احیای هتلسازی ایران با برندهای مطرح یا خرده سازها؟

با اجرایی شدن برجام و تغییر چهره ایران نزد جهانیان، علاقه سرمایه‌گذاران برای حضور در بخش‌های مختلف اعم از گردشگری و هتلسازی بیش از گذشته شده‌است چنانکه هر روز خبرهایی از عقد تفاهم‌نامه‌های مختلف با سرمایه‌گذاران و هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری در حوزه هتلداری و هتلسازی به گوش می‌رسد.

به گزارش CHN، از یک سو برندهایی مانند روتانا و آکور خواستار سرمایه‌گذاری در حوزه هتلسازی ایران هستند و پس از گذشت 3 سال از نخستین ابزار علاقه آنها برای حضور در این حوزه، همچنان شاهد محقق نشدن و عملیاتی نشدن حضور آنها هستیم و خبرها از ادامه پروسه مطالعات و بررسی‌ آنها خبر می‌دهند. از دیگر سو به دنبال دعوت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از هلدینگ‌ها و گروه‌های سرمایه‌گذاری خارجی برای ایجاد زیرساخت‌های گردشگری و احداث هتل در ایران، سرمایه‌گذاران اروپایی نیز خواستار حضور در بخش هتلسازی شدند چنانکه شامگاه گذشته در جلسه‌ای که با حضور معاون رییس جمهور برگزار شد، تفاهم‌نامه‌ای در قالب چند بند برای ایجاد زیرساخت‌های گردشگری و ساخت 10 تا 15 هتل در کشور میان معاون سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و مدیر اجرایی گروه هتل‌های «اشتایگن برگر» به عنوان دو طرف ایرانی و آلمانی امضا شد.

اما آیا این تفاهم‌نامه نیز در حد تفاهم‌نامه باقی خواهد ماند و پروسه مطالعات و بررسی‌ها سالیان سال به درازا خواهد کشید یا به مرحله اجرایی وعملیاتی شدن خواهد رسید؟

به گزارش CHN، باتوجه به آنکه به گفته مسئولان در طول دو سال گذشته تلاش‌ها و برنامه‌های گسترده‌ای برای رفع مشکلات و موانع موجود در مسیر رونق گردشگری و استفاده از ظرفیت‌های این بخش انجام شده است؛ باید به این نکته اشاره کرد که حضور سرمایه‌گذاران خارجی و امضای تفاهم‌نامه‌ها درحال حاضر تنها در حد تفاهم‌نامه باقی مانده‌است و هنوز هیچ یک از برندهای مطرح در حوزه هتلسازی به صورت رسمی کار خود را در ایران آغاز نکرده‌است.

این درحالی است که حضور هر یک از برندهای مطرح در این حوزه نه تنها می‌تواند نام ایران را در لیست تبلیغاتی آنها قرار دهد و گردشگران خاص آنها را به ایران بکشاند بلکه برندی برای مطرح شدن دوباره نام ایران در جوامع بین‌المللی و توسعه گردشگری خواهد شد.

با این وجود «مسعود سلطانی‌فر» به عزم جدی دولت ایران برای رشد و رونق بخش گردشگری اشاره می‌کند و از شرایط پس از برجام و تعاملات خوبی که با سرمایه‌گذاران خارجی برقرار شد‌ه‌است خبر می‌دهد.

البته او تاکید دارد،بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته در 10 سال آینده، باید سالیانه 25 هتل 4 و 5 ستاره به مراکز اقامتی اضافه شود. اما با توجه به آنکه سال آینده شاهد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری خواهیم بود و به تبع آن تغییراتی در حوزه مدیریت‌های دولتی اتفاقا خواهد افتاد وضعیت این تفاهم‌نامه‌ها چگونه خواهد شد؟ آیا همچنان باید شاهد تعلیق و موکول شدن این تفاهم‌نامه‌ها به سالهای آینده بود یا نگاهی فراتر از این در پس تفاهم‌نامه‌ها در نظر گرفته شده‌است؟

به گفته رییس سازمان میراث و گردشگری، در حال حاضر 170 هتل 4 و 5 ستاره توسط بخش خصوصی داخلی در دست ساخت است. زمینه احداث 10 هتل 5 ستاره با سرمایه‌گذاری شرکت‌های ترک فراهم شده است، همچنین در شهر مشهد با مشارکت عرب‌ها در حال ساخت چند هتل هستیم.

«سعید شیرکوند» ‌معاون سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری دراین باره به خبرنگار گردشگری CHN می‌گوید: «تاکنون برندهای اصلی حوزه هتلسازی به صورت عملی کار خود را در ایران آغاز نکرده‌اند و منظور از مشارکت عرب‌ها در ساخت چند هتل در مشهد، افراد حقیقی هستند که با سرمایه خود در این حوزه فعال هستند.»

او همچنین با اشاره به تفاهم‌نامه‌ای که با آلمانی‌ها منعقد شده است می‌گوید: «این یک تفاهم‌نامه‌است تا در طول زمان عملیاتی شود و به قرارداد برسد. البته قرار است آنها ظرف 5 تا 7 سال 10 هتل را بسازند. در این میان باید توجه داشت که سازمان میراث و گردشگری مانند وزارت نفت تصدی گری ندارد که بتواند قرارداد امضا کند و پروژه اجرا کند چراکه سازمان میراث و گردشگری نقش حاکمیتی دارد و سرمایه گذاران باید یا به صورت مستقیم یا با مشارکت سرمایه‌گذاران داخلی در صدد ساخت برآیند. از این جهت ما زمینه‌ها را فراهم می‌کنیم تا این کار انجام شود.»

شیرکوند در ادامه تصریح می کند: «شرایط خوب سرمایه‌گذاری که امروز در سایه سیاست‌های دولت تدبیر و امید در کشور ایجاد شده است و اثری که این سیاست‌ها در ارائه تصویر کاملا شفاف و روشن نزد شرکت‌ها و دولت‌های خارجی ایجاد کرده، «توجه بیش از حد به اقتصاد گردشگری» به عنوان یکی از ضرورت‌هایی است که در اقتصاد ایران ایجاد شده است. از این رو گام‌های نخست برای آشنایی با صنعت گردشگری ایران برداشته شده و مطالعات لازم توسط شرکت‌های بزرگ صورت گرفته است.»
به نقل از: خبرگزاری میراث فرهنگی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

گفت و گورا شروع کنید...
سلام! سوالی داشتید؟
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ میدهیم
instagram default popup image round
Follow Me
502k 100k 3 month ago
اشتراک گذاری
اسکرول به بالا