عبور و شنا کردن در آب غار ممنوع

باید توجه داشته باشید که اهمیت آب های زیر زمینی در زمین های کارستیک فراوان است چه وقتی در غار اب جاری باشد چه زمانی که غارهایی با حوضچه ها و دریاچه های اب راکد بیابیم.

اولا همان طور که میدانید اب در مناطق کارستیک در مسیرهای غار مانند کوچک و بزرگ راه خود را به بیرون یافته و حالت لوله شکل این مسیرها و همچنین شیب زیاد تسریع دهنده جریان آبی توانایی تصفیه اب از الودگی ها را ندارند.

بر اساس مطالعات، هر حفره ای بزرگتر از انگشت کوچک دست شما الودگی اب را از خود عبور می دهد. به همین دلیل مناطق کارستیک و دارای استعداد غارزایی خروجی های اب یا همان چشمه های با دبی اب خوب و بالا دارند. پس هر گونه فعالیت انسانی مستقیما موجب الودگی اب مورد استفاده انسان های بومی خواهد بود. نباید اب شیرین مردم بومی را فدای یک برنامه غارنوردی غیر ضروری و تفریحی ورزشی کرد.

برخی از این الودگی ها برای سالهای متمادی در غار باقی مانده و بر اب شیرین زیر زمینی تاثیر منفی مداوم خواهند داشت. در مورد ابهای راکد در حوضچه ها و دریاچه ها باید عرض شود که به دلیل فرایند شکل گیری دریاچه های داخل غارها متاسفانه هر گونه الودگی چه در داخل اب یا در قسمت های بالایی دریاچه به ان منتقل میشود.

مساله به این صورت است که دلیل تجمع اب داخل غارها، متوقف شدن این اب توسط لایه های سنگ بستر که در مقابل انحلال مقاومتر از سنگ منطقه کارستیک هستند است که دریاچه را پدید می آورد. به همین خاطر بر خلاف غارهای دارای اب جاری الودگی از غار خارج نشده و بلکه توسط اب های داخلی غار به سمت این دریاچه ها منتقل خواهد شد. در واقع هر گونه الودگی در غار و دریاچه داخل این قسمت باقی خواهد ماند.

مساله حضور و فعالیت انسان در این ابها امری بسیار مورد توجه و حیاتی است به طوری که در کشورهای دارای سابقه مفید غارشناسی اینگونه غارها برای ورود انسان بعد از مطالعات مورد نظر مسدود میشوند.

بدن انسان نیز مانند لباس و ابزارش مملو از باکتری ها و قارچ های مختلف است به صورتی که در استخرهای تفریحی شهری هم شاهد موازین دقیق رفع الودگی مداوم هستیم. حالا در نظر بگیرید که مثلا یک تیم شلوغ پانزده بیست نفره با لباس و ها و ابزار غارنوردی وارد چنین استخری که از آب ان مردم بومی استفاده میکنند شوند!! چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

با تفاوت اینکه اب در دسترس انسان با شیوه های گران تصفیه میشود ولی در غار هیچ محافظتی وجود ندارد و افراد با همان وضع کثیف و گلی به اب میزنند. این بلایی است که سر اکثر غارهای دارای اب جاری و راکد در ایران افتاده است و سالهاست که با افتخار ادامه دارد.

برای حفظ غارها و همچنین نحوه پیمایش صحیح غارها با اهداف مختلف به همت انجمن غار و غارشناسی ایران با همکاری وحمایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان البرز ، کارگروه غار شناسی کشور به میزبانی دفتر نمایندگی انجمن غار و غارشناسی و غارنوردان استان البرز سومین کارگاه چگونگی بازدید از غارها با کمترین آسیب در روز جمعه ٣١ اردیبهشت در شهر کرج برگزار میشود .

این کارگاه در دو بخش با سرفصل‌هایی مانند، آشنایی با حساسیت ها و اهمیت های غارها، آشنایی با آبهای زیر زمینی در کارست و اهمیت آن در غار، آشنایی با غارنهشته های رسوبی در غارها و میکروارگانیسم های غارزی، آشنایی با غارزیان و حساسیت حیات در غار، آشنایی با خفاش های غارزی،  آشنایی با پدیده های باستانی و دیرینه در غارها، آشنایی با غارهای استثنایی،  آشنایی با کاربردهای غارها برای انسان، آموزش غارنوردی مسئولانه، آموزش غارنوردی با کمترین آسیب، آشنایی با نقشه برداری غار با کمترین آسیب، آشنایی با عکاسی غار با کمترین آسیب و مدیریت اکتشافات غارها برگزار می‌شود.
برای شرکت کنندگان در این کارگاه نیز گواهی شرکت صادر خواهد شد.

به نقل از : خبرگزاری میراث فرهنگی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

گفت و گورا شروع کنید...
سلام! سوالی داشتید؟
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ میدهیم
instagram default popup image round
Follow Me
502k 100k 3 month ago
اشتراک گذاری
اسکرول به بالا