معرفی سوغاتی های شیراز

 

شیراز دارای صنایع دستی و سوغات زیادی است که مسافران به هنگام سفر انها را خریداری میکندد.در این مطلب سعی بر معرفی سوغاتی های شیراز است تا مسفرانی که قصد سفر به شیراز را دارند از انها استفاده کنند.

مسقطی

مسقطی که غالباً به عنوان مسقطی لاری شناخته می‌شود یک نوع شیرینی است که مواد اولیه آن نشاسته، روغن، شکر، زعفران، هل و گلاب است و از انواع مغز پسته و بادام برای تزئین آن استفاده می‌گردد. طرز تهیه آن شبیه به تهیه فرنینشاسته‌است اما مدت زمان تهیه آن طولانی‌تر و همراه با پرداخت بسیار است. بعد از آماده شدن آن حالت کشسان به خود می‌گیرد.مسقطی لاری امروزه یکی از انواع دسرها و شیرینی‌های ایرانی به شمار می‌آید و به عنوان سوغاتی اصلی لارستان محسوب می‌گردد. این شیرینی دو قرن پیش از بندر مسقط کشور عمان به سواحل خلیج فارس ایران آمد و امروزه در شهر لار در جنوب فارس ساخته می‌شود و به عنوان ره آورد این ناحیه از کشور در وزارت صنعت، معدن و تجارت، ثبت جغرافیایی گردیده است. استاندارد این حلوا در سال ۱۳۹۴ تحت عنوان حلوا مسقطی لاری در سازمان استاندارد ملی نیز به ثبت رسیده و شرایط صادرات آن فراهم گردیده است.

قلم زنی

قلم زنی هنری است که است ادکاران و هنرمندان متخصص، با وسایل خود شکل‌های زیبایی را روی انواع فلزات نقره، مس، طلا و.. ایجاد می‌کنند. این هنر در بازارهای سنتی شیراز همچنان وجود دارد. شما می‌توانید یک ظرف زیبا را که با این هنر تزیین شده است تهیه کنید و به عنوان سوغات شیراز برای عزیزان خود به همراه ببرید.

منبت کاری

منبت یکی از هنرها و صنایع دستی است. در این هنر نقش‌ها به صورت نقش برجسته روی زمینه کار قرار می‌گیرند.منبت‌کاری چوب یکی از شاخه‌های منبتکاری است ولی منبت کاری بیشتر به صورت کنده کاری روی چوب اجرا می‌شود.در ایران منبت کاری قدمتی چند هزار ساله دارد.

فالوده شیرازی

یکی از خوراکی‌های مخصوص این شهر که می‌تواند همیشه در ذهن شما باقی بماند فالوده شیرازی است. البته و متأسفانه باید همان‌جا آن را نوش جان کنید؛ چرا که نمیتوانید این سوغاتی خوشمزه را به شهر خود ببرید! بحر حال نمی‌شود که به شیراز رفت و فالوده شیرازی را امتحان نکرد.

بادام سوخته

نوعی شیرینی ایرانی و ره‌آورد استان فارس و کردستان است.

خاتم‌کاری

از هنرهای ظریفه و صنایع دستی ایران است که سابقه و ریشه‌ای کهن دارد.

خاتم ترکیبی است از چند ضلعی‌های منظم با تعداد اضلاع متفاوت که با استفاده از مواد اولیه گوناگون در رنگ‌های مختلف تشکیل می‌شود. پنج، شش، هفت، هشت یا ده ضلعی است.

خاتم از هنرهای دستی دقیق و پرکار است که تولید و ساخت آن احتیاج به دقت و حوصله زیاد دارد. چند ضلعی‌هایی که در خاتم‌سازی به کار می‌آید.در لغت‌نامه دهخدا خاتم‌ساز چنین معنی شده‌است: «آنکه پاره‌های استخوان را در چوب با نقش و نگار بنشاند.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

گفت و گورا شروع کنید...
سلام! سوالی داشتید؟
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ میدهیم
instagram default popup image round
Follow Me
502k 100k 3 month ago
اشتراک گذاری
اسکرول به بالا