احیای گردشگری درحال مرگ ترکیه با ملودرام‌های تجملی عرب پسند

ملودرام های ترکی با لوکیشن‌ها و دکوراسیون تجملی برای سرگرمی و جلب توجه عرب‌های خاورمیانه درماه رمضان به نجات گردشگری رو به مرگ ترکیه می‌ایند.
به گزارش رویترز «سردار علی ابت» مالک یک آژانس گردشگری در ترکیه قصد دارد با کمک نمایش سریال‌های ترکی که لوکیشن آن‌ها در استان مدیترانه‌ای آنتالیاست گردشگران عرب را به ترکیه بکشاند. او با این هدف مبدل به حامی سریال‌هایی شده که محصول مشترک ترک و عرب است.
طبق همین گزارش با همین رویکرد سریالی به نام «خانه بزرگ» با بودجه 3 میلیون دلاری از هفته جاری در چند شبکه تلوزیونی عرب از جمله TRT العربیه که یک کانال عرب زبان دولت ترکیه است، پخش می‌شود. این سریال 30 قسمتی درطول مدت ماه رمضان قرار است توجه گردشگران عرب را به سواحل آنتالیا جلب کند که با کاهش شدید درآمد مالی خود درماه‌های اخیر مواجه شده است.
ترکیه از اوریل گذشته با کاهش بی سابقه‌ای در شمار گردشگران خارجی مواجه شده که در 17 سال گذشته بی‌سابقه است. این کاهش ناشی از تیرگی روابط این کشور با روسیه و بروز حوادث تروریستی دراین کشور بوده است. این در حالی است که طبق گزارش موسسات رسمی ترکیه میانگین نرخ اشتغال هتل‌ها دراین کشور نزدیک به 70 درصد تنزل داشته است.
گزارش رویترز به استناد نظر سردارعلی ابت، که مالک یک آژانس مسافرتی در ترکیه است، یادآور شده است که ساخت سریال‌های ترکیه برای بازار عربی به عنوان یک استراتژی برای توسعه این صنعت دراین بازار مورد توجه فعالان این بخش است.
او می‌گوید:«این ایده با الهام از یک سریال ترکی به نام «نور» است که چند سال پیش موفقیت چشمگیری دردنیای عرب داشت و رکورد نزدیک به 85 میلیون بیننده را برای این سریال ثبت کرد . این توجه به سریال‌های ترک سبب افزایش دوبرابری گردشگران ومشتریان عرب درآن زمان شد که با تورهایی که با هدف دیدار از سایت ها و لوکیشن‌های این فیلم در استانبول طراحی می شد به ترکیه می‌آمدند.»
او در مصاحبه با رویترز یادآور شده که تصادفا شنیده است یک کمدین اهل سعودی به نام «حسن اسیری» قصد دارد سریالی درترکیه تولید کند. او بلافاصله با او تماس گرفته و تلاش کرد برای جلب نظر او برای فیلمبرداری از استراحتگاه‌ها و مراکز گردشگری و تفریحی آنتالیا لابی گری کند.
وی می‌گوید:«وقتی پیشنهاد کردم که لوکیشین سریال‌هایش را در آنتالیا قرار دهد، آن‌ها چندان اشتیاقی نشان ندادند اما من آنان را به بازدید از شهر ومناطق لوکس و تجملی آن دعوت کردم و شما می‌دانید که عرب‌ها عاشق تجملات هستند. »
ابت طبق توافق صورت گرفته متعهد شده است که از نظر تامین امکانات حمل و نقل درفیلمبرداری از قسمت‌های مختلف این سریال در آنتالیا از گروه فیلمبرداری حمایت کند. همچنین هزینه کرایه ماشین، تامین غذا و اقامتگاه را نیز برای گروه فیلمبرداری برعهده گرفته است. درمقابل عرب زبان‌های مسلط نقش‌های مهم را در این سریال‌ها داشته باشند.
وضعیت ترکیه با حوادث بمب گذاری پیاپی بدتر ازهمیشه شده است. برخی هتلداران اعلام کرده‌اند که بسیاری از برنامه‌های سفر لغو شده است و برخی نیز شکایت ازآن دارند که اصلا رزروی نبوده که لغو شود.
فعالان گردشگری درترکیه امیدوارند عرب‌ها که کمتر از گردشگران غربی دچار نگرانی های امنیتی هستند به ترکیه سفر کنند.
ابت هم اکنون با حمایت از ساخت فیلم‌های عربی در ترکیه امیدوار است که از محبوبیت طیب اردوگان درجهان عرب وسیاست‌های او که سبب محبوبیت او در میان کشورهای عرب شده بهره‌گیری کند.
طبق برنامه ریزی‌های انجام شده برای ساخت «خانه بزرگ» حدود 80 هزار دلار برای هرشب فیلمبرداری در ویلای تشریفاتی «رگنوم کارایا» هتل که محل اقامت اردوگان در زمان برگزاری اجلاس کشورهای 20 در سال گذشته بود، هزینه پرداخت می‌شود. مالک این هتل می‌گوید که تلاش دارد با افزایش امکانات حریم خصوصی درفضای باز این ویلاها گردشگران عرب بیشتری را جذب کند.
سوژه فیلم خانه بزرگ داستان یک میلیاردر ترک است که به دنبال وارث عموی خود درکشورهای عربی است تا بتواند ارثیه آنها را به آن‌ها بپردازد. این بستگان عرب ونیز برخی کلاهبرداران درمیان آن‌ها با هدف سرقت پول به ترکیه می‌آیند. این فیلم داستان‌ها و فتنه‌های درهم پیچیده‌ای دارد که لوکیشین‌های آن همگی برمناظر و تسهیلات سرگرمی و جاذبه‌های گردشگری دراین منطقه استوار است.

به نقل از: خبرگزاری میراث فرهنگی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

گفت و گورا شروع کنید...
سلام! سوالی داشتید؟
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ میدهیم
instagram default popup image round
Follow Me
502k 100k 3 month ago
اشتراک گذاری
اسکرول به بالا