گردشگری که سهل انگارانه به آن نگاه می‌شود

عدم موقعیت مناسب شغلی نسبت به سایر مشاغل روبه‌رو هستند. از این رو انگیزه‌های لازم برای جذب در این حوزه پایین است.

هزینه های پرسنلی بالا (بیمه،حق قانونی حقوق و مزایا) و بالا بودن تعداد افراد درگیر در این صنعت و افت و خیزهای فصلی این شغل کارفرمایان را در راضی نگاه داشتن پرسنل ناتوان می ساز که بایسته است از این صنعت با توجه به درآمدزا بودن آن جهت گردش اقتصادی کشور حمایت لازم با ایجاد راهکارهای بیمه ای پرسنل و دیگر عوامل صورت گیرد.

با وجود چنین مسائلی شاهد ورود آموزش های غیر تخصصی توسط مدرسینی که غالباً رشته تحصیلی آن‌ها خارج از حوزه گردشگری بوده و یا عدم آشنائی پاره ای از مؤسسات به دقت و توجه در آموزش و دیگر عوامل آموزشی را شاهد هستیم که سبب ضعف در شرایط انتقال صحیح آموزش می شود.

آیا تعداد فارغ التحصیلان و  دانش آموختگان رشته های هتلداری و خدمات غذایی پاسخگوی نیاز گردشگری هست؟
تعداد فراگیران بسته به نیاز جامعه بدلیل بازار جذب نامناسب علی رقم نیاز صنعت سبب کاهش تعداد فراگیران شده است. همچنین افزایش بی رویه مؤسسات بدون بررسی و آمایش سرزمین سبب کاهش قدرت مالی مؤسسات توانمند در آموزش شده است که این امر محدودیت‌هایی برای موسسه در جذب مدرس و اساتید کاردان ایجاد می‌کند. این درحالی است که بایسته است بسته به نیاز هر شهر و استان این امر نیازسنجی و مدیریت شود.

حوزه گردشگری به چه بخش هایی برای توسعه آموزش و کیفیت خدمات نیاز دارد؟
حوزه گردشگری نیازمند قدرت در بخش آموزش و حرکت بسوی آکادمیک تر کردن و عملی تر نمودن دوره های مرتبط است. همچنین موسسات اثر بخش شناسائی و تقویت شوند تا افراد آموزش دیده با توان بیشتر وارد کار شوند.

آیا تعامل سازنده بین دستگاه های ذیربط وجود دارد؟
خیر تعامل سازنده بین سازمان گردشگری و جامعه هتلداران و یا انجمن های گردشگری وجود نداشته و سپردن بخشی از آموزش به جامعه ها و انجمن ها سبب ضعف آموزش خواهد شد . بایسته است آموزش و برنامه ریزی آموزشی در این زمینه ها در سطح کلان کشور و تحت نظارات دولت و سازمان گردشگری صورت پذیرد تا از افت سطح آموزش بدلیل دیدگاه سلیقه ای جامعه ها کاسته شود .

دیدگاه خود را در خصوص مشکلات موجود در این راه بیان کنید.
مشکلات موجود عدیده و زیاد است. در مقام اول همبستگی بین سازمان گردشگری و جامعه هتلداران و سیستم های گردشگری بخش خصوصی جهت تحقق بهتر امر آموزش ضروری است. از دیگر سو باید به این امر تاکید داشت که که بدلیل سهولت ظاهری فعالیت در حوزه گردشگری، افراد با تبحر و تجربه پایین خود را مدعی تدریس و سرمایه‌گذاری در این حوزه می‌دانند این درحالی است که شناخت و ضرورت مهارت و علم به آن از جمله ملزومات حوزه گردشگری است که به دلیل فقر فرهنگ شغلی در این حوزه رو به فراموشی است.

گفت و گو: معصومه دیودار

به نقل از : خبرگزاری میراث فرهنگی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

گفت و گورا شروع کنید...
سلام! سوالی داشتید؟
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ میدهیم
instagram default popup image round
Follow Me
502k 100k 3 month ago
اشتراک گذاری
اسکرول به بالا