گنبد خشتی مشهد

گنبد خشتی مشهد

گنبد خشتی مشهد:

اثر تاریخی-مذهبی موسوم به گنبد خشتی مشهد در یکی از گذرگاهای قدیمی مشهد منشعب از میدان طبرسی به نام چهار سوق نوغان قرار دارد مزار امامزاده سید محمد از اولاد امام موسی بن جعفر (ع) می باشد و با هجده واسطه به حضرت سجاد علیه السلام می رسد. البته برخی نقل کرده اند که وی امام زاده نیست بلکه یکی از اطباء سپاه هارون الرشید بوده که در راه مرو در گذشته و در این نقطه که شهر تاریخی نوغان بوده، دفن گردیده است. طبق تاریخی که بر روی سنگ مزار آمده است، ایشان در ماه رمضان سال ۸۵۲ هجری قمری در گذشته اند.

بنا بر شواهد، بنیان اولیه این بنا در دوره تیموری صورت گرفته و در عصر صفوی و قاجار نیز تکمیل و تزئین شده‌ است.

گنبد خشتی و بقعه آن در دوران شاه عباس از خشت ساده، بدون کاشی کاری و بدون گلدسته ساخته شده است. البته داخل گنبد با گچبری زیبایی تزیین شده است.

این بقعه از نظر معماری مشتمل بر دو بخش مهم پیوسته‌ است که شامل فضای زیر گنبد به صورت چهار شاه نشین و هشتی ورودی می‌باشد.

برای ورود به مقبره که از سطح زمین پایین تر است باید از دالانی مسقف به طاق چشمه ای و به ارتفاع چهار متر عبور کرد. دالان به طول ۴٫۷ متر به محوطه ضریح ختم می شود که محوطه ای ۹٫۵ در ۷ متر با سقفی بلند و به ارتفاع ۱۲ متر است.

طول ضریح ۲ متر، عرض ۱٫۸ متر و ارتفاع آن ۲٫۷ متر است و از آهن ساخته شده است. داخل ضریح که به وسیله شیشه محصور شده، تخته سنگی حجاری شده به ارتفاع ۸۰ و عرض ۷۰ و طول ۱۷۰ سانتی متر قرار دارد.

برای دسترسی به گنبد خشتی، می بایست به خیابان طبرسی، نرسیده به میدان طبرسی، بازارچه احسان، کوچه خشتی مراجعه گرد. همچنین این بنای تاریخی در تاریخ ۵ اردیبهشت ۱۳۵۶ به شماره ۶۱۶ در آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

برای مشاهده دیدنی های مشهد اینجا کلیک کنید.

با رزرو تور مشهد ، نه تنهای میتوانید از فضای معنوی حرم مطهر اما رضا لذت ببرید، بلکه میتوانید از سایر دیدنی های مشهد استفاده کنید.

برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید:

شماره‌های واتساپ همکاران ما در تبریز:

بخش فروش:

00989359377719  آقای ناصر فائقی‌نیا

  00905525839798 خانم رهبری 

 مدیر بازاریابی:

00905345762335  خانم رهبر 

مدیریت:

00905523872335  علی فائقی‌نیا

آدرس دفتر : تبریز، چهارراه منصور، مجتمع ایپک، جنب بانک صادرات ،ورودی دوم، واحد 102

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

گفت و گورا شروع کنید...
سلام! سوالی داشتید؟
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ میدهیم
instagram default popup image round
Follow Me
502k 100k 3 month ago
اشتراک گذاری
اسکرول به بالا