احیاء روستای تاریخی اصفهک پس از 38 سال

خبرگزاری میراث فرهنگی – میراث فرهنگی – بافت تاریخی روستای تاریخی اصفهک از توابع دیهوک واقع در 35 کیلومتری طبس که پس از زلزله سال 57 دچار آسیب و تعدادی از بناهای ارزشمند آن مورد تهدید قرار گرفته بود طی سال های اخیر با همکاری اهالی و کارشناسان میراث فرهنگی و جامعه دانشگاهی مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت.
معاون میراث فرهنگی خراسان جنوبی با بیان این مطلب گفت: پس از این زلزله و آسیب های فراوان این روستا، مردم در مجاورت روستای قدیم روستای جدید را ساخته و در آن ساکن شدند.
به گفته «علی شریعتی منش» طی چند سال گذشته با همت مردم و اساتید و دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی تهران، یزد و همچنین اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی تعدادی از بناها و گذرهای آسیب دیده از زلزله مرمت و بازسازی شده و به خانه های بوم گردی تبدیل شده است .
معاون میراث فرهنگی خراسان جنوبی افزود: درحال حاضر گردشگران و علاقمندان بسیاری از این روستا بازدید می کنند که در این میان همت مردم روستای اصفهک دراحیاء روستای تاریخی قابل تحسین است.
شریعتی منش گفت: اصفهک که واجد بناهای ارزشمندی شامل مسجد، حمام، خانه‎های دو صفه و چهار صفه و همچنین دارای نخلستان زیبایی است در سال 94 در فهرست آثار ملی کشوربه شماره 31336 ثبت شده است .
روستای اصفهک به دلیل آب و هوای منحصر بفردی که دارد، مستعد رشد و پرورش هر نوع محصول کشاورزی است و یکی از گردشگرپذیرترین مناطق طبس به شمار می رود.
مردم این روستا اگرچه بیشتر به دامداری و کشاورزی مشغولند اما قالی‌بافی، مهم‌ترین صنعت دستی آنهاست .
روستای اصفهک، غنی‌ترین منابع آب را در قلمرو شهرستان طبس دارد و ریزش آب چاه عمیقی که آب شرب روستا را تأمین می‌کند، از جاذبه‌های طبیعی این روستا به شمار می‌رود.

به نقل از : خبرگزاری میراث فرهنگی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

گفت و گورا شروع کنید...
سلام! سوالی داشتید؟
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ میدهیم
instagram default popup image round
Follow Me
502k 100k 3 month ago
اشتراک گذاری
اسکرول به بالا