کشورهای منطقه به ابتکارعمل ایران در بحث گرد و غبار پاسخ نداده‌اند

ضیاء الدین شعاعی افزود: گرد و غباری که از پنج شنبه و جمعه گذشته در غرب کشور ایجاد شده است کاملا منشاء خارجی دارد و توده دومی هم امروز از سمت عراق به سوریه شکل گرفت که موجب شد میزان گرد و غبار در برخی مناطق تا 20 برابر حد مجاز افزایش یابد.

مدیر ملی مقابله با پدیده گرد و غبار گفت: همه استان های غربی ما از جمله خوزستان، لرستان و کرمانشاه درگیر این گرد و غبار هستند اما خوشبختانه باتوجه به اینکه این توده دوم پشتوانه ای ندارد به نظر می رسد اواخر وقت امروز گرد و غبار روند کاهشی داشته باشد.

شعاعی در پاسخ به اینکه برای کاهش گرد و غبارهای با منشاء خارجی چه اقداماتی صورت گرفته است، افزود: ما روزانه به کشورهای منطقه در این خصوص تذکر می دهیم اما آنها به ابتکارعمل ما توجهی نمی کنند و از طریق مصوبات سازمان ملل فکر می کنیم بتوانیم مشکلات را برطرف کنیم.

مدیر ملی مقابله با پدیده گرد و غبار گفت: البته در این بخش نباید انتظار تاثیر کوتاه مدت و حتی میان مدت را داشته باشیم و مشکل برطرف شدن گرد و غبارهای با منشاء خارجی در برنامه های بلندمدت قابل حل است.

شعاعی درخصوص اقدامات داخلی هم افزود: ما هم اکنون 17 استان منشاء گرد و غبار را در کشور شناسایی کرده ایم و با در اختیار قرار گرفتن بودجه نقشه های آن نیز طراحی می شود.

وی گفت: سال گذشته 60 میلیارد اعتبار در این خصوص پیش بینی شده بود که قرار شد بخشی از اعتبارات سازمان جنگل ها هم به این امر اختصاص یابد اما به دلیل مشکلات بودجه بخشی از این اعتبارات تخصیص نیافت که امسال دولت قول داده است در این بخش حمایت بیشتری کند.

مدیر ملی ستاد مقابله با پدیده گرد و غبار سازمان حفاظت محیط زیست در بخش پایانی سخنانش به مردم استان های غربی که بیشتر تحت تاثیر گرد و غبارهای با منشاء خارجی هستند توصیه کرد: صبوری کنند و به هشدارها و دستوراتی که برای حفظ سلامتی شان داده می شود بیشتر توجه کنند.

شعاعی گفت: ما در این خصوص در کوتاه مدت و میان مدت هیچ امیدی به کشورهای منطقه نداریم و مردم استان های کشورمان با مراجعه به بخش گرد و غبار سایت سازمان حفاظت محیط زیست سعی کنند مراقب سلامتی خود باشند.

به نقل از: خبرگزاری میراث فرهنگی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

گفت و گورا شروع کنید...
سلام! سوالی داشتید؟
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ میدهیم
instagram default popup image round
Follow Me
502k 100k 3 month ago
اشتراک گذاری
اسکرول به بالا