شروع پروژه تحقیقاتی مشترک باستان شناسان ایرانی ودانمارکی

خبرگزاری میراث فرهنگی – میراث فرهنگی – در بیانیه مشترک دوطرف که در پایان سفر هیات ایرانی به دانمارک انتشار یافت با اعلام این خبر همچنین آمده است: باستان شناسان، انسان شناسان و مورخان دانمارکی پیشینه تحقیقاتی طولانی در ایران دارند اما حضور آنها در پژوهش‌های باستان شناسی ایران در اواخر1970 کاهش یافت.
این بیانیه می افزاید: “پدر مورتنسن و توبیاس ریشتر” به زودی پروژه جدید مشترک باستان شناسی میان ایران و دانمارک را شروع خواهند کرد که درآن پیدایش جوامع کشاورزی نوسنگی در کوه‌های زاگرس مرکزی بررسی می شود.
در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: تحقیق و همکاری در زمینه‌های فرهنگی و میراث بین دانمارک و دیگر کشورها از جمله ایران اساس ایجاد پل فرهنگی و درک بیشتر میان جوامع مختلف است.
موضوعاتی هرچند کوچک مانند باستان شناسی خاورنزدیک و ایران شناسی نقشی محوری در تبادل پژوهشگران ودانشجویان درسرتاسر مرزها و فرهنگ ها ایفا می کند.

بررسی حفاری های قدیم با فناوری جدید
این بیانیه با اشاره به اینکه انتقال از دوره شکار و جمع آوری غذا به تولید مواد غذایی یکی از اساسی ترین تغییرات در تاریخ انسان است، می افزاید: تداوم نخستین تمدن ها که حدود 7هزار سال قبل در شرق میانه پدید آمد بدون موادغذایی غیر ممکن بوده است.
این انتقال از یک روز به روز دیگر اتفاق نیفتاده بلکه این فرایند هزاران سال طول کشیده و مناطق جغرافیایی وسیعی را بسط می داده است.
یکی از این مناطق کوه‌های زاگرس درغرب ایران بود که در آن شکار و جمع آوری بتدریج کمتر شده و در دوره 13هزارو 500 تا 6هزار و 500 سال قبل از میلاد کشت محصولات شروع شد.
در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: موتنسن و ریشتر بودجه بنیاد دیوید کریستن لودویک را برای حمایت از این همکاری پژوهشی جدید مشترک با همکاران ایرانی تامین خواهند کرد.
آنها ابرازامیدواری کرده اند که با این بودجه کاری را که حدود 40 سال پیش ناتمام ماند دوباره شروع و ادامه دهند.
دراین بیانیه هدف ازپروژه مشترک پژوهشی ایران و دانمارک ایجاد وقایع نگاری مفصل تر از تغییرات فرهنگی، اقلیمی و محیطی منطقه در دوره زمانی 13هزار و500 سال تا 6هزار و500 سال قبل از میلاد اعلام شده و آمده است: به این ترتیب می توان تصویر دقیقی از الگوهای اسکان و تحرک در دوره شکار و جمع آوری غذا به دست آورد.

حفاریهای برنامه ریزی شده
این بیانیه می افزاید: افزون بر تحقیقات وپژوهش، حفاری‌های برنامه ریزی شده، نظرسنجی‌ها و تجزیه و تحلیل‌ها در آزمایشگاه نیز فرصت منحصربفردی برای دانشجویان ایرانی و دانمارکی برای استفاده از تجربیات یکدیگر فراهم می کند.
پژوهشگران دانمارکی همچنین درسال های آینده با برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه مدت در زمینه‌های تخصصی دردانشگاه رازی کرمانشاه به منظور انتقال دانش مشارکت خواهند کرد.
گفتنی است، سفر سه روزه هیأت اعزامی از پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به ریاست سید محمد بهشتی رئیس پژوهشگاه، علیرضا حسن زاده رییس پژوهشکده مردم شناسی، عباس مقدم باستان شناس و علیزاده معاون فرهنگی دانشگاه رازی کرمانشاه به دانمارک علاوه بر امضای تفاهم نامه با برنامه‌های جنبی دیگری نیز همراه بود.
در نشستی با حضور رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، هیأت همراه و سفیر ایران در کپنهاگ از چهره‌ها و دانشمندان برجسته دانمارکی و ایرانی مقیم دانمارک که فعالیت های برجسته علمی و فرهنگی داشته اند نظیر پروفسور هنینگ، پروفسور اینگلف تویسن،پروفسور مورتنسن و ریشتر تقدیر و لوح ققنوس میراث فرهنگی به آنان اهدا شد.
هیأت ایرانی همچنین از مسجد امام علی به عنوان یکی از مهمترین مراکز فرهنگی ایرانیان و‌مسلمانان کپنهاگ بازدید کرد که در جریان این دیدار امام جماعت این مسجد و رییس مرکز فرهنگی در باره شکل گیری و فعالیت های آن توضیحاتی ارایه داد.
دراین سفر هیات ایرانی از مدرسه ایرانی سفارت جمهوری اسلامی ، مجموعه دیوید و موزه طبیعی کپنهاگ نیز بازدید کرد.

به نقل از : خبرگزاری میراث فرهنگی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

گفت و گورا شروع کنید...
سلام! سوالی داشتید؟
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ میدهیم
instagram default popup image round
Follow Me
502k 100k 3 month ago
اشتراک گذاری
اسکرول به بالا