کشف خطا درشاهکارمعماری باستانی مصر

درجریان بررسی‌های جدیدی که روی اهرام سه گانه مصر انجام گرفته محققان می‌گویند که این اهرام هرچند که یک شگفتی جهان باستان هستند اما چنان که تصور می‌شد کامل نبوده وپایه آن کمی کج است زیرا سازندگان آن به هنگام ساخت آن دچار اشتباه کوچکی شده‌اند.

به گزارش ساینس متخصصان دربنیاد تحقیقاتی »گلن داش» وبا همکاری «مارک لنر» متخصص مصرشناس، از انجمن بررسی مصرباستان اخیرا کارتحقیقاتی مشترکی  را با هدف اندازه گیری قطعات بزرگ سنگ دراین اهرام انجام داده‌اند.

این محققان ضمن جستجوی بقایای به جا مانده ازاین سنگ‌ها در محوطه اطراف اهرام و با توجه به آثار و علایمی که برلبه برخی از سنگ‌ها موجود است حدس می‌زنند که این سنگ ها یک بار دیگر نیز مورد استفاده بوده‌اند. آن‌ها 84 نقطه در امتداد لبه‌های این تخته سنگ‌ها یافته وآن‌ها را با استفاده از grid system یا سیستم شبکه‌ای – روش استاندارد سازی جانمایی بسیاری از صفحات مرتبط – درنقشه فلات جیزه ، علامت گذاری کردند.

تجزیه و تحلیل‌های آماری از اندازه گیری‌های جدید نشان می‌دهد که طول سنگ‌ها دربخش غربی 0.25 و 5.6 اینچ بیشتراز بخش شرقی بوده است. داش می‌گوید که سنگ پایه کاملا مربع شکل نیست . او شک دارد که سازندگان این اهرام بنای این سازه‌ها را خارج از جهت‌های اصلی گذاشته باشند. به گفته وی شواهد نشان می‌دهد که همان درجه از خطا که درساخت هرم صورت گرفته درساخت معبدهای وابسته به آن هم رخ داده است اما میزان این خطا بسیار کوچک بوده است.

هدف این گروه مطالعاتی از این تحقیقات تلاش تازه‌ای برای تعیین اندازه اصلی و جهت گیری این سنگ‌ها در ساخت هرمهای 4500 ساله بوده است. هدف آن است تا یک بار دیگربا بهره گیری از روش‌های نوین راز ساخت این بنای غول پیکر فاش شود. هرمی که برای فرغون خوفو ساخته شده بزرگترین هرم از سه هرم موجود درفلات جیزه است اما نکته مهم درمورد سنگ‌های به کاررفته آن است که درهمان دوران باستان لایه آهکی نرم که این سنگ‌ها را پوشش داده بود، محو و دیگربار مورد استفاده قرار گرفته است.

به نقل از: خبرگزاری میراث فرهنگی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

گفت و گورا شروع کنید...
سلام! سوالی داشتید؟
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ میدهیم
instagram default popup image round
Follow Me
502k 100k 3 month ago
اشتراک گذاری
اسکرول به بالا