برگزاری پنجمین نشست کمیته ملی کنوانسیون رامسر در گیلان

خبرگزاری میراث فرهنگی – محیط زیست-  در پنجمین نشست کمیته ملی کنوانسیون رامسر که برای نخستین بار در خارج از شهر تهران برگزار شد، مقرر شد تفاهم نامه همکاری بین شیلات و محیط زیست استان گیلان منعقد شود که یکی از سرفصل های آن، همکاری دوجانبه در نجات گونه‌های آبزیان دریای خزر و احیا و نگهداری از زیستگاههای آنان خواهد بود.

تشکیل زیرکمیته مبارزه با گونه‌های غیربومی مهاجم به ویژه سنبل تالابی، تقویت سازمانهای مردم نهاد تالابی به منظور حفاظت، احیا و بهره برداری خردمندانه از تالابها، بهره گیری از جوامع بومی محلی در حفاظت و احیا تالابها و در دستور کار قرار دادن برگزاری نشست های استانی کمیته در طول سال و در کنار تالابهای دیگر از جمله دستاوردهای این نشست دو روزه بود.

کمیته ملی کنوانسیون رامسر ( مدیریت تالابها ) بعنوان یکی از کمیته‌های فرعی، کمیته ملی توسعه پایدار و با حضور نمایندگانی از نهادهای دولتی ( وزارت امور خارجه، وزارت نیرو، وزارت جهادکشاورزی، سازمانهای محیط زیست، میراث فرهنگی و گردشگری، زمین شناسی، بنادر و دریانوردی و … )، سازمان های غیردولتی ( تشکلهای غیردولتی NGOها، جوامع بومی، محلی )، دانشگاهیان، مراجع ملی کنوانسیون در ایران و …تشکیل شده است.

در روز نخست این نشست که در مرکز بازسازی ذخایر آبزیان شهید بهشتی برگزار شد، بازدید از فعالیتهای مرکز همراه آشنایی با روند تکثیر ماهیان خاویاری آغازگر برنامه‌ها بود و پس از آن نشست کمیته با حضور مدیران کل ادارت شیلات و محیط زیست استان گیلان ادامه یافت. بازدید از مرکز بازسازی ذخایر شهید انصاری، بازدید از تالاب عینک رشت و بررسی چالشهای این تالاب با هجوم سنبل تالابی و مخاطرات گسترش آن به سایر تالابها از دیگر برنامه‌های روز نخست کمیته بود.

روز دوم، با بازدید از تالاب انزلی آغاز و با تشست بررسی برنامه استراتژیک کنوانسیون رامسر برای سالهای 2016 – 2024 و چگونگی بومی سازی آن و ارائه به نهادها و بخشهای مختلف ادامه یافت. نشست کمیته ملی با شبکه سازمانهای مردم نهاد محیط زیستی استان گیلان و نمایندگان جامعه بومی پایان دهنده برنامه‌های کمیته در پنجمین نشست از دور جدید این کمیته بود.

به نقل از : خبرگزاری میراث فرهنگی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

گفت و گورا شروع کنید...
سلام! سوالی داشتید؟
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ میدهیم
instagram default popup image round
Follow Me
502k 100k 3 month ago
اشتراک گذاری
اسکرول به بالا