مرمتِ متفاوت‌ترین کوچه قدیمی پایتخت

به گزارش ایسنا، کوچه لولاگر منتهی به خیابان حافظ و نوفل‌لوشاتو، متفاوت‌ترین کوچه قدیمی پایتخت که معماری منحصر به فرد و قرینه بودن همه‌ی خانه‌ها، نماها، بالکن‌ها، پنجره‌ها و درختان این کوچه از یک سو و وجود قدیمی‌ترین پیتزا فروشی تهران در آن، این خیابان را به شهرت رسانده، توسط شهرداری منطقه 11 تهران بازآفرینی و مرمت می‌شود.

نصراله آبادیان، شهردار منطقه 11 تهران، با بیان این که کوچه لولاگر متفاوت‌ترین کوچه پایتخت است که معماری منحصر به فرد و زیبایی‌های نوستالژیک ویژه‌ای دارد، پروژه مرمت این کوچه را «بزرگترین پروژه مرمتی بافت شهر تهران» نامید و گفت: خانه‌های دوقلو رو به روی هم که 76 سال پیش توسط خانواده لولاگرها با هنرمندی «استاد حسن بنا» ساخته شده‌اند، درختان متقارنی که در حیاط این خانه‌ها به صورت قرینه و موازی کاشته شده، دیوارهای آجری قدیمی، قدیمی‌ترین پیتزا فروشی ایران، نزدیکی به سفارت فرانسه و ایتالیا، لمس جریان زندگی از تهران قدیم تا امروز را برای هر بیننده‌ای امکان‌پذیر کرده است.
به گفته‌ وی، توجه به گردشگری برمبنای حفاظت از میراث معماری و هنری شهر تهران برای مدیریت شهری حائز اهمیت است و از همین رو با انجام مطالعات کارشناسی، برنامه‌ریزی برای بازآفرینی بافت‌های واجد ارزش تاریخی و معماری با هدف ایجاد محرک توسعه در هسته مرکزی شهر تهران در دست اقدام است.

شهردار منطقه 11 افزود: در همین راستا کارگروه ارتقای کیفیت زندگی متشکل از شهردار منطقه، معاون فنی و عمرانی، شهرسازی، حمل و نقل و ترافیک، زیبا سازی، نماینده میراث فرهنگی و مشاور پروژه تشکیل و در نشست‌هایی که با مالکان خانه‌های واقع در کوچه لولاگر برگزار شد و با توجه به زیبایی و ویژگی‌های خاص این کوچه، مقرر شد اقدامات بازآفرینی منظرشهری شامل کف سازی ومبلمان شهری اعم از نور پردازی و نیمکت از سوی شهرداری منطقه 11 انجام شود.

او افزود: در این طرح که بزرگترین پروژه مرمتی بافت شهر تهران است، تبدیل خانه‌های قدیمی با حفظ بنا به «هتل مارکتینگ» از سوی مالکین انجام خواهد شد. همچنین بازسازی نخستین خانه قدیمی کوچه لولاگر به پایان رسیده و در حال حاضر نگارخانه و کافی شاپ در این مکان دایر شده است.

کوچه قدیمی

منبع: سیری در ایران

دیدگاه‌ خود را بنویسید

گفت و گورا شروع کنید...
سلام! سوالی داشتید؟
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ میدهیم
instagram default popup image round
Follow Me
502k 100k 3 month ago
اشتراک گذاری
اسکرول به بالا