مهمترین مرجع بین‌المللی گردشگری (اسکال) به ایران بازمی‌گردد

صنعت گردشگری پس از نفت و خودرو به عنوان پردرآمدترین صنعت کشور محسوب می شود و گردشگری ایران در سه دهه اخیر با فراز و نشیب های زیادی روبرو بوده به طوری که در این سال ها این صنعت به رغم داشتن ظرفیت‌های مختلف نتوانسته در حد نام خود ظاهر شود. ایران جزو 10 کشور برتر جهان از نظر برخورداری از آثار طبیعی و باستانی است اما نقصان زیر ساخت های گردشگری ایران شامل راه و جاده، هتل و محل اقامت و وسایل نقلیه رشد این صنعت را با موانع جدی روبرو کرده است.
یکی از عوامل عمده ی رشد مثبت اقتصاد کشورها بویژه کشورهای در حال توسعه، حضور و مشارکت سازمان های بین المللی در کشور و جذب سرمایه گذاری خارجی است که اگر همراه با انتقال آموزش، فناوری و مدیریت نوین باشد، می تواند پیشرفت کشور مقصد سرمایه گذاری را منجر شود. این مساله موجب شده است تا در صنعت گردشگری نیز رقابت بر سر همکاری با سازمان های بین المللی برای جذب منابع و تبادل تجارب ارزشمند آن ها، یکی از واقعیت های امروز اقتصاد به هم پیوسته ی جهانی به خصوص در کشورهای در حال توسعه به شمار آید.
در ادامه روند رو به رشد تعاملات بین المللی ایران بعد از برجام، گردشگری ایران با یک جهش رو به رشدی در زمینه های مختلف مواجه شده که یکی از مهمترین رخدادهای مثبت در این زمینه، بازگشایی نمایندگی سازمان بین المللی اسکال (SKAL) به عنوان یکی از مهمترین مراجع بین المللی گردشگری پس از 35 سال در ایران است
که از آن به عنوان بازوی اجرایی سازمان جهانی جهانگردی (UNWTO) نام برده می شود.
این باشگاه به طور رسمی در 30 نوامبر 1959 در تهران آغاز به کار کرد و 30 سپتامبر 1981 فعالیت هایش در ایران معلق گردید؛ اسکال با بیش از 80 سال سابقه فعالیت، سازمان حرفه ای ترویج دوستی با توسعه گردشگری بوده و به عنوان یک گروه بین المللی متحد کننده تمام حوزه های صنعت گردشگری، دارای 16 هزار عضو در قالب 400 باشگاه در 87 کشور است.
این سازمان، می تواند بستر مورد نیاز برای دسترسی اعضای باشگاه ایران به یک شبکه بین المللی متشکل از 16هزار کسب و کار صنعت، با هدف بازاریابی و فروش خدمات و کالاهای اعضای ایرانی و توسعه پایدار صنعت گردشگری کشور را فراهم کند.
ایرنا در این باره با مجید جاودانی تبریزی نژاد وکیل جهانی و نماینده تام الاختیاراسکال در ایران گفت و گویی انجام داده است.
وی می گوید سازمان بین المللی اسکال، یک ساختار NGO دارد و طبق قوانین داخلی کشور اسپانیا به ثبت رسیده اما در کشورهای مختلف، نمایندگی هایی دارد که به ‘باشگاه های اسکال’ موسوم هستند. بین باشگاه های اسکال هر کشور، انتخاباتی برگزار می شود که یک نفر به عنوان پرزیدنت آن کشور انتخاب می شود سپس هر سال از بین پرزیدنت ها در سطح جهانی برای سازمان بین المللی اسکال یک رییس جهانی انتخاب می شود
اما با توجه به آنکه عضویت ایران از 35 سال پیش تا کنون به حالت تعلیق درآمده در ایران نمایندگی نداشتیم ولی اکنون تصمیم به بازگشایی آن داریم.
البته مخالفتی از جانب دولت ایران متوجه فعالیتهای اسکال نبوده و ترک ایران داوطلبانه بوده است.
وی می گوید من علاوه بر اینکه در حال حاضر نماینده تام الاختیار اسکال درایران هستم، وکیل دادگستری ایالات متحده از وکلای اسکال در سطح جهانی هم محسوب می شوم؛ اختیارنامه اسکال به بنده هم بر همین اساس به عنوان یک وکیل امریکایی داده شده ولی در مجموع، پیگیری اولیه از طرف من بود؛ به این ترتیب که با توجه به تغییرات روابط خارجی ایران پس از برجام توصیه کردم که باشگاه ایران مجددا راه اندازی شود. برای همین منظور من جلسات متعددی را با پرزیدنت اسکال داشتم و وی هم این مساله را با گروه اسکال درمیان گذاشت و نهایتا به این تصمیم منجرشد.
البته اسکال در حال ثبت خود در ایران به عنوان یک NGO است و روند آن بین سه تا شش ماه طول می کشد.

نوع فعالیت های اسکال
دایره فعالیتهای اسکال بر اساس اساسنامه آن جذب گردشگر و بازاریابی، خرید و فروش کالاهای مرتبط با این صنعت، مباحث آموزشی و گستره وسیعی از فعالیت های مشابه را شامل می شود.
جاودانی در این باره می گوید به طور معمول در یک کشور بعد از راه اندازی اسکال فقط یک باشگاه فعالیت نمی کند و هم اکنون اسکال در 87 کشور حدود 400 باشگاه دارد که این نشان دهنده این است که هر کشور با توجه به ظرفیت هایی که دارد می تواند بیش از یک باشگاه داشته باشد و هریک از اینها می توانند در زمینه های مختلف فعالیت کنند.
در حال حاضر گردشگری ایران نیز مثلا با گردشگری ترکیه خیلی متفاوت است؛ بدین شکل که مثلا در ترکیه بیشتر گردشگری تفریحی مد نظر است اما در ایران ، فرهنگی. یا در ایران شاخص هایی هست که ظرفیت های خیلی خوبی از نظر ما دارد اما به اندازه کافی به آن پرداخته نشده است مثل گردشگری سلامت.
گردشگری سلامت یکی از برنامه های جدی باشگاه اسکال در ایران خواهد بود. مطالعات ما نشان داده که ظرفیت این نوع گردشگری به بهترین شکل در ایران هست اما برنامه مدونی برای آن وجود ندارد و اگر تاکنون برای این شاخه از گردشگری هم ورودی داشته ایم بسیار اتفاقی بوده است؛ مثلا در عراق جنگ شده و نزدیکترین راه به آنها برای استفاده از خدمات سلامت، ایران بوده است و در کل ما برنامه بلندمدت در این زمینه را نظیر آنچه در هند اتفاق افتاده نداشته ایم.
اولویت دیگر ما در ایران مبحث آموزش است که برای ارتقاء این صنعت در ایران به تربیت نیروی انسانی متخصص نیاز مبرم داریم نیرویی که بتواند مطابق استانداردهای جهانی خدمات مشتری ارایه کنند. اینها جزو اهداف اصلی نمایندگی اسکال در ایران خواهد بود.

فایننس و جذب سرمایه گذاری خارجی
وکیل جهانی و نماینده تام الاختیاراسکال در ایران در این باره اظهار داشت : اسکال می تواند ورود سرمایه گذاران خارجی مرتبط با صنعت گردشگری در ایران را تسهیل کند، هم اینک در اعضای اسکال در سطح جهان ، تعدادی بانک، شرکت سرمایه گذاری، بیمه و حتی شرکت هواپیمایی وجود دارد که بعد از تاسیس این باشگاه در ایران برای تبلیغ و سرمایه گذاری اعتماد بیشتری پیدا می کنند. عرضه کردن (پرزنت کردن) پروژه های اسکال در هر کشوری بین اعضای جهانی خود، امری معمول است که به این مساله کمک خواهد کرد.
وی می افزاید : اسکال برای تهیه بسته‌های تبلیغی گردشگری و پخش آن در رسانه‌های بین المللی بودجه اختصاصی دارد ، علاوه بر این وقتی باشگاه اسکال یک مقصد گردشگری را در ایران معرفی می کند از تخت جمشید گرفته تا تالاب انزلی، اطلاعات این مقصد بین 87 کشور عضو بطور خودکار به اشتراک گذاشته می شود.

به نقل از: خبرگزاری میراث فرهنگی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

گفت و گورا شروع کنید...
سلام! سوالی داشتید؟
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ میدهیم
instagram default popup image round
Follow Me
502k 100k 3 month ago
اشتراک گذاری
اسکرول به بالا