جزیره آکدامار در وان

جزیره آکدامار، پیشنهادی بی همتا در تور وان+ رزرو تور آکدامار

یکی از زیباترین جاهای دیدنی وان، جزیره آکدامار و کلیسای آکدامار است که در ۴۰ کیلومتری جنوب این شهر قرار دارد. شهر وان ترکیه که امروزه محبوبیت زیادی بین گردشگران ایرانی پیدا کرده است، جاذبه ها و دیدنی های زیادی دارد که هم برای علاقه مندان به تاریخ، هم برای علاقه مندان به طبیعت و هم برای علاقه مندان خرید حرفی برای گفتن دارد. در این مقاله از آراس سیر تبریز، مجری اصلی تور وان، اطلاعاتی در مورد جزیره آکدامار و کلیسای آکدامار از جمله دیدنی های وان که در تور وان نباید از بازدید آن ها غافل شد، خدمت شما ارائه میشود.

موقعیت جزیره آکدامار

جزیره آکدامار وان

جزیره آکدامار (همچنین با نام‌های آهتامار یا آغتامار نیز نامیده میشود) دومین جزیره بزرگ دریاچه وان است که بین استان‌های وان و بیتلیس در ترکیه واقع شده است. مرتفع‌ترین نقطه این جزیره ۱۹۱۲ متر ارتفاع دارد. این جزیره با صخره‌های شیب‌دار احاطه شده که ارتفاع برخی از این صخره‌ها به ۸۰ متر می‌رسد.

جزیره آکدامار چشم‌انداز بسیار زیبا با درختان بادام دارد که در فصل بهار شکوفه می دهند و صحنه فوق‌العاده زیبایی خلق می‌کنند. سفر به وان بدون بازدید از جزیره آکدامار کامل نمی‌شود. به همین دلیل اگر قصد رزرو تور وان دارید، حتما در تورهای جزیره هم شرکت کنید و از زیبایی‌های آن لذت ببرید.

فلسفه نام جزیره آکدامار

akdamar

بر اساس داستان عامیانه رایج در مورد نام جزیره آکدامار، راهب ارمنی که در آن زمان در این جزیره زندگی می کرد، دختری به نام تامارا داشت که به زیبایی مشهور بود. یک چوپان جوان که در روستاهای اطراف جزیره کار می کرد عاشق این دختر می شود. این جوان هر شب برای ملاقات با تامارا به جزیره شنا می کرد. از طرف دیگر، تامارا با فانوس منتظر او می ماند تا هنگام شب مکان او را مشخص کند. پدر دختر که از این موضوع آگاه میشود، در شبی طوفانی با فانوس در دست به سمت ساحل جزیره پایین می رود و مدام جای خود را عوض می کند و باعث می شود که مرد جوان بیهوده شنا کند و قدرت خود را از دست بدهد. چوپان جوان که از شنا خسته شده بود غرق میشود و پیش از غرق شدن فریاد زد: “آه تامارا”. دختر با شنیدن این حرف بلافاصله خود را در آب های دریاچه رها می کند. گمان می رود جزیره ای که بر اساس این افسانه که سالیان متمادی نقل شده به «آه تامار» معروف شد، به مرور زمان به نام «آه تامار» و در نهایت «آکدامار» به امروز رسید. این داستان با روایت شاعر ارمنی هوهانس تومانیان افسانه ای شد.

در این جزیره یک کلیسای تاریخی وجود دارد به نام کلیسای آکدامار، که مرمت و بازسازی شده و یک بار در سال، در آن به روی مسیحیان باز می‌شود تا برای دعا به داخل کلیسا بروند. مسافران وان ، برای تماشای این کلیسای تاریخی، عازم جزیره آکدامار می‌شوند. 

این کلیسا که ده ها سال مورد بی توجهی قرار گرفته بود، در فاصله سال های 2005 تا 2007 تحت رهبری وزارت فرهنگ و گردشگری جمهوری ترکیه بازسازی شده و 1.5 میلیون دلار هزینه شد. کلیسا آکدامار در سال 2007 به عنوان موزه بازگشایی شد. در ادامه در مورد کلیسا آکدامار توضیح بیشتری ارائه میشود.

کلیسای آکدامار

کلیسا آکدامار وان

کلیسا آکدامار که در جنوب شرقی جزیره آکدامار ساخته شده است، از نظر معماری در زمره درخشان ترین آثار هنر ارمنی قرون وسطی به شمار می رود. نمای بیرونی کلیسا که از سنگ آندزیت قرمز ساخته شده است با نقوش گیاهی و جانوری غنی، در نقش برجسته و صحنه هایی از کتاب مقدس تزئین شده است. با این ویژگی، کلیسا در تاریخ معماری ارمنستان جایگاه منحصر به فردی دارد.

تاریخچه کلیسای آکدامار

سایت کلیسا آکدامار

تاریخچه کلیسای آکدامار از این قرار است که توسط پادشاه گاکیک قبل از میلاد توسط خاندان واسپوراکان که بر منطقه حکومت می کردند ساخته شد. مشخص است که بین سال های 915 تا 921 ساخته شده است. معمار این کلیسا معمار راهب مانوئل است. این مکان تاریخی از نظر معماری ارزشمندترین اثر هنری ارمنستان به شمار می رود. این کلیسا که با گنبد مرکزی، پلان چهاربرگ شبدری شکل و توف های سنگی قرمز تراشیده شده، ساخته شده و دارای نقوش بسیار غنی است. مورخ Anne R. Redgate در کتابی می نویسد که شاه گاگیک بهترین معماران و استادان را از تمدن های اطراف برای ساختن این کلیسا آورده است.

دیدنی های جزیره آکدامار

کلیسای آکدامار وان در سال 1113 هنگامی که پادشاهی واسپوراکان در سال 1021 ویران شد به صومعه تبدیل شد و پس از تبدیل شدن به صومعه، نام کلیسای صلیب مقدس را آغاز کرد. همچنین تا سال 1895 مرکز پاتریارک ارامنه بود. در نمای بیرونی این سازه ویژه؛ تزئینات بسیار برجسته شامل موضوعات مذهبی، موضوعات دنیوی، زندگی قصر، صحنه های شکار، پیکره های انسان و حیوان است. همچنین در داخل کلیسا، نقاشی های دیواری مذهبی وجود دارد. همه این نقاشی‌های دیواری از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند زیرا اولین نمونه‌های موجود در منطقه هستند.

رزرو تور جزیره آکدامار

اگر دوست دارید در سفر به وان از جزیره و کلیسای زیبای آکدامار دیدن کنید، آژانس آراس تبریز مجری مستقیم تور وان از تبریز، در شعبه وان به شما کمک خواهد کرد لحظات شاد و خاطره‌انگیزی تجربه کنید. همکاران ما در شعبه وان تورهای شاد جزیره اجرا می‌کنند. علاوه بر این، شما با شرکت در این تور می‌توانید از ساحل ادرمیت، خانه گربه‌ها و کارگاه نقره‌‌سازی نیز بازدید کنید.

رزرو آنلاین تور جزیره آکدامار وان

شماره‌های واتساپ برای رزرو تور و هتل:

00989359377719 آقای ناصر فائقی نیا

00905345762335 خانم رهبر

00905525839798 خانم رهبری

00905523872335 مدیریت: علی فائقی نیا

آدرس دفاتر آژانس آراس سیر:

دفتر ایران: تبریز، چهارراه منصور، مجتمع ایپک، ورودی 2، واحد 103

دفتر ترکیه: وان، شرّفیه محله سی، انقلاب سُکاک 1

دیدگاه‌ خود را بنویسید

گفت و گورا شروع کنید...
سلام! سوالی داشتید؟
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ میدهیم
instagram default popup image round
Follow Me
502k 100k 3 month ago
اشتراک گذاری
اسکرول به بالا