شرایط برای همکاری ایران و ترکیه در بخش‌های کشاورزی و معدن مهیاست

تجاری دوجانبه بسیار حائز اهمیت است و باید با استفاده از ظرفیت ۵۵۰ کیلومتری مرز مشترک دو کشور، درهای ورودی و خروجی افزایش پیدا کند تا حجم تبادلات تجاری نیز افزایش یابد.

حسن انتظار در دیدار با نجدت تاکوا، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع وان ترکیه، به سفر اخیر خود به شهر مالاتیا ترکیه و دیدار با شهردار، نماینده مجلس و مسئولین دانشگاه این شهر اشاره کرد و دیدار مقامات عالی دو استان ازجمله استانداران و مقامات استانی آذربایجان غربی و مقامات استان وان ترکیه در راستای توسعه همکاری‌های اقتصادی و افزایش مراودات تجاری را خواستار شد.

انتظار افزود: همان‌طور که توریست‌های ایرانی از شهر وان دیدن می‌کنند انتظار داریم مقامات این شهر نیز اقدامات لازم جهت ورود توریست به ارومیه را انجام دهند. ضمن اینکه در بخش کشاورزی و معدن نیز دو استان آذربایجان غربی و وان می‌توانند ارتباطات بسیار خوبی داشته باشند.

در ادامه این جلسه اعضای هیات نمایندگان اتاق ارومیه نیز هر یک با بیان موضوعات مهم در حوزه‌های مختلف صنعت، معدن و تجارت خواستار افزایش دیدارها و اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری و ارتباط کمیسیون‌های تخصصی هر دو اتاق باهم شدند.

ابراهیم حق جو، دبیر کل اتاق ارومیه در ادامه با اشاره به سفر ارزروم، پیشنهاد ایجاد کنسولگری جدیدی در شهر وان به علت تردد ایرانیان و ارتباطات اقتصادی در کنار کنسولگری ارزروم بیان کرد و گفت امید است مقامات دو کشور نسبت به ایجاد این کنسولگری با توجه به نزدیکی شهر وان به کشور ایران و استان آذربایجان غربی تلاش کنند.

راهنمای سفر به وان ترکیه



نجدت تاکوا، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع وان ترکیه نیز در این نشست، دیدار با ۴ مقام مسئول استانی در دو روز گذشته را نشان از تعامل بسیار خوب دو کشور و به‌ویژه استان‌های آذربایجان غربی و وان دانست و گفت: دو شهر وان و ارومیه به‌عنوان دو مرکز استان هم‌جوار روابط صمیمانه‌ای در راستای توسعه روابط فی‌مابین ایفا می‌کنند.

وی جایگاه کنونی اتاق‌های وان و ارومیه در تعاملات و همکاری دوجانبه را نشان از تلاش‌های گسترده روسا و هیات نمایندگان اتاق‌های بازرگانی دو شهر دانست و ابراز امیدواری کرد این تعاملات افزایش یافته و مقامات نیز در گسترش این عرصه تلاش کنند.

رئیس اتاق وان با اشاره به مذاکرات قبلی در خصوص برگزاری جلسات استانداران مرزی دو کشور در شهر وان، آمادگی اتاق وان را جهت برگزاری مذاکرات در آینده‌ای نزدیک را اعلام کرد.

وی در ادامه به تشکیل آژانس‌های مسافرتی در شهر وان جهت اعزام گردشگر اشاره کرد و افزود امیدواریم تعداد این آژانس‌ها با گذشت زمان افزایش یاید.

نجدت تاکوا با بیان اینکه ۵۲ ماده معدنی مهم در استان آذربایجان غربی وجود دارد خواستار ارتباط بیشتر کمیسیون‌های تخصصی حوزه معدن دو شهر وان و ارومیه شد.

اعضای هیات نمایندگان اتاق وان نیز ضمن تشکر از میزبانی اتاق ارومیه جت برگزاری جلسه و همچنین مهمان‌نوازی مقامات استان به تشریح مسائل و مشکلات موجود و راهکارهای حل مشکلات پرداختند. اعضای اتاق وان با بیان اینکه اتاق وان جزو ۷ اتاق برتر کشور ترکیه به شمار می‌رود خواستار مستحکم‌تر روابط دو اتاق شدند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

گفت و گورا شروع کنید...
سلام! سوالی داشتید؟
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ میدهیم
instagram default popup image round
Follow Me
502k 100k 3 month ago
اشتراک گذاری
اسکرول به بالا