ثبت ملی مجموعه سوارکاری گنبد کاووس

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان بیان کرد: این مکان ورزشی که به دلیل قدمت زیاد یادآور خاطرت جمعی در اذهان مردم منطقه است، اهمیت خاصی دارد و می‌تواند درنوع خودش بزرگترین و بهترین درخاورمیانه باشد.

ابراهیم کریمی با اشاره به اینکه این اثر در تاریخ 21 فروردین ماه امسال در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است، افزود: این بنا از نظر ویژگی معماری نیز در منطقه خاصی بوده و نخستین بنای مجموعه سوارکاری در کل استان گلستان است. نوع ساختار بنا مطابق نخستین سازه‌های بتنی ورزشی است که پاسخگوی تمامی نیازهای مربوط به دوره‌ی خود بوده است.

او ادامه داد: این مجموعه دارای 120 هکتار زمین کشاورزی، پارکینگ، فضای سبز، پیست اسبدوانی به مساحت تقریبی 30 هکتار، سوئیت، ویلا، اصطبل زمستانه و تابستانه، جایگاه مسابقات و استخر شنا است و مسابقه‌های اسبدوانی در فصل‌های بهار و پاییز برگزار می‌شود و دوستداران بسیاری را از گوشه و کنار کشور به خود جذب می‌کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان اظهار کرد: مجتمع سوارکاری گنبد کاووس در سال 1340 با اهداف مسابقه‌های کورس اسب‌ دوانی و تولید و پرورش اسب‌های نژاد ترکمن پایه‌گذاری و در سال 1352ساخته شد و همواره مورد استفاده مسابقات اسبداونی در طول این سالها بوده است. این مجموعه پس از انقلاب اسلامی با تصویب شورای انقلاب به سازمان تربیت بدنی واگذار شد. این مجموعه هم اکنون به مدت سه سال با همگی اموال منقول و غیر منقول به شرکت تجهیز و نگهداری اماکن ورزشی سازمان تربیت بدنی واگذار شده و فدراسیون سوار کاری آن را برای مدت نامعلومی از شرکت تجهیز اجاره کرده است.

کریمی گفت: این بنا از لحاظ معماری در منطقه شاخص قرار گرفته و با سازه‌ای بتنی در ارتفاع حدود 13 متر با حجمی مکعب مستطیل احداث شده است. کشیدگی این حجم در جهت شمالی جنوبی است و میدان مسابقات نیز در جبهه‌ی شرقی آن قرار دارد.

به نقل از : خبرگزاری میراث فرهنگی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

گفت و گورا شروع کنید...
سلام! سوالی داشتید؟
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ میدهیم
instagram default popup image round
Follow Me
502k 100k 3 month ago
اشتراک گذاری
اسکرول به بالا