معرفی غذاهای سنتی تبریز

تبریز با قدمت عظیم خود یکی از شهرهای قدیمی ایران به شمار می اید. مانند بناهای قدیمی اش غذاهای سنتی تبریز نیز معروف است که چند مورد را برای شما معرفی میکنیم.

کوفته تبریزی :
اگر بخواهید غذاها و یا خوراکی های کل ایران را لیست کنید شک نکنید که « کوفته تبریزی» در زمره ی پنج نوع خوردنی اول ایران قرار می گیرد. کوفته تبریزی به لحاظ طعم آن و نیز شیوه پخت و شکل آن به یکی از دلچسب ترین و شاید پر بحث ترین خوردنی های ایران و آذربایجان مبدل شده است. کوفته اکنون به برند غذاهای آذربایجان شهره گشته است.
مشهورترین غذای تبریزی، کوفته‌ی این شهر است که طعم بسیار لذیذی دارد. در گذشته برای تهیه‌ی کوفته، گوشت را در هاون سنگی می‌کوبیدند و سپس سبزیجات و لپه را به آن اضافه می‌کردند. اما امروزه بیشتر از گوشت چرخ‌کرده برای تهیه‌ی این غذا استفاده می‌کنند. در آخر هم گردو، آلو، پیاز سرخ‌شده، زرشک و بعضی‌ها هم تخم‌مرغ داخل آن می‌گذارند و در سسی که از رب گوجه‌فرنگی و آب و زعفران تهیه شده، می‌پزند. معمولا کوفته‌ها را با پیاز سرخ‌شده، زرشک و گردو تزئین کرده و نوش جان می‌کنند.

کوفته تبریزخورشت هویج:
یکی از غذاهای بسیار پرطرفدار میان تبریزی‌ها است اما شاید هر کسی طعم آن را دوست نداشته باشد. برای تهیه‌ی این خورش هویج‌ها را کبریتی خرد می‌کنند و با کمی روغن سرخ کرده و به آن نمک می‌افزایند. سپس مرغ یا گوشت را با آب، پیاز تفت‌‌داده شده و رب گوجه‌فرنگی  می‌پزند یا سرخ می‌کنند و برای دادن عطر و طعمی بهتر، هم به گوشت و هم به هویج‌ها زعفران اضافه می‌کنند. در نهایت آلو را به مرغ یا گوشت خود اضافه کرده و می‌گذارند تا کامل بپزد. در پایان آب لیمو ترش را به هویج اضافه می‌کنند تا طعم شیرین نداشته باشد.

خورشت هویج تبریز

آبگوشت‌ تبریز :
از خوشمزه‌ترین آبگوشت‌های ایرانی است. اگر به تبریز آمدید، حتما در رستوران‌های سنتی این غذا را امتحان کنید. برای تهیه‌ی آن از گوشت گوسفندی، دنبه ، نخود ، سیب‌زمینی، گوجه‌فرنگی و رب گوجه‌فرنگی استفاده می‌شود.

آبگوشت‌ تبریز

دلمه برگ مو :
دلمه‌ی برگ مو یکی از پیش‌غذاهای مجلسی و اصیل تبریزی است. برای تهیه‌ی این دلمه از بلغور، برنج، لپه، روغن ، پیاز سرخ‌کرده و سبزی دلمه (شوید ، مرزه، تره) استفاده می‌شود.

دلمه برگ مو

کباب بناب :
کباب فقط کباب بناب

در میان همه ی خوراکی ها و غذاهای آذربایجان از کنار این یکی هرگز نمی توان به سادگی گذشت. بوی و عطر چنین کبابی تا سر کوچه و خیابان هم می رسد. بناب یکی از شهرستان های بزرگ و معروف آذربایجان است که به لحاظ همین غذای خاص بر شهرت آن افزوده شده است. نه تنها در تبریز که در اغلب شهرهای بزرگ ایران می توان بر سر در بسیاری از رستوران ها و غذاخوری های تابلو معروف «کباب بناب» را مشاهده کرد.

در مورد اصالت این غذا در شهرهای مختلف نمی توان در اینجا بحث کرد اما این نوع کباب با کباب معمولی و متداول چه از نظر اندازه و چه از نظر طعم و مزه، ترکیبات و نحوه پخت فرق های اساسی دارد که باعث شده تا کباب بناب متمایز از بقیه ی کباب ها باشد.

کباب بناب

کوکوی لوبیا سبز :

کوکوی لوبیا سبز که مردم تبریز اکثرا در مهمانی‌ها و مراسم افطاری ماه رمضان طبخ می‌کنند.

کوکوی لوبیا سبز

کوکوی تره :
از قدیمی‌ترین کوکوهایی است که در تبریز طبخ میکنند از تره ،اسفناج و کمی از سبزیهای معطر و تخم مرغ تهیه میکنند .

کوکوی تره

خاگینه :
خاگینه مغز دار تبریزی از آرد ، بکینگ پودر ، وانیل ، زعفران ، تخم مرغ و کمی شیر  درست میشود و برای مغز آن از گردو ، زنجبیل ، دارچین ، گل محمدی و گاهی هل استفاده میکنند.

خاگینه مغز دار تبریزی

آش آبغوره :
از دیگر آش‌های بسیار خوشمزه و خوش‌رنگ تبریزی آش گوجه‌فرنگی است. تنها فرق آش گوجه‌فرنگی و آش آبغوره در میزان گوجه‌فرنگی به کار رفته در پخت آن است. برای تهیه‌ی این آش از لوبیا چیتی یا لوبیا چشم‌بلبلی، بلغور، برنج، پیاز داغ، گوجه‌فرنگی به مقدار زیاد، تره و جعفری استفاده می‌کنند. برای طعم‌دار کردن آن از غوره یا آبغوره استفاده می‌کنند.

انواع پلوها:

لوبیا پلو با گوشت چرخ کرده  در زبان محلی لوبیه پیلو

لوبیا پلو با گوشت چرخ کرده  در زبان محلی لوبیه پیلو



باقالی پلو با ماهیچه  در زبان محلی پاخلا پیلو

باقالی پلو با ماهیچه  در زبان محلی پاخلا پیلو

دویماج:

دویماج، یکی از غذاهای محلیِ استان آذربایجان شرقی است. این غذا برای صبحانه و عصرانه، سریع آماده می‌شود و همراه با سبزی‌خوردن و میوه‌های تابستانی(انگور و هندوانه) بسیار لذیذ و دلچسب است.

دویماج

آش ماست:

آش ماست یکی از خوشمزه‌ترین آش‌های تبریز است که از پیاز، عدس، برنج، سبزی آش، آب گوشت، سیب‌زمینی، ماست، نخود، لوبیا، کلم برگ و  هویج تهیه می‌شود. البته اگر به همین آش کمی رشته بزنید، تبدیل به آش کشک می‌شود که آن را به جای ماست، کشک می‌خورند.

آش ماست

شوربای تره:

شوربا یکی از قدیمی‌ترین غذاهای تبریز است و امروزه کمتر در سفره‌های اهالی این شهر دیده می‌شود. در گذشته اهل تبریز و حتی شهرهای دیگر شوربا را به شکل‌های مختلف می‌پختند و شاید بتوان گفت دستور مشخصی برای درست کردن آن وجود ندارد و هر کسی با توجه به آنچه که در خانه داشت، این غذا را درست می‌کرد. یکی از مشهورترین شورباها شوربای تره است. برای درست کردن این شوربا به تره، سیب زمینی، گوجه‌فرنگی، روغن (ترجیحا روغن حیوانی یا به زبان ترکی ساری یاغ)، تخم‌مرغ، رب گوجه‌فرنگی و ادویه نیاز دارید.

شوربای تره

آش میوه:

اهالی تبریز آش‌های متنوعی درست می‌کنند و شاید در هر محله‌ای، تعبیر آن‌ها از آش میوه کمی متفاوت باشد. اما اغلب مردم برای تهیه این غذا از نخود، لوبیا، آلو، آلوچه، زردآلو، آلبالو، زغال اخته، هویج، کلم‌برگ، پیاز، رشته‌ی آشی، رب، گوجه‌فرنگی و تره و جعفری استفاده می‌کنند. سرکه را هم به عنوان چاشنی در آخر به آش اضافه می‌کنند. کسانی که مثل من عاشق طعم ترش و ملس هستند، اگر یک بار این آش را میل کنند، عاشق آن می‌شوند. 

آش میوه تبریز

آش اوماج:

تبریزی‌ها معمولا آش اوماج را زمستان‌ها می‌پزند که برای سرما‌خوردگی بسیار مفید است. برای تهیه‌ی آش اوماج از پیاز فراوان، عدس، رشته یا اوماج (برای تهیه اوماج آرد را خمیر کرده و سپس آن را رنده می‌کنند)، ریحان، مرزه، تره، فلفل و زردچوبه استفاده می‌کنند.

آش اوماج

آش کلم قمری (داش کلم آشی):

آش کلم قمری (داش کلم آشی)

آش کلم قمری هم جزو آن دسته آش‌هایی است که مخصوص خود تبریز است و در هیچ شهر دیگری نمی‌توانید پیدا کنید. این آش از کلم قمری، پیاز، لپه، بلغور، برنج، تره، جعفری، سبزی دیگری به نام کروز، گوجه‌فرنگی، رب گوجه‌فرنگی و فلفل تهیه می‌شود و برای تزئین نعناع خشک به آن اضافه می‌کنند. اما بعضی از قدیمی‌های تبریز به آش کلم قمری کشک هم می‌ریزند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

گفت و گورا شروع کنید...
سلام! سوالی داشتید؟
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ میدهیم
instagram default popup image round
Follow Me
502k 100k 3 month ago
اشتراک گذاری
اسکرول به بالا