میدان ایالت ارومیه تعیین حریم و احیاء می‌شود

با تعیین حریم میدان تاریخی ایالت (انقلاب) ارومیه و 7 اثر پیرامونی آن شکوه این میدان تاریخی و بافت پیرامونی آن حفظ می شود.

خبرگزاری میراث فرهنگی – میراث فرهنگی – مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی با اعلام این خبر گفت: حریم این اثر تاریخی شامل 7 اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی است که سه اثر تاریخی ساختمان شهرداری، ساختمان شهربانی و ساختمان ستاد لشکر64 ارتش در جداره میدان و چهار اثر مدرسه چمران، کلیسای حضرت مریم، مدرسه 22 بهمن و محوطه و مجموعه بناهای ستاد لشکر 64 ارتش در پیرامون این اثر تاریخی است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان غربی نیز جلوگیری از گسترش بی رویه، افزایش تراکم و به هم خوردن بافت محلات و تغییرات ساختاری در جداره خیابان امام شهر ارومیه را از جمله اهداف این تعیین حریم به منظور حفظ جایگاه تاریخی و ناملموس آن برشمرد.

محمد فتحی میدان ایالت را مفصل و پیوند دهنده بافت تاریخی و جدید شهر ارومیه بیان کرد و گفت: این میدان به دلیل قرار گرفتن در مرکز شهر رویدادهای زیادی همچون بمباران پادگان توسط ارتش روسیه در حمله متفقین به ایران و مناطق آذربایجان در 30 شهریور 1320، وقوع درگیریها و تجمعات مردمی در جنگ جهانی دوم و دوران رژیم سابق و اتحاد ملت و ارتش در دوران انقلاب اسلامی را شاهد بوده است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان غربی در خصوص تاریخچه این میدان گفت: میدان انقلاب اسلامی ( ایالت ) ارومیه از معدود میادین تاریخی در کشور است که مراکز حکومتی ، دولتی و انتظامی در جداره آن استقرار یافته است.

 فتحی موقعیت استراتژیکی ارومیه به عنوان یک شهر مرزی و اوضاع نا آرام این شهر را از علل توجه پهلوی اول در آستانه حکومتش به این شهر و دستور ساخت چهار بنای شهرداری، شهربانی، ستاد لشکر و دادگستری در کنار دروازه تاریخی یوردشاه (شاهپور فعلی) در اطراف میدانی به نام ایالت در سال 1307 عنوان کرد و افزود: شکل گیری میدان ایالت(میدان انقلاب) با هیبتی کاملاً حکومتی نظامی خود به نوعی بیان کننده نماد اقتدار و قدرت حکومت وقت، از طریق عناصر شهری بوده است.

وی با تاکید بر اینکه پاسداشت این حریم نیازمند مشار کت شهرداری، کلیه دستگاههای ذیربط و حمایت استانداری است اظهار داشت: امیداواریم با کمک این دستگاهها نسبت به آسیب های وارده به این میدان تاریخی همچون حذف نورپردازیهای نامناسب، احیای فضای سبز و آب نمای میدان، تجهیز میدان به وسیله مبلمان شهری مناسب، مرمت کفسازی میدان، ساماندهی ایستگاههای تاکسی، کیوسک تلفن و دستفروشان و ممنوعیت نصب پلاکاردهای تبلیغاتی ناموزون و برچیدن ترئینات نامناسب اقدام کنیم.

نقشه بناهای شهرداری وشهربانی که مکمل حرکت ساخت و ساز فضای کالبدی اطراف میدان است توسط طراحان آلمانی ترسیم و توسط معماری بنام ملا اوستا بنا نهاده شد. از آنجایی که نقشه بناها از سوی متخصصین آلمانی تهیه شده فرم پلان بصورت عقابی با بالهای گشوده طراحی شده است. ساخت سه بنای شهرداری، شهربانی و ستاد لشکر متعلق به بازه زمانی 1310 تا 1316 است. ساختمان دادگستری در دوره یاد شده فرصت ساخت نمی یابد و در دوره پهلوی دوم با پیروی از سبک مدرن ساخته می شود.

گفتنی است ساختمان شهربانی پس از خریداری سازمان وقت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان غربی در سال 1385 از نیروی انتظامی با تغییر کاربری به موزه مردم شناسی استان تبدیل و در سال 1392 افتتاح شد.

به نقل از :خبرگزاری میراث قرهنگی

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

گفت و گورا شروع کنید...
سلام! سوالی داشتید؟
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ میدهیم
instagram default popup image round
Follow Me
502k 100k 3 month ago
اشتراک گذاری
اسکرول به بالا