اصفهان

معرفی صنایع دستی اصفهان

اصفهان، مهد صنایع دستی ایران است. صنایع دستی این شهر قدمتی طولانی دارند و نه تنها در ایران، بلکه در سراسر دنیا شهرت دارند. تنوع صنایع دستی در این شهر به قدری است که مطمئنا در بازار، سردرگم می‌شود. به قدری زیبا هستند که نمی‌توانید بهترین‌شان را انتخاب کنید. البته بسیاری از این هنرهای سنتی در اکثر شهرهای ایران رواج دارند.در این مطلب سعی بر معرفی صنایع دستی اصفهان است:

میناکاری

میناکاری-اصفهان

اصفهان زادگاه هنر زیبای میناکاری است. این هنر، امروزه به یکی از مهم‌ترین صنایع دستی اصفهان تبدیل شده است و رونق زیادی دارد. گردشگران داخلی و خارجی از این هنر زیبا استقبال می‌کنند و اشیای زیبای میناکاری شده را به عنوان هدیه و سوغات خریداری می‌کنند. میناکاری عبارت است از هنر تزیین وسایل عموما فلزی با مواد رنگی. البته غیر از انوع ظروف فلزی از جنس طلا، نقره، برنج، مس و برنز از میناکاری برای تزیین انواع ظروف سفالی و چینی هم استفاده می‌شود.

 خاتم کاری

خاتم کاری-اصفهان

خاتم‌کاری یکی دیگر از صنایع دستی و هنرهای دیدنی اصفهان است که توسط هنرمندان ماهر اصفهانی و در صنعت چوب مورد استفاده قرار می‌گیرد. هنر خاتم‌کاری غیر از اصفهان، در شیراز هم رایج است و قدمت آن به دوران صفویه برمی‌گردد. این هنر عبارت است از کنار هم قرار دادن قطعات کوچک و مثلثی شکل چوبی برای ایجاد اشکال هندسی زیبا. در خاتم‌کاری از موادی مانند استخوان شتر یا اسب، فلز طلا، نقره، آلومینیوم و برنج و چوب‌های آبنوس، عناب، نارنج، فوفل و … استفاده می‌کنند.

 پارچه‌های قلمکار

 پارچه‌های قلمکار

پارچه‌های قلمکاری شده را می‌توان هنر چاپ روی پارچه نام‌گذاری کرد که به وسیله قالب‌های چوبی آماده روی پارچه‌های مختلفی چون کتان، کرباس و در رنگ‌های مختلف کوبیده می‌شود و پارچه‌های فوق‌العاده زیبا، جذاب و در عین حال ساده را پدید می‌آورد که می‌توان یک سوغات خوب از سفر به اصفهان باشد.

کاشی‌سازی

کاشی سازی اصفهان

قدیمى‌ترین کاشى‌هاى موجود در اصفهان، کاشى‌‌هاى فیروز‌ه‌رنگى است که کتیبه‌هاى تاریخى مناره‌هاى دوره‌ی سلجوقى با آن‌ها آراسته شده است. در اصفهان علاوه بر کاشى‌‌هاى ساده‌ی ساختمانى، کاشى‌هاى نقش‌‌دار مخصوص نماى خارجى بناها و مساجد به صورت هفت رنگ و معرق نیز تولید مى‌شوند و به کار مى‌روند. هم‌چنین ظروف کاشى، ‌ گلدان و اشیای مختلف دیگر با نقوش مختلف ساخته مى‌شوند که عموما جنبه‌ی صادراتى دارند.ظروف آبى با نقش سیاه‌قلم شهرضا شهرت فراوان دارند.

 قلم زنی

 قلم زنی اصفهان

این هنر از صنایع مشهور اصفهان است و اشیاء قلم زنی شده مانند سینی، گلدان، انواع ظروف، بشقاب، قاب عکس و… در مغازه‌های خیابان چهارباغ و میدان نقش جهان به وفور پیدا می‌شوند. هنر قلم زنی یکی از معروف‌ترین صنایع دستی اصفهان است. هنرمندان اصفهانی با روش‌های حکاکی، مشبک، برجسته کاری روی اشیای مختلفی از جمله گلدان، سینی، لوازم تزئینی، سماور، بشقاب، جعبه و…. نقوش زیبایی را اجرا می‌کنند و آثار ارزشمندی را به وجود می‌آورند که توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

گفت و گورا شروع کنید...
سلام! سوالی داشتید؟
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ میدهیم
instagram default popup image round
Follow Me
502k 100k 3 month ago
اشتراک گذاری
اسکرول به بالا