طرح احیای سازه های آبی قشم نامزد جایزه یونسکو شد

به گزارش ایرنا، محمدرضا فرزانه روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران گفت: جامع نگری در زمینه آموزش برای توسعه پایدار در طرح احیای سازه های تاریخی آبی جزیره قشم از جمله احیای برکه ها و آب انبارها در رقابت با سایر پایلوت های کشوری رتبه برتر را کسب کرد و به عنوان نامزد دریافت جایزه آموزش برای توسعه پایدار سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد در سال 2017 مطرح شده است.
وی افزود: طرح احیای سازه های تاریخی آبی جزیره قشم در مرحله نخست با هدف شناسایی سازه ها آغاز شد که بر مبنای تعامل با جامعه محلی همچنان ادامه دارد و 20 تن از استادان و فرهیختگان در کمیته راهبری جهت تصویب هدف های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت طرح حضور دارند.
مدیر اجرایی طرح احیای سازه های تاریخی قشم بیان کرد: چند تیم اجرایی تمام وقت در این طرح فعال هستند و انتظار می رود تا پایان تابستان سال جاری مرحله شناسایی تکمیل شده و مرحله دوم پروژه آغاز شود.
او اضافه کرد: توزیع زمانی و مکانی بارندگی در مناطق خشک و نیمه خشک شرایط مناسبی ندارد و این امر در آینده شدت خواهد گرفت و از این رو رویکرد بومی استحصال آب باران نهفته در این سازه ها، می تواند تهدیدهای مرتبط با وقوع سیلاب را کاهش داده و مهمتر اینکه این تهدید را به فرصتی جهت مدیریت کارآمد منابع آب تبدیل کند.
فرزانه عنوان کرد: یکی از مزیت های این سازه ها حفاظت از منابع آب شیرین است، به گونه ای که در کنار کانال انتقال آب، حوضچه رسوب گیر و مخزن ذخیره آب دارای ساختمانی با معماری خارق العاده از تبخیر و ورود منابع آلاینده جلوگیری می کند و از این رو حفظ این میراث فرهنگی ارزشمند و انتقال دانش بومی ساخت، حفاظت و بهره برداری از آن باید به به نسل جدید انتقال یابد.
وی گفت: احیای سازه های تاریخی آبی جزیره قشم بار دیگر هنر و معماری با شکوه ایرانی را در راستای رفع مشکلات جهان کم آب امروزی به کار گرفته و بهره برداری عالمانه از منابع آب شیرین در مناطق خشک را ترویج می کند.
مدیر اجرایی طرح احیای سازه های تاریخی قشم افزود: رویکرد سازش پذیر سازه های تاریخی آبی با طبیعت به عنوان جزیی جدایی ناپذیر معماری کهن ایرانی قابل تامل بوده و راهکاری برای چیره شدن بر قهر طبیعت است که می تواند برای حرکت در مسیر توسعه پایدار در سایر نقاط جهان نیز ترویج شود.
قشم با یک هزار و 500 کیلومتر مربع مساحت به عنوان بزرگنرین جزیره خلیج فارس در جنوب استان هرمزگان واقع است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

گفت و گورا شروع کنید...
سلام! سوالی داشتید؟
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ میدهیم
instagram default popup image round
Follow Me
502k 100k 3 month ago
اشتراک گذاری
اسکرول به بالا