زندگی دوباره در تالاب گاوخونی

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، حیات دوباره تالاب گاوخونی نتیجه دو عامل انسانی و طبیعی دركنار هم است، زیرا علاوه بر تاثیر بارش های خوب اخیر، همت و تلاش مردم و اقدام های اداره كل حفاظت محیط زیست اصفهان در این حیات دوباره تاثیرگذار بوده است.
رعایت حقآبه تالاب، لایروبی رودخانه و قطع نشدن جریان پایه و حداقلی آب در پایان فصل كشاورزی، پركردن كانال های سطحی و زیرزمینی غیرمجاز برداشت آب و ورود پساب تصفیه شده نقش مهمی در زندگی دوباره این تالاب دارد.
تالاب بین الملل گاوخونی با وسعتی حدود 480 كیلومتر مربع درصورت خشكی می تواند به یكی از كانون های داخلی گرد و غبار در كشور تبدیل شود.
این تالاب در فلات مركزی ایران كه بخش بزرگی از آن در استان اصفهان و مابقی در استان یزد واقع شده؛ قرار دارد و زاینده ‌رود به آن می‌ ریزد و یكی از تالاب ‌های مشهور در جلگه مرتفع مركزی ایران به ‌شمار می‌ آید.
ارتفاع آن از سطح دریا 1٬470 متر و بیشینه عمق آن 150 سانتیمتر است؛ تالاب یا باتلاق گاوخونی منابع زیستی غنی دارد؛ همچنین پناهگاهی برای پرنده‌های مهاجر است كه با همه این ویژگی‌ ها یكی از جاذبه‌های گردشگری است.
** بحران در تالاب با تخصیص بی‌ رویه آب به صنایع و باغ ها
آب ورودی این تالاب مدتهاست به صفر رسیده و عملا این تالاب نابود شده است اما طی بارش های اخیر حیات به تالاب بازگشته و فلامینگوها با حضورشان ساز زندگی را كوك كرده اند.

منبع: سیری در ایران

دیدگاه‌ خود را بنویسید

گفت و گورا شروع کنید...
سلام! سوالی داشتید؟
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ میدهیم
instagram default popup image round
Follow Me
502k 100k 3 month ago
اشتراک گذاری
اسکرول به بالا