جنگل فندقلوی نمین، تکه ای از بهشت

درجنوب شهر نمین استان اردبیل، جایی میان دشت اردبیل و ارتفاعات مشرف به گردنه حیران جنگلی بکر و زیبا به نام فندقلو قرار دارد که خوشبختانه هنوز بشر به آن آسیب جدی وارد نکرده و طبیعتی بسیار زیبا و جذاب دارد. فندقلو از شرق خانقاه علیا واقع در مسیر جاده بین شهری نمین– آستارا شروع شده با جهت شمال غربی– جنوب شرقی در شرق روستای حور پایان می یابد.

ارتفاع جنگل فندقلو:

حداقل ارتفاع این جنگل از سطح دریا ۱۵۰۰ متر و حداکثر آن ۱۸۵۰ متر می باشد و شرایط خاص جغرافیایی این منطقه سبب آب و هوایی متبوع و خنک شده ( حداکثر دما ۳۷ درجه در شهریور و حداقل دما ۳۷- درجه سانتیگراد در بهمن ماه) و این قطعه را به بهشتی ملموس و دوست داشتنی تبدیل کرده است.

آبشار مشه سویی:

در میانه جنگل آبشار آب گرمی به نام مشه سویی قرار دارد که دمای آب آن به دمای بدن انسان بسیار نزدیک است و بسیاری از گردشگران آشنا به جاذبه های این منطقه، اطراف آب گرم را به عنوان تفرج گاهی چند روزه در کنار خانواده و همچنین به خاطر استفاده از خواص درمانی آن، انتخاب می کنند.

گونه های جانوری فندقلو:

این جنگل از میراث های طبیعی ماندگار این سرزمین است که گونه های مختلف گیاهی و جانوری را در خود جای داده است. از گونه های مختلف جانوری فندقلو می توان به گرگ، روباه، خوک وحشی، خرگوش، خرس قهوه ای و پرندگانی همچون عقاب طلایی، بلدرچین، هدهد، قرقاول، کبک، چکاوک، کلاغ ابلق و اشاره کرد. علاوه بر آن در سال ۱۳۸۹ با هماهنگی اداره و پاسگاه محیط بانی شهرستان نمین، تعداد ۸ راس مارال با هدف تکثیر و حمایت ازین گونه نادر در این جنگل رهاسازی کردند.

گونه های گیاهی فندقلو:

در جنگل فندقلو نوزده گونه گیاه جنگلی شناسایی شده که می توان فندق، ممرز، راش، بلوط ( بلند مازو) و بیدمشک نام برد. گونه های علفی که جلوه رنگارنگ و زیبایی به این منطقه بخشیده چون نسترن، تمشک، خاس، پامچال، بابونه، سرخس، گیلدیگ، بنفشه وحشی، گل گاو زبان و …

گل سوسن چلچراغ:

نکته جالب توجه و مهم در این جنگل وجود گل سوسن چلچراغ است که یکی از زیباترین و کمیابترین گل های دنیاست و یکی ازجاذبه های مهم در توسعه صنعت توریسم منطقه به شمار می رود. علاوه برآن وجود دشت زیبای بابونه در حاشیه این جنگل جلوه ای بی نظیر و رویایی به آن بخشیده است.

پیست اسکی فندقلو:

در جنگل فندقلو شیب مراتع به نسبت کم و پوشیده از چمن است به همین خاطر شرایط ایجاد پیست اسکی روی چمن را دارد و اردوهای تیم ملی این ورزش در این منطقه نیز برگزار می شود، همچنین پیست اسکی در فصل سرما نیز مهیا استفاده کردن است .

تله کابین:

تله کابین منطقه توریستی حیران، با طی کردن یک مسیر سرسبز ۱۵۰۰متری به شرقی ترین نقطه پارک جنگلی فندقلوی شهرستان نمین متصل می شود و در هر ساعت با ۳۰کابین ۶ نفره پیشرفته یک هزار گردشگر را با سرعت ۶ متر بر ثانیه جابجا می کند. ارتفاع ایستگاه بالا دست این تله کابین در منطقه فندقلو حدود ۱۷۳۰ متر از سطح دریا است.

علاوه بر جاذبه های اکوتوریستی و گردشگردی منطقه فندقلو، مکان های مناسبی برای اقامت شبانه روزی گردشگران و مسافران در نظر گرفته شده و سفر به این منطقه را امن و راحت کرده است.

بهترین زمان سفر به فندقلو:

منطقه تماشایی و بسیار زیبای فندقلو، به جز فصل بهار در فروردین تا خرداد، بهاری دیگر نیز دارد که از مهر تا آبان است و بهترین زمان برای سفر به این منطقه و بازدید از دشت رویایی بابونه است.

دشت بابونه:

دشت بابونه جنگل فندقلو در سی کیلومتری اردبیل واقع شده است و برای رفتن به این دشت، از چند مسیر می توان استفاده کرد. ولی بهترین مسیر از سه راهی جاده اردبیل به آستاراست، که قبل از رسیدن به شهر نمین تابلوی فندقلو را خواهید دید.

منبع: وبسایت کارناوال

دیدگاه‌ خود را بنویسید

گفت و گورا شروع کنید...
سلام! سوالی داشتید؟
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ میدهیم
instagram default popup image round
Follow Me
502k 100k 3 month ago
اشتراک گذاری
اسکرول به بالا