آنچه در مورد تکان های هواپیما باید بدانید

همیشه خبر هایی که در مورد تکان های شدید هواپیما و جراحاتی که به مسافران وارد می کند ترسناک هستند. اما پرواز بعدی خود را کنسل نکنید. ما با تعدادی از خلبان ها و کارشناسان هواپیما در مورد چیستی و چرایی این تکان ها حرف زدیم.

با وجود ناراحتی و ترسی که ایجاد می شود اما باید بدانید که این تکان ها فقط چاله هایی هستند که در اثر باد، طوفان، تندباد و نزدیکی به کوه ها ایجاد می شوند. برای مسافران پدیده ای غیر قابل پیش بینی است مثل دست انداز یک جاده با یک طوفان تابستانی. و حوادث این چنینی همیشه ما را می ترساند مثلا در دی ماه سال گذشته در پروازی از تورنتو به شانگهای هواپیما با چنان تکان های ناگهانی و شدید مواجه شد که ماسک های اکسیژن باز شد و پتو های مسافران به هوا پرتاب شد و 21 نفر زخمی شدند.
33

درست است بسیار ترسناک است. اما قبل از کنسل کردن پرواز بعدی خود مطلب زیر را بخوانید تا اطلاعات بیشتری در مورد این تکان ها و اینکه برای هواپیما دقیقا چه اتفاقی می افتد به دست آورید:

1. به طور کلی تکان ها بی خطر هستند

تکان های هواپیما معمولا رایج و بی خطر هستند. البته این از ناراحتی و ترسی که در وسط آسمان ایجاد می کنند کم نمی کند. درجه ها و انواع مختلفی از تکانها وجود دارد که بر اساس فاکتورهای مختلف پیش می آید. مثلا حرکت ابرهای صاعقه دار به بالا و پایین، جریان های حرارتی، یا هوای کاملا صاف که در آن جهت باد ناگهان تغییر می کند.

 

11

2. این تکان ها به ندرت باعث جراحات می شوند

اداره هوانوردی فدرال (FAA) می گوید به طور متوسط 58 مسافر درطول سال در اثر این تکان ها مجروح می شوند. دو سوم این رقم مهمانداران یا مسافرانی هستند که در لحظه حادثه کمربند خود را نبسته اند. پس این احتمال بسیار پایین است.
3. خلبان ها می دانند تکان ها چه موقع اتفاق می افتد

در اکثر مواقع خلبان ها از تکان هایی که در راه است اطلاع دارند و چراغ بستن کمربند ایمنی را روشن می کنند. همچنین خلبان ها از وضعیت هوا قبل از پرواز توسط هواشناسی و دیگر هواپیماهایی که در همان منطقه هستند خبر دارند.

 

22

4. تکان هایی که در هوای صاف اتفاق می افتد داستان دیگری است

خطرناک ترین نوع تکان ها آنهایی است که در هوای صاف اتفاق می افتد. چون در هوای بدون ابر و دید کامل رخ می دهد و توسط رادار هوا قابل پیش بینی نیست. این یعی خدمه هواپیما تقریبا هیچ زمانی برای هشدار به مسافران و بستن کمربندهای ایمنی ندارند. و در نتیجه بیشتر جراحاتی که از این تکان ها حاصل می شود در هوای صاف است.
5. تعداد تکان ها در هوای صاف در حال افزایش است

بنا به گفته دانشمندان تعداد تکان های هوای صاف که هواپیما ها را تحت تاثیر قرار می دهد تا اواسط قرن به بیش از دو برابر خواهد رسید و علت آن گرمایش جهانی است. پس خود را برای پرواز های پر تکان تر آماده کنید.

 

44
6. تکان ها باعث سقوط هواپیما نمی شود

گرچه این طور به نظر می رسد که هواپیما در حال سقوط است، اما هرچقدر هم که این تکان ها شدید باشد امنیت هواپیما به ندرت به خطر می افتد. هواپیما برای تحمل سختی های زیادی مهندسی شده اند.
7. خلبان ها برای رویایی با این تکان ها آموزش دیده اند

برای دوری از این تکان ها خلبان ها به دقت جریان های هوایی را مطالعه و مسیر خود را برنامه ریزی می کنند. و وقتی این تکان ها قابل دور زدن نباشد خلبان های خوب می دانند چطور به مسافران آرامش دهند.
8. کمربند ایمنی واقعا ارزش بستن را دارد

به دلیل افزایش تکان ها در هوای صاف بهترین راه برای جلوگیری از جراحت بستن کمربند ایمنی است. راهی ساده اما بسیار موثر.

 

55
9. صندلی های هواپیما هم باید مثل صندلی های ماشین باشد

بچه های کوچک در مواجهه با تکان ها بسیار آسیب پذیرند. یک تکان شدید می تواند بچه را از آغوش شما به هوا پرتاب کند. در نتیجه مدتی است صحبت در مورد اینکه صندلی هایی برای بچه های کوچک همان طور که در ماشین هست باید در هواپیما نیز باشد ادامه دارد.
10. ممکن است به زودی تکان ها دیگر در هواپیماها احساس نشوند

خطوط هوایی در حال آزمایش یک تکنولوژی هستند که به هواپیما کمک می کند تکان ها را پیش بینی کند: با فرستادن لیزر فرابنفش برای بررسی هوای پیش رو.
منبع: لست سکند

دیدگاه‌ خود را بنویسید

گفت و گورا شروع کنید...
سلام! سوالی داشتید؟
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ میدهیم
instagram default popup image round
Follow Me
502k 100k 3 month ago
اشتراک گذاری
اسکرول به بالا