نکوداشت میراث معنوی«چوگان» از سوی کمپین «قلب من برای میراث‌مان می‌تپد»

اعضای کمپین «قلب من برای میراثمان می تپد» به منظورحمایت و نکوداشت میراث معنوی« بازی چوگان» ، بعد از ظهر جمعه هفتم خرداد ماه سال جاری طی برنامه ای تحت عنوان «نکوداشت چوگان» ، با حضور در باشگاه چوگان قصر فیروزه و در جمع تماشاچیان بازی رده بندی و فینال جام آزادسازی خرمشهر، نسبت به افزایش دانش و آگاهی عمومی نسبت به تاریخچه و نحوه بازی چوگان اقدام و با اعلام حمایت از این میراث دیرینه و پربها ،خواستار توجه بیشتر مسئولان به این بازی و ورزش ارزشمند شدند.
اعضای کمپین «قلب من برای میراثمان می تپد» با هماهنگی هیات چوگان استان تهران و فدراسیون چوگان، در قالب برنامه ای فرهنگی-آموزشی بر اهمیت حمایت از بازی چوگان به عنوان یکی از مواریث باستانی کشورو تلاش برای ثبت جهانی این میراث معنوی تاکید کردند.

شایان ذکر است در اجرای این برنامه ، شرکت آموزشی و گردشگری ارسباران، باشگاه فرهنگ و طبیعت ، اداره کل آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت از محیط زیست ، دفتر محیط زیست و توسعه پایدار وزارت ورزش و جوانان ، کمیته ملی طبیعت گردی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، اتحادیه انجمن های صنفی کارگری راهنمایان گردشگری کل کشور  و هیات چوگان استان تهران ، حامیان معنوی کمپین«قلب من برای میراثمان می تپد» بودند.
بازی چوگان، آیینی برخاسته از کشور ایران است که قدمت آن به دوران هخامنشیان می رسد .  میدان نقش جهان اصفهان قدیمی ترین میدان استاندارد بازی چوگان است که در عهد صفویه ایجاد و مورد استفاده قرار می گرفته است. ردپای این بازی در ادبیات و اشعار شعرای نامی ایران به وفور دیده می شود. تا کنون بسیاری از کشورها از جمله قطر و آذربایجان سعی در ثبت جهانی این میراث کهن به نام خود داشته اند که به دلیل عدم کفایت مستندات، ناموفق بوده اند.

کمپین «قلب من برای میراثمان می تپد» در زمینه حفاظت، نکوداشت و حمایت از میراث ملموس و ناملموس بشری فعالیت می کند و تا کنون اقدامات موثری چون حمایت، پاکسازی ، احیا و بهسازی محوطه چشمه های رنگین باداب سورت، پاکسازی مسیرهای کوهستانی منتهی به برج تاریخی کلکچال و منطقه گردشگری و مسیر کوهپیمایی دربند ، پاسداشت و پاکسازی آب انبار های ایلخانی و صفوی و محوطه کاروانسرای عباسی پاسنگان ، پاسداشت و پاکسازی فضای سبز دیرینه سال مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد ، پاسداشت کاروانسرای عباسی رفسنجان و حمایت از سه شنبه های بدون خودرو و نکوداشت میراث معنوی«بازی چوگان»  را در کارنامه خود دارد.

به نقل از : خبرگزاری میراث فرهنگی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

گفت و گورا شروع کنید...
سلام! سوالی داشتید؟
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ میدهیم
instagram default popup image round
Follow Me
502k 100k 3 month ago
اشتراک گذاری
اسکرول به بالا