تداوم حفاظت و مرمت کاخ مرمر توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی

این مطلب را عبدالکریم شادمهر معاون اداری مالی و توسعه مدیریت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در جلسه ای که با حضور مدیر کل حوزه ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام ، ناظر پروژه و نماینده سازمان میراث فرهنگی، نماینده اداره کل موزه‌ها و جمعی از مدیران پژوهشگاه برگزار شد مطرح ساخت .
او با اشاره به پژوهشی بودن ماهیت این پروژه گفت: در جلسات تخصصی با حضور کارشناسان معاونت میراث فرهنگی کشور ، اداره کل موزه‌ها ،اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران و پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشکری این پروژه به عهده پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی –فرهنگی پژوهشگاه گذاشته شد.
شادمهر با اشاره به مرمت تابلوهای ارزشمند این مجموعه تأکید کرد: این پروژه با توجه به مطالعاتی و تحقیقاتی بودن آن می تواند به عنوان تجارب کارهای بعدی در این حوزه مورد استفاده پژوهشگران قرار گیرد .
داوود خداوردی مدیر کل حوزه ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز دراین جلسه با بیان اینکه حفظ معماری اسلامی، تاریخی و ایرانی مورد توجه خاص آیت الله‌هاشمی رفسنجانی است، گفت: بر اساس این نگاه اولویت‌های دفتر نیز حفظ بافت تاریخی و آثار هنری این ساختمان است .
وی افزود: با پیگیریهای به عمل آمده توانستیم بین بخشهای مختلف سازمان میراث فرهنگی و دانشگاه آزاد اسلامی همکاری خوبی در راستای مرمت در و پنجره‌های چوبی و نقاشی های موجود برقرار کنیم .
مدیر کل حوزه ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ساختمان قدس از جمله مراکز تاریخی در قلب تهران است که در سال   1357به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، در چند سال گذشته در حفظ و مرمت آثار تاریخی آن نقش بسزایی داشته است .
خداوردی با اشاره به اینکه مقامات عالی رتبه و ملاقات کنندگان خارجی و داخلی هنگام ورود محو تماشای زیبایی‌های این بنا می‌شوند گفت: مجموعه کاخ مرمر یک بنای تاریخی و حقیقت تاریخی یک ملت است که باید حفظ و نگهداری آن به عنوان یک وظیفه ملی تلقی شود .
گفتنی است، دفتر مرکزی مجمع تشخیص مصلحت نظام( کاخ مرمر) که جزو آثار میراث فرهنگی کشور است براساس تفاهم نامه ای که بین این نهاد و پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به امضا رسید، ساماندهی می شود.
این تفاهم نامه به منظور استفاده از تجربه، تخصص و توان کارشناسی پژوهشگاه برای رفع نیازهای علمی مجمع تشخیص مصلحت نظام در حوزه حفاظت و مرمت آثار تاریخی – فرهنگی و تزئینات وابسته به معماری، بین دو طرف امضا شد.
ساختمان مرمر به دستور رضا شاه و به دست معماران معروف آن زمان ساخته شده است.
گنبد زیبای این بنا برگرفته از گنبد مسجد شیخ لطف الله اصفهان است که به وسیله استاد حسین لرزاده کاشی کاری شده است.
این مکان که عملیات ساختمانی آن 1316 پایان یافت، محل زندگی و کار رضا شاه بود،در دوره محمدرضا به موزه تبدیل شد و در دهه 1370 مجمع تشخیص مصلحت نظام به آن نقل مکان کرد و نام قدس بر آن نهاده شد.
این ساختمان پس از انقلاب اسلامی در اختیار دادستانی کل کشور قرار گرفت و سپس در زمان ریاست آیت الله یزدی در اختیار قوه قضاییه بود و پس از آن در اختیار سازمان میراث فرهنگی برای کاربرد موزه قرار گرفت که در سال 1376 بعد از اتمام دوره ریاست جمهوری آیت الله‌هاشمی رفسنجانی در اختیار مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گرفته است.
طرح حفاظت و مرمت از مجموعه کاخ مرمر که از بناهای شاخص دوره پهلوی است تقریبا از اوایل سال 1394توسط پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی -فرهنگی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری آغاز شده و طی آن مرمت نقاشی های دیواری و 17تابلوی نفیس این مجموعه در حال انجام است.

به نقل از : خبرگزاری میراث فرهنگی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

گفت و گورا شروع کنید...
سلام! سوالی داشتید؟
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ میدهیم
instagram default popup image round
Follow Me
502k 100k 3 month ago
اشتراک گذاری
اسکرول به بالا