بودجه ۴۰ میلیون تومانی برای مطالعه پایلوت بومگردی

باتوجه به آنکه کارشناسان تاکید دارند، طرح بوم‌گردی موجب توانمندسازی جوامع محلی، رونق اقتصادی و بهره‌مندی عموم مردم می‌شود و احیای آیین‌های بومی، آداب و سنن، گویش‌ها و … را به همراه دارد، قصد برآن شده‌است تا طرح بومگردی در 500 روستای کشور اجرایی شود. در این میان روستای جنت‌رودبار رامسر به عنوان پایلوت عملیاتی ساختن این طرح معرفی و مطالعات آن آغاز شد.

«مهران حسنی» معاون گردشگری استان مازندران در گفت و گو با خبرنگار CHN گفت: «با توجه به ظرفیت‌ روستاهای مازندران برای پذیرش گردشگر و استقبال گردشگران از اقامت در خانه‌های روستایی برآن شدیم تا طرح بومگردی را در روستاهای این استان اجرایی کنیم.»

به گفته او، طبق آمار کمیته امور دهیاری‌ها، در سال گذشته (1394) حدود 2 میلیون نفر شب اقامت با میانگین 3 شب اقامت در روستاهای مازندران ماندند این درحالی است که این رقم در سال 95 به 3 میلیون نفر شب رسیده‌است که نشان از ظرفیت گردشگری روستایی و توسعه آن دارد که باید ساماندهی شود.

معماری این روستا از جمله معماری‌های قدیمی است که مربوط به منطقه غرب استان مازندران است همچنین بازارچه سنتی در این روستا فعال است که تاکنون حفظ شده.

حسنی با اشاره به معماری روستایی در مازندران اظهار کرد: «با توجه به آنکه با توسعه روستاها شاهد تغییر معماری و بافت روستا هستیم برآن شدیم تا با اجرایی کردن طرح بومگردی، معماری و سنت‌ها و آداب و رسوم روستاها را حفظ و احیا کنیم. با توجه به آنکه بافت و معماری روستای جنت‌رودبار رامسر بیش از سایر روستاها حفظ شده‌است این روستا را به عنوان پایلوت انتخاب کردیم تا بتوانیم تجربیاتی که در این راه کسب می‌کنیم را در سایر روستاها بسط دهیم.»

به گفته معاون گردشگری مازندران، این طرح از مردادماه سال 94 آغاز شد و در نهایت امر کلید آغاز طرح مطالعاتی آن با اختصاص 40 میلیون تومان بودجه از اسفند ماه 94 زده شد.

برگزاری جشنواره گل گاو زبان،  احیای آیین ها و صنایع دستی و سبک زندگی روستایی و حفظ آداب و رسوم روستایی از جمله اهداف بومگردی روستایی است. در این راستان نیز، نه تنها همکاری تمام دستگاه‌های ذی‌ربط نیاز است بلکه مردم بومی منطقه نیز آمادگی خود را برای اجرایی شدن این طرح اعلام کرده‌اند.

به نقل از: خبرگزاری میراث فرهنگی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

گفت و گورا شروع کنید...
سلام! سوالی داشتید؟
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ میدهیم
instagram default popup image round
Follow Me
502k 100k 3 month ago
اشتراک گذاری
اسکرول به بالا