چابهار در قرن 21 از بنادر مهم جهانی خواهد شد

پروفسور «وانگ ژان» در راس هیاتی سه شنبه شب در دیدار با هیات مدیره، مدیران منطقه آزاد چابهار و شرکت پتروشیمی توسعه نگین مکران اظهار داشت: دولت چین به ما ماموریت داده تا فرصت های سرمایه گذاری در سراسر جهان را با سفرهای متعدد بررسی و برای سرمایه گذاری به دولت و بخش خصوصی چین ارایه کنیم.
وی افزود: سفر 2 روزه به ایران و حضور در تهران و چابهار به همین منظور است و در این سفر اهمیت سرمایه گذاری در پتروشیمی، بنادر و منطقه آزاد چابهار را بررسی کردیم.
معاون کنگره ملی خلق چین و مشاور رئیس جمهوری چین ادامه داد: اطلاعات خوبی در این سفر یک روزه به چابهار بدست آوریم که امیدواریم همکاری های مشترک توسعه و زمینه سرمایه گذاری های چین در این شهرستان بیشتر شود.
«وانگ ژان» خاطرنشان کرد: انجام کارهای مطالعاتی یکی از اهداف اصلی سفر به ایران و چابهار است تا بدانیم در کدام شهر و منطقه و در چه طرحها و زمینه هایی فرصت سرمایه گذاری وجود دارد.
وی ادامه داد: پس از بازگشت به کشور چین از سوی آکادمی علوم اجتماعی گزارشی از این سفر به دولت ارایه می شود و براساس این اطلاعات اقدامات بعدی برای همکاری ها و سرمایه گذاری در زمینه تجارت، اقتصادی، گردشگری، ترانزیت، محیط زیست، اجتماعی، فرهنگی و ورزشی انجام خواهد شد.
عضو هیات مدیره و قائم مقام سازمان منطقه آزاد چابهار نیز گفت: این شهرستان یکی از نقاط مهم راهبردی در منطقه است که از طریق دریای عمان، کشورهای آسیای میانه و افغانستان را به آبهای آزاد متصل می کند.
پیمان فروزش اظهار داشت: چابهار قطب سوم پتروشیمی و خودروسازی خواهد شد و مزیت های فراوانی برای سرمایه گذاری، تجارت، گردشگری و ترانزیت دارد.
وی ادامه داد: سازمان منطقه آزاد چابهار از هرگونه سرمایه گذاری استقبال و تمامی همکاری های لازم را انجام و زیرساخت ها را فراهم خواهد کرد.
عضو هیات مدیره سازمان منطقه آزاد چابهار خاطرنشان کرد: راه آهن چابهار- ایرانشهر به زاهدان در حال انجام و با همت دولت طرح توسعه سواحل مکران نیز کلید خورده است.
فروزش گفت: تحولات عظیمی با تکمیل زیرساخت ها در چابهار شکل خواهد گرفت.
مدیر صنایع سازمان منطقه آزاد چابهار نیز گفت: منطقه آزاد این شهرستان در زمینی به مساحت 14 هزار هکتار در سال 1372 راه اندازی شده است که شش هزار و500 هکتار آن برای استقرار صنایع سنگین در زمینه های صنایع شیمایی، پتروشیمی، فولاد و غیره اختصاص دارد.
مجتبی اسدی اظهار داشت: سرمایه گذاران چینی قرار است در زمینه احداث شهرک صنعتی فعالیت کرده و دیگر کشورها نیز برای حضور در این منطقه لحظه شماری می کنند.
وی اظهار امیدواری کرد: کشور چین جلوتر از بقیه کشورها موقعیت چابهار را دریابد و سرمایه گذاری لازم را انجام دهد.
مدیرعامل شرکت پتروشیمی نگین توسعه مکران نیز گفت: شهرک پتروشیمی مکران در زمینی به مساحت هزار و 200 هکتار در حال اجراست.
محمدرضا موثقی نیا اظهار داشت: 15 میلیارد دلار در یک دوره 10 ساله برای تکمیل و بهره برداری تمامی واحدهای پتروشیمی در این منطقه سرمایه گذاری خواهد شد.
وی ادامه داد: زمینه سرمایه گذاری برای فعالان اقتصادی داخلی و خارجی فراهم شده است و از هرگونه سرمایه گذاری در شهرک پتروشیمی استقبال می کنیم.
هیات چینی از شهرک پتروشیمی مکران، بنادر شهید بهشتی، شهید کلانتری و قسمت های مختلف سازمان منطقه آزاد چابهار دیدن کردند.
شهرستان چابهار با 13هزار و 161 کیلومترمربع وسعت و حدود 250 هزار نفر جمعیت از شمال به شهرستانهای نیکشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به کشور پاکستان، از جنوب به دریای عمان(مکران) و از غرب به بندر کنارک متصل است.
بندر زیبا و اقیانوسی چابهار در قلب منطقه مکرانِ بلوچستان با حدود 500 کیلومتر ساحل از 2 شهر به نام های چابهار و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، شش دهستان و 549 آبادی دارای سکنه تشکیل شده است.
چابهار از توابع استان سیستان و بلوچستان در 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز این استان و در ساحل دریای عمان (مکران) قرار دارد.

به نقل از خبرگزاری میراث فرهنگی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

گفت و گورا شروع کنید...
سلام! سوالی داشتید؟
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ میدهیم
instagram default popup image round
Follow Me
502k 100k 3 month ago
اشتراک گذاری
اسکرول به بالا