صحن مدرسه طالبیه و بین مسجد حجت الاسلام و مسجد میرزا اسماعیل خاله اوغلی و الچاق مسجد قرار دارد.

قدمت این مکان به دوران سلجوقیان برمی‌گردد و چندین بار مرمت شده است. از مشهورترین قسمت‌های مسجد می‌توان به گلدسته‌های مسجد در کنار کاشی‌کاری منحصر به فرد ورودی آن اشاره کرد.

مقبره الشعرا (قبرستان سرخاب)

مقبره الشعرا (قبرستان سرخاب)

تاریخ این گورستان به پیش از قرن هشتم هجری بر می‌گردد. بیش از ۴۰۰ فرد نامی و عمدتا شاعر در هشتصد سال گذشته در این محل دفن شده‌اند که مشهورترین آن‌ها حکیم اسدی طوسی و سید محمد حسین شهریار است.

خانه مشروطه

خانه مشروطه از دیگر مکان های دیدنی تبریز است که محل تصمیم‌گیری سران مشروطه به شمار می‌رفت.  این مکان خانه‌ای از سنگ، آجر و خشت و پر از آیینه‌کاری و گچبری است. برجسته‌ترین چهره‌های مشروطه از جمله ستارخان، باقرخان، ثقه‌الاسلام تبریزی و حاجی میرزا آقافرشی در این خانه جمع می‌شدند. همچنین این مکان محل نگهداری اسناد دوره مشروطه است.

خانه استاد شهریار

خانه استاد شهریار با قدمت دوره پهلوی دوم (۱۳۴۷) در مرکز شهر تبریز قرار دارد. این خانه مکان زندگی شاعر معروف استاد شهریار بوده است.

خانه بهنام

خانه بهنام تبریز

خانه بهنام از دیگر بناهایی است که می‌شود آن را در لیست مکانهای دیدنی تبریز قرار دارد. این خانه از قديمی‌ترين بناهای اوایل دوره قاجار است كه در دوره ناصرالدين شاه مرمت و احتمالا تزئينات نقاشی به آن اضافه شده است. از نظر معماری (طرح و ساخت) و تزئينات به عمل آمده در خانه بهنام و كامل بودن بنا می‌توان خانه بهنام را يک نمونه ساختمان مسكونی قابل مطالعه دانست. اين خانه در حال حاضر به دانشکده معماری دانشگاه صنعتی سهند تبدیل شده است.

باغ گلستان تبریز

باغ گلستان تبریز یا باغ فجر در سال ۱۳۰۸ خورشیدی در اراضی گورستان گجیل در بخش غربی شهر تبریز در میان خیابان‌های منجم، ملل متحد، نادری و قونقاباشی ساخته شده است. این مکان از قدیم به عنوان گردشگاه عمومی و باغ ملی شهر و همچنین محلی برای استراحت مردم پس از خرید از بازار محسوب می‌شده است.

از دیگر مکان های دیدنی تبریز می‌توان به روستای کندوان، مقبره دو کمال تبریز، برج خلعت پوشان، پارک جنگلی باغمیشه، مجتمع تجاری تفریحی لاله پارک، برج آتش نشان، خانه لاله‌ای، خانه صرافلار، خانه پروین اعتصامی، خانه علی مسیو، حمام نوبر و غیره اشاره کرد. برای دیدن این مکان‌ها از نزدیک و تبریزگردی، تور تبریز بهترین انتخاب است.

برای بازدید از تبریز و مکانهای دیدنی آن، می‌توانید تور تبریزگردی را از آژانس آراس سیر رزرو کنید. شما می‌توانید با شماره‌های واتساپ همکاران ما در تماس باشید یا برای مشاهده پکیج تورها به کانال تلگرامی و صفحه اینستاگرام ما به آدرس @arasseir سر بزنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

گفت و گورا شروع کنید...
سلام! سوالی داشتید؟
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ میدهیم
instagram default popup image round
Follow Me
502k 100k 3 month ago
اشتراک گذاری
اسکرول به بالا