رطوبت از مجموعه طاق بستان رخت بست

دامنه کوه بستان در کنار چشمه یی جوشان در شمال غربی حاشیه شهر کرمانشاه، آثاری از دوره ساسانی شامل سنگ نگاره اردشیر دوم و دو ایوان سنگی کوچک و بزرگ با تصاویر نقش بسته از شکار گوزن و گراز که نخستین انیمیشن صخره یی جهان لقب گرفته بر سینه سترگش به یادگار دارد. با این وجود این سایت مهم باستانی در سالهای اخیر با چالش جدی نفوذ رطوبت مواجه شده بود.

«محمد حسن طالبیان» معاون میراث فرهنگی کشور در این رابطه اعلام کرد: درحال حاضر با اقدامات مرمتی و حفاظتی که در این سایت صورت گرفته است نم و رطوبت از بین رفته و کاملا خشک شده است.

او همچنین به ساماندهی مجموعه طاق بستان اشاره کرد و افزود: پس از بازدیدی که از محوطه داشتیم مشخص شد که ساماندهی محیطی آن هنوز کار دارد و لازم است که در اولویت برنامه ها قرار بگیرد.

معاون میراث فرهنگی کشور تاکید کرد: در ضلع جنوبی طاق بستان بخشی از پلاکها آزادسازی شده است و قرار است که کل مجموعه و خیابان پیاده سازی شود تا از این طریق کل مجموعه باستانی یکپارچکی خود را حفظ کند.

طالبیان همچنین به عبور قطار شهری از شکارگاه اشاره کرد و گفت: از آنجایی که مسئولان شهری اصرار دارند که قطار شهری از شکارگاه و از زیرزمین با عمق 16 تا 20 متر عبور کند جلسه ای با معاون عمرانی و مسئولان و مدیران شهری این استان گذاشته شد و قرار شد که نقشه های فنی این طرح به شورای فنی استان کرمانشاه و سازمان میراث فرهنگی کشور ارسال شود.

او تاکید کرد: تا زمانی که پروژه عبور قطار شهری از شکارگاه مورد ارزیابی دقیق و آسیب شناسی قرار نگیرد اجرایی نمی شود، و هر اقدام و تصمیم در این زمینه زمانی صورت می گیرد که اثرات منفی و مثبت این پروژه به صورت دقیق ارزیابی و بررسی شود.

به نقل از: خبرگزاری میراث فرهنگی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

گفت و گورا شروع کنید...
سلام! سوالی داشتید؟
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ میدهیم
instagram default popup image round
Follow Me
502k 100k 3 month ago
اشتراک گذاری
اسکرول به بالا