عمارت شهرداری مرکزی ترین نقطه شهر تبریز

عمارت شهرداری

عمارت شهرداری

یکی از بناهای اصلی شهر تبریز عمارت شهرداری تبریز می باشد که از زمان ساخت در مرکزی ترین بخش تبریز تاکنون به عنوان یکی از نمادهای اصلی شهر تبریز محسوب می شود و همه ساله میزبان گردشگران زیادی می باشد.

عمارت شهرداری در سال 1314 در زمان شهرداری حاج ارفع الملک جلیلی و با نظارت مهندسان آلمانی در محله نوبر (مقصودیه) ساخته شد و به عنوان نخستین نهاد شهرداری در سطح شهر تبریز (بلدیه) شناخته شد. در معماری بنای خارجی این بنا از سنگ های رشته کوه سرخاب بنام اسپراخون استفاده شده است . ویژگی سنگ اسپراخون این است که با گذشت زمان ملات را به خود جذب میکند و با گذشت زمان بر ارزشش افزوده میشود. در بنای داخلی عمارت نیز عموما از آجر استفاده شده است.

عمارت شهرداری

این بنا که توسط آلمانی ها در سه طبقه ساخته شده، از بالا و نقشه های هوایی به شکل عقاب در حال پرواز دیده می شود. عمارت شهرداری از دیرباز با هدف استقرار شهرداری تبریز احداث شده و علاوه بر اینکه امروزه تبریز به نواحی 10 گانه تقسیم شده و امور مربوط به هر ناحیه در اداره مربوط به خود انجام می شود . عمارت شهرداری تا حدودی کاربرد خود را حفظ کرده و بسیاری از ملاقات های دیپلماتیک شهردار تبریز با مقامات عالی رتبه در محل کاخ مذکور انجام میگیرد.

موزه ی شهرداری در سال 1386 به عنوان اولین موزه ی شهر و شهرداری های کشور تبدیل و مورد استفاده قرار گرفته و در این موزه تالار های مختلفی نظیر تالار دوربین، تالار فرش ، تالار چاپ و نشر، تالار هنرهای معاصر، تالار خط و خوشنویسی، تالار حکمت و تالار دفاع مقدس و چندین تالار دیگر قرار دارد. یکی از ارزشمندترین بخش های این مجموعه ، تالار فرش می باشد که فرش هایی با قدمت 110سال به نمایش گذاشته شده اند.

تالار دوربین نیز یکی از جال ترین تالارهای این موضوع میباشد که روند تکمیل و تکوین اولین دوربین ها را در نسل قدیم و در دوران های مختلف را در معرض دید عموم قرار  داده اند.

عمارت شهرداری

تالار فرش یکی از بهترین تالارهای این  عمارت می باشد که بزرگترین فرش ایران در سال 1320شمسی حدود 111متر مربع است و با رنگ گیاهی خاصی بافته شده است.

ساعت موزون و زنگ دار این عمارت یکی از زیباترین بخش های این بنا می باشد که هر 15 دقیقه یکبار به صدا در می آید و گذر زمان را به اهالی تبریز اعلام می کند. کوک کردن ساعت کاملا بصورت دستی می باشد و کارمند مخصوص خود را دارد. آمار بازدید از این مکان بیانگر علاقه ی گردشگران و جذاب بودن این عمارت و اشیا آن را نشان می دهد.

عمارت شهرداری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

گفت و گورا شروع کنید...
سلام! سوالی داشتید؟
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ میدهیم
instagram default popup image round
Follow Me
502k 100k 3 month ago
اشتراک گذاری
اسکرول به بالا