دستور رییس جمهور برای نجات برج آزادی

چند سالی است که حال برج آزادی، نماد خاطره انگیز تهران خوب نیست، نمناکی و چکه چکه های آب انگار در رگ و پی این برج سفید نفوذ کرده است، رنگ و روی آزادی گرچه با سیلی نورپردازی و شستشو آبرومند است ولی راهروهای آبگرفته و سقف های نم داده آن نگرانی را در دل علاقمندانش که کم هم نیستند، جا داده است.

رئیس کمیته میراث فرهنگی و بافت تاریخی شهر تهران بر لزوم پیگیری جدی برای تحقق مدیریت یکپارچه شهری و رسیدگی به موضوعات مرتبط با حفظ و مرمت بافت تاریخی شهر تهران تأکید کرد. به گفته احمد حکیمی‌پور، رئیس دولت «درباره برج آزادی و تحقق یکپارچه شهری» دستورهای خوبی صادر کرده است.

او دیروز در جلسه کمیته میراث فرهنگی شهر تهران با هدف بررسی اقدامات انجام شده در مناطق ١٢، یک و ٢٠ شهرداری تهران که با حضور معاون شهرسازی شهردار تهران، رئیس سازمان زیباسازی شهر تهران، نماینده سازمان میراث فرهنگی و نماینده شورایعالی معماری و شهرسازی در شورای اسلامی شهر تهران برگزار شد، حفظ، نگهداری و مرمت بافت تاریخی تهران را یک خواست عمومی دانست.

حکیمی‌پور یکی از موانع بر سر راه حفظ بناهای تاریخی و میراث فرهنگی را موضوع از دست دادن زمان دانست و گفت: برخی از بناهای تاریخی شهر تهران بر اثر این تعلل‌ها از بین رفته و آسیب به وجود آمده دیگر قابل جبران نیست. رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران اضافه کرد: علت به وجود آمدن فاصله‌های زمانی برای اجرای طرح‌های مرتبط با بافت تاریخی شهر، ناهماهنگی میان‌بخشی بین دستگاه‌های مسئول در حوزه میراث فرهنگی و بافت تاریخی است.

به گزارش بلدیه حکیمی‌پور با تأکید بر این‌که دستگاه‌ها باید به‌گونه‌ای عمل کنند که منجر به فرصت‌سوزی نشود، گفت: به‌عنوان نمونه شهرداری طرحی را در منطقه ١٢ انجام می‌دهد و برای تأیید به سازمان میراث فرهنگی ارسال می‌کند اما به دلیل ناهماهنگی‌ها پس از دو‌سال جوابی از این سازمان دریافت نمی‌شود.

او به پیگیری‌های مدیریت شهری برای حفظ بافت تاریخی شهر اشاره کرد و گفت: خصلت کار شهرداری، حضور میدانی است و نباید شهرداری کارها را انجام دهد و در پایان به دلیل ناهماهنگی بین بخشی در مظان اتهام قرار گیرد.

پژمان پشمچی‌زاده، معاون شهرسازی شهردار تهران هم در این جلسه به بیان اقدامات انجام شده در شهرداری تهران برای احیای بافت تاریخی شهر اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون برنامه‌های شهرداری تهران در منطقه ١٢ با انسجام و به‌صورتی روشن درحال پیشرفت است.

او به برخی مشکلات ناشی از طرح تفصیلی شهر تهران اشاره و اضافه کرد: طرح‌های این منطقه آماده شده و با نگاه حفظ و صیانت از بافت تاریخی و بالا بردن کیفیت سکونت برای تصویب درحال ارایه به کمیسیون ماده ٥ است.

معاون شهرسازی شهردار تهران از طراحی بسته‌های توسعه با درجه بالای تحقق‌پذیری برای این پهنه خبر داد و گفت: این بسته‌ها با مقیاس یک‌یکم تهیه شده است.

پشمچی‌زاده همچنین با اعلام این‌که کار منسجمی در بافت تاریخی شهر درحال انجام است، گفت: تکالیف و برنامه‌های منطقه در حوزه کالبدی و در حوزه انضباط شهری براساس نظر شورای شهر و مبتنی بر اسناد توسعه و حفاظت کاملا مشخص و درحال اجراست.

به نقل از: خبرگزاری میراث فرهنگی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

گفت و گورا شروع کنید...
سلام! سوالی داشتید؟
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ میدهیم
instagram default popup image round
Follow Me
502k 100k 3 month ago
اشتراک گذاری
اسکرول به بالا