مشاهده کتیبه بیستون با استفاده از دوربین‌های ویژه بازدید از آثار

معاون میراث فرهنگی کشور پس از بازدیدی که به همراه مدیران خود از مجموعه جهانی بیستون داشت از افزایش خدمات گردشگری به بازدیدکنندگان با رعایت حفظ آثار تاریخی خبر داد.
«محمد حسن طالبیان» معاون میراث فرهنگی کشور با اعلام این مطلب گفت: پس از بازدیدی که به همراه مدیران دفتر معاونت از مجموعه‌های تاریخی استان کرمانشاه داشتیم از یک سو، اهداف و اولویت های میراث فرهنگی در سال 95 به طور مشخص بررسی و تعیین شد و از سوی دیگر وضعیت سایت های تاریخی این استان مورد ارزیابی قرار گرفت.
او گفت: درحال حاضر با توجه به ارزیابی های کارشناسان، مجموعه جهانی بیستون از وضعیت مناسبی برخوردار است. هر چند که در بخش هایی از جمله تملک سوله‌ها و کاربری آن ها اشکالاتی وجود داشت اما وضعیت آنها نیز پس از رایزنی هایی که با کارشناسان انجام گرفت به طور کامل مشخص شد.
به گفته طالبیان، هم اکنون سوله‌هایی که متعلق به مجموعه جهانی بیستون است قرار است تبدیل به فضاهایی برای تولید محصولات فرهنگی و معرفی سایت به بازدید کنندگان شود. به طوری که گردشگران پیش از آنکه از مجموعه بازدید کنند با تاریخ سایت باستانی بیستون آشنا شوند.
معاون میراث فرهنگی کشور همچنین از افزایش خدمات گردشگری در ورودی سایت تاریخی بیستون خبر داد و گفت: قرار است با توافقی که انجام گرفته خدمات گردشگران در ورودی سایت تاریخی بیستون افزایش پیدا کند و ظرفیت های بیشتری در اختیار بازدید کنندگان قرار بگیرد.
آنطور که طالبیان خبر داد: بسیاری از مردم تمایل داشتند که کتیبه بیستون را از نزدیک مشاهده کنند. برای اینکه این فرصت در اختیار مردم قرار بگیرد اما آسیبی هم به نقش برجسته وارد نشود قرار شد مردم بدون آنکه به کتیبه نزدیک شود از پایین نقش برجسته با استفاده از دوربین ویژه این کتیبه را به سهولت مشاهده کنند.
معاون میراث فرهنگی با ابراز امیدواری از انتشار طرح جامع بیستون در آینده نزدیک افزود: همزمان با افزایش خدمات گردشگری در پایگاه جهانی بیستون قرار است به زودی کتاب فعالیت های بیستون و طرح جامع بیستون آماده شود که به محض آماده شدن کتاب و طرح جامع بیستون در دسترس متخصصان و عموم قرار می گیرد.

به نقل از: خبرگزاری میراث فرهنگی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

گفت و گورا شروع کنید...
سلام! سوالی داشتید؟
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ میدهیم
instagram default popup image round
Follow Me
502k 100k 3 month ago
اشتراک گذاری
اسکرول به بالا