معرفی موزه های تبریز

 

برای اشنایی بهتر با شهر تبریز بهتر است یه گشتی در بافت تاریخی این شهر داشته باشیم . حال چند مورد از موزه های مهم شهر تبریز را برای شما معرفی میکنیم.

موزه اذربایجان

یکی از موزه های مهم ایران و دومین موزه باستان شناسی کشور موزه ی اذربایجان است. این موزه که در سه طبقه با تالارهای مختلف ساخته شده است با نقشه ی تنظیمی باستان شناسی فرانسوی به نام آندره گدار و با الهام از سبک معماری محلی آدربایجان ایران تهیه و به ترسیم اسماعیل دیباج احداث شده است.تاریخ ایجاد اولین موزه در تبریز به سال 1306 و1307 شمسی باز میگرددکه در ان سال نمایشگاه های زیادی در تبریز برگزار شد. در نهایت تلاش های برخی از فرهنگ دوستان در تبریز نتیجه داد و در سال 1337 موزه ی اذربایجان بنا نهاده شد و در سال 1341 موزه اذربایجان در محل فعلی خود احداث شدو مهرماه همان سال افتتاح شد. این موزه در خیابان امام تبریز قرار دارد و ورودیه 3000 تومان میباشد.

موزه قاجار

یکی از زیباترین خانه هایی است که از عصر قاجار در تبریز باقی مانده است. حسنعلی خان امیرنظام گروسی از پیشکاران ناصرالدین شاه بوده است که حدود 64سال در پست های خدماتی کشور بوده است و توانست برای اولین بار در ایران ماشین الات ضرب سکه تمبر و چاب را به کشور بیاورد و با کمک رسانی به میرزا حسن رشدیه ور برقراری اولین مدرسه ها مشارکت داشته باشد. این خانه نیز در زمان پیشکاری او در اذربایجان توسط خودش ساخته شده است. این موزه در خیابان ثقة الاسلام قرار دارد و ورودیه 2500 تومان میباشد.

موزه قران و کتابت

در زمان صفویه در شهر تبریز به دستور شاه طهماسب یکم مسجدی بنام شاه طهماسب ساخته شد اما با حمله سپاه عثمانی به ایران این مسجد نیز از خشم دشمن در امان نماندو ویران شد. چندی بعد در زمان شاه سلطان حسین و پس از عقب نشینی عثمانی ها میرزا محمد ابراهیم وزیر اذزبایجان به بازسازی و برپا کردن دوباره مسجد همت گمارد. این موزه در خیبان دارایی قرار دارد. بازدید از این موزه رایگان میباشد.

 

سایت موزه عصر اهن 

یکی از شگفت اورترین موزه هایی که به موزه ی مردگانی باقدمت 4000سال معروف است سایت موزه ی عصر اهن است. این موزه که طی یک خاکبرداری ساده در 1376 حوالی مسجد کبود یافته شد و بعد از رسیدگی در سال 1385 به عنوان اولین موزه صحرایی شروع بکار کرد. این موزه در خیابان امام در نزدیکی مسجد کبود قرار دارد. ورودیه 2500 میباشد.

موزه سنجش

موزه سنجش یکی از موزه های هشتگانه تبریز است. در حقیقت این موزه، اولین و تنها موزه تخصصی سنجش در ایران می‌باشد که در آن بیشتر ابزارها و ادوات سنجش و اندازه گیری به نمایش در آمده است.

موزه سنجش در یکی از خانه‌های زیبا و قدیمی شهر تبریز واقع شده؛ ساختمان آن به اواسط دوره قاجار تعلق دارد. این خانه منزل شخصی آقای سلماسی بوده و در سال ۱۲۵۳ ه. ش احداث گردیده و بعد از فوت ایشان در سال ۱۳۷۴ برای حفاظت و کاربری تخصصی، توسط میراث فرهنگی از خانواده سلماسی خریداری شده و پس از ۶ سال مرمت و بازسازی ساختمان، در سال ۱۳۸۱ به عنوان موزه ی سنجش به بهره برداری رسیده است. این موزه در خیابان مقصودیه واقع شده که ورودیه 1500 میباشد.

 

موزه سفال

موزه و خانه سفال تبریز یکی از موزه‌ های شهر تبریز است که در خیابان شمس تبریزی قرار گرفته‌ است. این موزه از بخش‌ های مختلفی شامل نمایشگاه آثار سفالگران تبریزی نظیر احمد قابچی، عباس قابچی و فریده تطهیری مقدم؛ حوضخانه که نمایشگاه‌ های کوتاه‌ مدت سفالگری در آن برپا می‌ شود؛ فروشگاه آثار سفالگران؛ کلاس‌ های آموزشی و نمایش مراحل گوناگون سفالگری به صورت زنده تشکیل یافته‌ است. ورودیه این موزه 2000تومان است.

موزه ارامنه

این موزه در میدان نماز و در محل کلیسای مریم مقدس قرار دارد و دارای آثار و اشیای تاریخی زیادی است که بعضی از این وسایل با تاریخ و فرهنگ ارامنه گره خورده است که از این نظر برای ارامنه از اهمیت زیادی برخوردار است. این موزه زیر نظر خلیفه‌گری ارامنه آذربایجان اداره می‌شود که به همین خاطر به موزه کلیساهای خلیفه گری ارامنه آذربایجان نیز معروف است. ادرس تبریز- خیابان شریعتی- جنب کلیسای مریم مقدس

 

موزه موسیقی

این موزه در سنگفرش تربیت کوچه کرباسی خانه تاریخی امیر پرویز قرار دارد. انواع سازهای تخصصی و الات موسیقی سنتی و قدیمی در این موزه نگهداری میشود.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

گفت و گورا شروع کنید...
سلام! سوالی داشتید؟
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ میدهیم
instagram default popup image round
Follow Me
502k 100k 3 month ago
اشتراک گذاری
اسکرول به بالا