نخبگان، گروه هدف در گردشگری عربستان می‌شوند

به اتکای تنها 4 اثر فقیر ثبت شده در فهرست جهانی یونسکو؛
نخبگان، گروه هدف در گردشگری عربستان می‌شوند
عربستان در پاسخ به محدودیت‌های مذهبی واصول فرهنگی در جذب انبوه گردشگران خارجی، به اتکای 4 میراث جهانی خود قصد دارد به جای گردشگری انبوه، گردشگری نخبگان را دراین کشورترویج کند.

درشرایطی که ایران با برخورداری از 19 اثر ثبتی در یونسکو و تنوع جاذبه های طبیعی ، بسیاری از مواهب ملی و فرهنگی و طبیعی خود را به آسانی قربانی هدف‌های زودبازده صنعتی و مسکونی و تجاری مدرن می‌کند، عربستان برای «نخبگان خارجی» تور زندگی بدور از تمدن را در بیابان‌های لم یزرع خود راه اندازی کرده است.
به گزارش عرب نیوز کمیسیون گردشگری و میراث فرهنگی عربستان سعودی بر ایده« گردشگری نخبگان» به خانه های گلی و زندگی بدور از تمدن و ارتباطات مدرن تمرکز می‌کند.
در راستای توسعه گردشگری و درآمد حاصل از آن دراین کشور،عربستان که از مشکلات و محدودیت‌های متعددی درزمینه‌های صدور ویزا و سازماندهی تور های گردشگری رنج می‌برد، نخبگان را گروه هدف خود در بازارهای جهانی گردشگری قرار داده است.
این کشور که نیاز به یک برنامه گردشگری هماهنگ با الزامات قانونی، مذهبی و فرهنگی جاری دراین کشور دارد، به عنوان گام آغازین برنامه ویژه‌ای با نام«گردشگری نخبگان» راه اندازی کرده است که طی آن از همه بازرگانان و تاجران و مقامات سیاسی و فرهنگی از سراسر جهان برای بازدید و زندگی در 4 سایت تاریخی ثبت شده عربستان سعودی دریونسکو و زندگی درمحیطی وحشی وبکر، بدور از امکانات مدرن دعوت شده است.
این در حالی است که در ایران تاکنون چنین بازاری یا اصلا دیده نشده ویا با وجود همه امکانات موجود که درمقایسه با 4 اثر ثبت شده عربستان بی نهایت می نماید، کم رنگ بوده است. با وجود غنای فرهنگی بی نظیری و وفور منابع طبیعی جذاب و سالم از یک سو نسبت به میراث فرهنگی و ثبت و نگهداری صیحیح این آثار در برابر تهاجم ساخت و سازها اهمال می شود و از یک سو به میراث طبیعی به بهانه ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی و بهره برداری صنعتی و تجاری و حتی منافع گردشگری بی توجهی می شود. از دیگر سو با وجود اظهارات مکرر برنامه ریزی مشخص و منسجمی برای توسعه گردشگری فرهنگی درکشور که نخبگان بازار اصلی هدف آن تلقی می شوند، وجود ندارد. به ویژه این روزها که بیشتر خبرها حاکی از تلاش درجذب گردشگران درسبک های مختلف گردشگری است که عمدتا نیازمند امکانات و تجهیزات خاص هستند که شاید درمقایسه با بازار گردشگری فرهنگی بسیار هزینه بر و دشوارتر باشد.
گزارش عرب نیوز حاکی از آن است که این برنامه درراستای جذب گردشگران خاصی از کشورهای خارجی تنظیم شده و با توجه به محدودیت‌های مذهبی و فرهنگی دراین کشور در برابر گردگشگران عام یا گردشگری انبوه است که تقریبا هیچ برنامه و گروه هدف مشخصی را در جذب بازارهای گردشگری دنبال نمی‌کند.
موضوعاتی که دراین تورهای گردشگری برای نخبگان برآن تمرکز شده، چیزهایی است چون اقامت درخانه‌های گلی و مواد غذایی که با آتش و ابزارهای اولیه زندگی و بدور از هیاهو و حتی امکانات زندگی مدرن پخته شده و از همه مهم‌تر دسترسی به آب و هوای سالم و پاک برای این گردشگران مهیاست.
دراین برنامه که وعده داده شده است که شرکت کنندگان بدور از روزمره‌گی‌های یکنواخت زندگی ، فضایی کاملا طبیعی و سالم را تجربه کنند، مطلقا خبری از دسترسی به اینترنت، توییتر و دیگر ابزارهای ارتباطی نخواهد بود بلکه تنها هوای سالم و آسمان صاف و بیابان و درختان یا بیابان و کوه ها هستند که در اختیار گردشگران قرار می‌گیرد.
شاید مقایسه جالبی باشد درشرایطی که ایران شاهد اهمال در مواردی چون آشورا ده و دریاچه اورمیه است، درشرایطی که حتی تالاب ها و مناطق کوهستانی از ارتفاعات تهران گرفته تا جنگل های شمال در هجوم زباله و انبوه بی رویه گردشگران لگدکوب می شود، درشرایطی که جنگل ها و مراتع مورد تاخت وتاز وتجاوز بخش های کشاورزی و دامداری ازیک سو و ساخت وساز انواع طرح های مسکن انبوه و طرح های صنعتی شده، وحتی در وضعیتی که پارک های ملی هم از دستبرد ساخت و سازها درامان نمانده اند، عربستان سعودی درکنار دیگر کشورهای عرب همسایه به اندک داشته های فرهنگی و نداشته ها و فقر طبیعی خود را محور و دستاویزی برای جذب گردشگر خارجی ، آن هم نه هر گردشگری بلکه گردشگر نخبه و تحصیل کرده و فرهنگی ویا صاحبان کسب و کار و دعوت از آنان برای حضور در محیطی بدور از هرگونه دستاوردهای تمدنی و ارتباطی قرار داده است.
به گفته طراحان این برنامه زندگی کوتاه مدت در چنین محیطی برای فردی که اغلب درگیر مشکلات و هیاهوی زندگی مدرن و روزمره است فرصت بی نظیری برای استراحت و رهایی از شر فشارهای زدگی مدرن و گذراندن اوقات به روشی ساده و درانزوا و تفکر و صرفا استراحت ذهنی و روانی است.
طراحان این ایده با تاکید براین که دستاوردهای بزرگ با ایده های کوچک آغاز می‌شوند تمرکز خود را بر 4 اثر ثبت شده عربستان در فهرست میراث جهانی یونسکو معطوف کرده اند. 4 اثری که مجموع میراث این کشور در فهرست جهانی یونسکو است و شامل مدین صالح، شهر تاریخی جده، دیریه و چهارمین اثر آن‌ها با عنوان«هنرهای صخره‌ای»که سال گذشته در این فهرست جهانی جای گرفت.
دراین برنامه تاکید شده است که گردشگری نخبگان با بهره گیری از این سایت‌ها که میراث زنده از پادشگاهی و تمدن کهن عربستان است، درواقع یک معدن طلا برای گردشگری عربستان و جایگزینی برای درآمد نفت است.
به گزارش عرب نیوز رییس کمیسیون گردشگری و میراث فرهنگی عربستان «سلطان بن سلمان» گفته است هرچند که فرصت برای همه افراد فراهم است و تمرکز بر گردشگری داخلی نتایج خوبی داشته اما جذب گردشگران خارجی و تشویق آنان به بازدید از عربستان مهم‌تر است.

 

به نقل از: خبرگزاری میراث فرهنگی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

گفت و گورا شروع کنید...
سلام! سوالی داشتید؟
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ میدهیم
instagram default popup image round
Follow Me
502k 100k 3 month ago
اشتراک گذاری
اسکرول به بالا