«سازمانهای توسعه خدمات گرشگردی» برای فعالیت نیازمند مجوز سازمان هستند

مهر ماه 1394بود که شهردار تهران از ارائه لایحه ایجاد سازمان گردشگری شهرداری تهران به شورای شهر خبر داد؛ در اسفند ماه سال گذشته نیز بررسی یک فوریت لایحه «مجوز تأسیس سازمان گردشگری شهرداری تهران» در دویست و چهل و سومین جلسه شورای شهر تهران مطرح شد ولی پس از ارائه نظرات موافق و مخالف یک فوریت آن رای نیاورد ولایحه به شهرداری ارجاع داده شد.

علیرضا دبیر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران ضمن مخالفت با یک فوریت لایحه ذکر شده در آن جلسه گفت: نباید به دنبال کارهای موازی‌کاری باشیم چرا که بحث گردشگری به عهده سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است.

اسماعیل دوستی عضو کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران نیزبا بیان اینکه تشکیل این سازمان هیچ لزومی ندارد، گفت: وقتی سازمانی تشکیل می‌شود باید چارت سازمانی نیز برای آن در نظر گرفت که نیازی به این مساله نیست.

از طرف دیگر احمد حکیمی پور عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در موافقت با این طرح اظهار داشت: حدود یکسال و نیم است که در این خصوص در کمیته میراث فرهنگی شورا بحث و تبادل نظر شده است. از آنجاییکه در حال حاضر 7 دستگاه و اداره کل در شهرداری تهران در بحث گردشگری فعالیت می‌کنند، ما می‌توانیم یک سازمان ساماندهی شده طراحی کنیم.

قرار است این لایحه مجددا در کمیسیون سلامت و محیط زیست و خدمات شهری مطرح شود. مرتضی رحمانی موحد معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در خصوص تداخل کاری این سازمان با معاونت گردشگری به خبرنگار CHN گفت: هر سازمان که بخواهد در شهرداریها برای توسعه خدمات گردشگری تشکیل شود سازمان میراث فرهنگی با کلیت آن موافق است. اما بر اساس توافق با وزارت کشور اساسنامه این سازمانها به صورت موردی باید در سازمان میراث فرهنگی بررسی شود؛ یعنی این سازمانها تحت عنوان «سازمانهای توسعه خدمات گردشگری» برای فعالیت نیازمند مجوز از سازمان میراث فرهنگی هستند.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با اشاره به شهر تبریز که اولین شهری است که سازمان توسعه خدمات گردشگری در آن تاسیس شده و از سازمان میراث فرهنگی مجوز گرفته است تاکید کرد: شهرداری اصفهان پس از تبریز، دومین ایجاد کننده سازمان توسعه خدمات گردشگری در کشور است. سازمان میراث فرهنگی شهرداری هایی که خود را در تاثیر مثبت و رونق گردشگری باور دارند، حمایت می کند.

محمدتقی رهنمایی، از کارشناسان و صاحب نظران گردشگری درباره این لایحه به خبرنگار CHN گفت: شهرداریها در همه کشورها متولی گردشگری هستند و جز وظایف شهرداریهاست. اگر شهرداری تهران در صدد است که گردشگری تهران را در قالب یک سازمان راه اندازی کند باید به فال نیک گرفت.

وی در پاسخ به این سوال که تاسیس چنین سازمانی سبب ایجاد تداخل در وظایف این سازمان با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نخواهد شد اظهار داشت: وظیفه سازمان میراث فرهنگی سیاست گذاری است نه کار اجرایی؛ پس اگر شهرداری بحث تصدی گری این حوزه را به عنوان یک نهاد اجرایی به عهده بگیرد من این کار مثبت ارزیابی می‌کنم.

مدتی است که شهرداری تهران نسبت به موضوع میراث فرهنگی و گردشگری حساس شده است و در این دو حوزه اقدامات عملی نیز صورت داده است. احیاء و بازسازی میدان مشق، طرح احیاء میدان امام خمینی (توپخانه)، سنگفرش خیابانها و بافت تاریخی پایتخت و خرید خانه های تاریخی برخی از اقدامات شهرداری تهران در حوزه میراث فرهنگی است که به نظر می‌رسد سازمان میراث فرهنگی با خزانه همیشه خالی‌اش از عهده آنها برنمی‌آمد. حال باید منتظر باشیم ببینم که سازمان توسعه خدمات گردشگری تهران در صورت اخذ مجوز از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری می‌تواند گام دیگری در جهت ورود به حوزه های تحت تصدی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بردارد.

به نقل از : خبرگزاری میراث فرهنگی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

گفت و گورا شروع کنید...
سلام! سوالی داشتید؟
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ میدهیم
instagram default popup image round
Follow Me
502k 100k 3 month ago
اشتراک گذاری
اسکرول به بالا