جاهای دیدنی یزد ؛ شهر بادگیرها

یزد، اولین شهر ایران است که در میزاث جهانی یونسکو ثبت شده است. جاهای دیدنی یزد به قدری است که باید بیشتر از یک هفته برای بازدید آن زمان بگذارید. برای آشنایی با جاهای دیدنی این شهر با آراس سیر همراه شوید.

یزد معروف به شهر بادگیرها و قنات‌ها، اولین شهر ثبت شده جهانی ایران است. این شهر یکی از شهرهای تاریخی ایران به شمار می‌رود. یزد اولین شهر تاریخی خشتی ایران و دومین شهر تاریخی جهان محسوب می‌شود. دیدنیهای یزد تنوع زیادی دارد و شامل بناهای خشتی تاریخی نیز می‌شود. سازمان جهانی یونسکو نام یزد را در فهرست خود ثبت کرده که به همین خاطر این شهر به شهر بین‌المللی نیز معروف است. تور یزد می‌تواند گزینه مناسبی برای علاقه‌مندان به تاریخ و بناهای تاریخی باشد.

در ادامه با چند مورد از جاهای دیدنی یزد آشنا می‌شوید.

دیدنیهای یزد

مسجد جامع یزد

مسجد جامع یزد

مسجد جامع یزد از بی‌نظیرترین جاهای دیدنی یزد به شمار می‌رود که توسط  معماران هنرمند ایرانی در قرن ششم هجری قمری، طی حدود ۱۰۰ سال و در طول ۳ دوره ساخته شده و یکی از پایه‌های اصلی حکومت ساسانیان بوده است. این بنای تاریخی بلندترین مناره‌ها را در تمام ایران از آن خود کرده است.

خوابیدگی گنبد، سردر رفیع و بلند و همچنین کاشی‌کاری زیبا و منحصر به ‌فرد مسجد باعث تمایز آن از دیگر مساجد ایران شده است.  مسجد جامع  در سال ۱۳۱۳ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. این مسجد در ضلع غربی خیابان امام خمینی، محله فهادان قرار دارد.

میدان امیر چخماق

میدان امیر چخماق

میدان امیر چخماق از دیگر جاهای دیدنی یزد محسوب می‌شود و قدمت آن به قرن نهم هجری قمری می‌رسد و در دوره تیموریان ساخته شده است. این مجموعه بازار، تکیه، مسجد و دو آب‌انبار دارد. تکیه امیر چقماق در سال ۱۳۳۰ و مسجد امیر چقماق در سال ۱۳۴۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیدند. همچنین دیگر الحاقات به‌عنوان مجموعه امیرچقماق با شماره ۲۴۱۶ به ثبت ملی رسیده‌ است.

باغ دولت آباد

باغ دولت آباد یزد

این باغ با  وسعت ۴٫۶ هکتار در دوره‌های افشاریه و زندیه ساخته شده و در یونسکو به ثبت رسیده است. باغ دولت آباد که از دیدنیهای یزد به شمار می‌رود،  متشکل از عمارت سردر، ساختمان هشتی و بادگیر، عمارت بهشت‌آئین و تالار آینه، عمارت تهرانی، آب‌انبار دو دهانه و باغ ناصر است.  عمارت بلند این باغ بلندترین بادگیرهای جهان را دارا بوده و معماری بی‌نظیری دارد. درختان انگور، سرو و کاج و گل‌های محمدی و سرخ فضایی بسیار زیبا را خلق کرده‌اند.

موزه آب یزد

موزه آب یزد

در خانه کلاهدوزهای یزد، در شمال میدان امیر چخماق یکی دیگر از جاهای دیدنی یزد به نام موزه آب وجود دارد. در این موزه لوازم مختلف حفر قنات، ابزار و ادوات اندازه‌گیری حجم آب، وسایل تامین روشنایی در قنات، اسناد و مدارک خرید و فروش آب و وقف‌نامه‌های قدیمی، کتابچه میراب‌ها و اسناد توزیع آب، ظروف نگهداری و حمل آب و بسیاری لوازم و اشیای ارزشمند مرتبط به نمایش گذاشته شده است.

برج خاموشان

یکی دیگر از دیدنیهای یزد برج خاموشان است که روی یک کوه رسوبی به نام کوه دخمه قرار دارد. زرتشتیان در این مکان به عبادت پرداخته و جسد مردگان خود را در آن می گذاشتند تا توسط درندگان و پرندگان خورده شود.

موزه‌ قصر آیینه

موزه‌ قصر آیینه یزد

‌ موزه‌ قصر آیینه  با زیربنای‌ ۸۳۷ متر مربع‌، در باغی‌ با صفا به‌ وسعت‌ ۸۱۷۴ متر مربع در خیابان‌ كاشانی‌ یزدی‌ از جاهای دیدنی یزد به شمار می‌رود. در این موزه انواع آینه و ابزار روشنایی شامل گونه‌های مختلف پیه‌سوز و چراغ‌های قدیمی، انواع کبریت، قلمدان و طپانچه را می‌توان مشاهده کرد.

حمام خان یزد

حمام خان یزد که با نام‌های گرمخانه یا گرمابه‌ نور نیز شناخته می‌شود، یک مجموعه بی‌نظیر دیگری است که در لیست دیدنیهای یزد قرار دارد. در سال ۱۲۱۲ هجری قمری محمدتقی خان بافقی، حاکم یزد، در زمینی به مساحت ۱۱۷۰ متر مربع و زیربنای ۹۰۰ متر مربع دستور ساخت این حمام را داد. این حمام مانند اکثر حمام‌های تاریخی متشکل از ورودی، دالان، سربینه، میان‌در، گرمخانه، قرینه، تون، گاورو، فضای پشتیبانی سرویس و طویله است.

‌ امروزه از این حمام به‌عنوان چایخانه و رستوران سنتی استفاده می‌شود.

خانه لاری ها

خانه لاری ها

خانه لاری‌ها از خانه‌های تاریخی یزد است که در زمان قاجارها ساخته شده است. ساختمان این خانه به سبک کلی منازل اعیانی دوره خود ساخته شده است. نمونه‌های زیبا و عالی خانه‌های اعیانی قرن سیزدهم در درها، پنجره‌ها، ارسی‌ها و اتاق‌های آئینه‌کاری و نقاشی‌شده این خانه یافت می‌شود.

مدرسه ضیائیه یا زندان اسکندر

مدرسه ضیائیه را نیز می‌توان در لیست دیدنیهای یزد قرار داد. هیچ نوع تزیینات کاشی‌کاری در ساخت این مدرسه استفاده نشده است. بیش از هفتصد سال پیش مجالسی نظیر بحث و بررسی بزرگان و علما در این مدرسه برگزار می‌شد و مکانی برای تدریس به شمار می‌رفت. به این مدرسه زندان اسکندر نیز گفته می‌شود و دلیل آن هم آمدن گروهی از تبعیدیان اسکندر مقدونی به یزد بوده است، البته عوامل دیگری همچون ویژگی های اقلیمی، دور افتادگی یزد از مراکز بزرگ و پر رفت و آمد در گذشته تاثیر زیادی بر گذاشتن این نام داشته است.

آب انبار شش بادگیر جهان

آب انبار شش بادگیر جهان یزد

این آب انباریکی از بزرگترین آب انبارهای شهر یزد از بین ۷۵ آب انبار است. زمان ساخت این بنا به ۱۸۰ سال پیش به دوره قاجاریه برمی‌گردد. این بنای تاریخی به شکل ۸ وجهی ساخته شده است.

قنات زارچ

این قنات طولانی‌ترین قنات ایران است که در یونسکو به ثبت رسیده است. این قنات از روستای فهرج آغاز می‌شود و پس از عبور از چندین روستا و محلات مختلف شهر یزد به طرف زارچ حرکت می‌کند.

آسیاب آبی اشکذر

آسیاب آبی اشکذر یزد

آسیاب آبی اشکذر که در زمان صفویه ساخته شده از دیدنیهای یزد و جاذبه‌های تاریخی این شهر است. در گذشته از این آسیاب با سرعت و فشار آب، جهت آرد کردن گندم و غلات دیگر استفاده می‌کردند. مقرنس‌کاری فضای داخلی، نقش‌های هندسی اطراف دیواره‌ها، آجرکاری محوطه اصلی آسیاب و صحن آن، جلوه‌ای خاص به آسیاب بخشیده است.

از سایر جاهای دیدنی یزد می‌توان به آتشکده ورهرام، برج و باروی قدیم شهر، بقعه دوازده امام، عمارت بوستان ناجی،  خانه تهرانی‌ها، خانه ملک‌التجار، میدان مارکار، میدان ساعت، زورخانه‌ی صاحب‌الزمان، قلعه‌ی سریزد، روستای خرانَق، بقعه‌ سید رکن‌ الدین محمد قاضی، حمام ابوالمعالی،  آرامگاه سید شمس‌‌الدین، آب انبار رستم گیو و غیره اشاره کرد.

برای رزرو تور یزد می‌توانید به شعبه آراس سیر در تبریز مراجعه کنید یا با شماره‌های واتساپ همکاران ما در تماس باشید. به‌علاوه پکیج‌های مختلف را می‌توانید در کانال تلگرامی و صفحه اینستاگرامی ما به آدرس @arasseir مشاهده کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

گفت و گورا شروع کنید...
سلام! سوالی داشتید؟
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ میدهیم
instagram default popup image round
Follow Me
502k 100k 3 month ago
اشتراک گذاری
اسکرول به بالا