طرح جامع «خانه اتحادیه» تا پایان اردیبهشت تدوین می‌شود

عیسی علیزاده در خصوص آخرین وضعیت خانه اتحادیه که سال گذشته توسط شهرداری خریداری شد، گفت: خرید این خانه هم مصوبه شورای شهر تهران را داشت و هم تاییدیه شهردار تهران و با طی یک پروسه طولانی خریداری شد.

وی ادامه داد: کاربری این بنای تاریخی، فرهنگی هنری خواهد بود، اما در این مدت به دلیل آنکه بخش زیادی از این خانه تخریب شده بود و برای جلوگیری از تخریب بیشتر اقدامات اولیه برای کاهش آسیب به این بنا را در دستور کار قرار دادیم.

علیزاده در گفت وگو با مهر با بیان اینکه سقف‌ها و شیروانی‌ها و آبراه‌های این بنا برای آنکه بارندگی‌ها صدمه بیشتری به این بنای تاریخی نزند در اولویت ساماندهی قرار گرفت، گفت: نماینده سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، بهشتی رئیس پژوهشکده میراث و … در جریان ساماندهی خانه اتحادیه هستند. در حال حاضر برای مرمت آنجا کار مطالعاتی انجام شده تا مشخص شود در این فضای 8 هزار و 700 متری قرار است چه اتفاقاتی بیفتد.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران با بیان اینکه آواربرداری، خاکبرداری و خروج نخاله‌ها انجام شده است، گفت: در این مدت هزار خاور زباله از خانه اتحادیه تخلیه شده است. همچنین برخی از همسایگان این بنا، زباله‌ها و آبراه‌های خود را به داخل این خانه می‌ریختند که نماهای مزاحم نیز گرفته شده است.

وی با بیان اینکه برای ساماندهی خانه اتحادیه طرح مطالعاتی جامعی را در حال تهیه داریم، گفت: گروه‌های مطالعاتی ما تا پایان اردیبهشت‌ماه طرح جامع خانه اتحادیه را تدوین می‌کنند و آن زمان مشخص می‌شود چه برنامه‌هایی در این بنا انجام خواهد شد.

علیزاده همچنین از رایزنی برای مستندسازی مراحل مرمت این بنا با دو فیلمساز بزرگ سینمای کشور خبر داد و گفت: تلاش داریم مستند مرمت این بنا به جز مستندسازی، جنبه آموزشی نیز داشته باشد. همچنین در طی این مدت در هنگام خاکبرداری اگر کاشی یا آثار باقیمانده از گذشته پیدا کردیم، پلاک زده و حفظ کرده‌ایم.

وی از برگزاری جلسات هفتگی با کارشناسی میراثی و شهری برای تصمیم‌گیری در خصوص خانه اتحادیه خبر داد و گفت: تلاش ما حفظ شکل اولیه خانه اتحادیه است زیرا در طی سال‌های گذشته این بنا از شکل اولیه خارج شده، برخی از درهایی که وجود داشته بسته شده، آب‌نماها تغییر کرده و … اما تلاش می‌کنیم با مستنداتی که وجود دارد این خانه به شکل اولیه بازگردد.

به نقل از: خبرگزاری میراث فرهنگی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

گفت و گورا شروع کنید...
سلام! سوالی داشتید؟
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ میدهیم
instagram default popup image round
Follow Me
502k 100k 3 month ago
اشتراک گذاری
اسکرول به بالا