کشف سفال های 8هزار ساله در شازند

غفور کاکا سرپرست هیأت کاوش در تپه سرسختی شازند با اعلام این خبر تصریح کرد: در این فصل، کاوش گسترده ای در بخش پیش از تاریخ محوطه صورت گرفت .
وی گفت: اهمیت این محوطه به خصوص در دوران پیش از تاریخ به این جهت است که یکی از مسیرهای عبور به مرکز فلات ایران بوده است .
این باستان شناس افزود: این محوطه از 2بخش تراس، مربوط به دوران پیش از تاریخ و هسته اصلی، مربوط به دوران پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی تشکیل شده است .
کاکا، سفال های دوره نو سنگی جدید، مس سنگی و سفالهای مربوط به فرهنگ کورا ارس را از یافته های این فصل از کاوش اعلام کرد و افزود: طی روزهای گذشته از نخستین فصل کاوش سفال های متعدد پیش از تاریخ مربوط به هزاره 5 و6 پیش از میلاد در این محوطه کشف شده است .
وی با بیان اینکه شاهد دوران روستانشینی در این محوطه هستیم تصریح کرد: در مطالعات و بررسی های صورت گرفته یافته‌هایی در ارتباط با پیچیدگی ساختار اجتماعی جامعه هزاره های پیش گفته به دست آمده است .
به گفته کاکا، در این فصل ازکاوش مطالعات میان رشته ای ازجمله گیاه باستان شناسی،مایکرومرفولوژی و دیگر علوم وابسته در حال انجام است .
وی از اهداف دیگرکاوش در تپه سرسختی را مطالعه فرآیند گذار از دوران نوسنگی به مس سنگی از شرق زاگرس مرکزی و تبدیل ساختار اجتماعی و اقتصادی جوامع هزاره 5 و 6قبل از میلاد اعلام کرد .
سرپرست هیأت کاوش در تپه سرسختی شازند افزود: درادامه کاوش در این محوطه عکس‌های فتوگرامتری از تپه سرسختی برای تعیین نقشه هوایی و توپو گرافی منطقه گرفته شد .
وی بااشاره به انجام عملیات تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه سرسختی در سال 87 گفت: در سال 91عملیات لایه نگاری باستان شناسی در این محوطه تاریخی انجام و آثار تاریخی ارزشمندی از آن کشف شد .
به گفته این باستان شناس، هنگام لایه نگاری آثاری از دوران نو سنگی، مس سنگی، مفرغ، عصر آهن، اشکانی، ایل خانی در ضخامت 22متر به دست آمد .
کاکا افزود: از آثار به دست آمده در جریان این عملیات می توان به تدفین نوسنگی، اشیای شمارشی، ابزار سنگی، پیکرکهای گلی و … اشاره کرد که همگی در نوع خود بی نظیر هستند .
سرپرست هیأت کاوش در تپه سرسختی شازند گفت: بر اساس تفاهم نامه ای که بین اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی و فرمانداری شهرستان شازند به امضا رسید قرار است در آینده نزدیک این محوطه تاریخی به نخستین سایت موزه باستان شناسی استان مرکزی تبدیل شود .
گفتنی است، تپه سرسختی محوطه ای باستانی در 10کیلومتری شهرستان شازند، شهر آستانه و روستای سرسختی علیا در حاشیه شرقی زاگرس مرکزی واقع شده است که دارای آثار تاریخی ارزشمندی از دوران پیش از تاریخ تا دوران اسلامی است .
مجوز فصل اول کاوش های باستان شناسی درمحوطه قلعه سرسختی شهرستان شازند استان مرکزی توسط رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صادر شده است.

به نقل از : خبرگزاری میراث فرهنگی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

گفت و گورا شروع کنید...
سلام! سوالی داشتید؟
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ میدهیم
instagram default popup image round
Follow Me
502k 100k 3 month ago
اشتراک گذاری
اسکرول به بالا