پایتخت گرجستان کجاست؟

گرجستان در سال‌های اخیر جایگاه ویژه‌ای در صنعت گردشگری پیدا کرده و ایرانی‌ها معمولا این کشور را جزو مقاصد سفر خارجی خود قرار می‌دهند. اما پایتخت گرجستان کجاست و چه جاذبه‌هایی دارد؟ برای گرفتن پاسخ این سوال با آراس سیر همراه شوید. 

تور گرجستان یکی از تورهای محبوب خارجی برای ایرانیانی است که دوست دارند سفر خارجی کم‌هزینه‌ای را تجربه کنند. گرجستان و شهرهای مشهور آن مثل تفلیس و باتومی، به خاطر نزدیکی به ایران و همچنین به خاطر طبیعت زیبا و آثار تاریخی جذابش، مورد توجه گردشگران سراسر دنیا و ایران قرار گرفته است.

پایتخت گرجستان کجاست؟

پایتخت گرجستان کجاست

تفلیس پایتخت جمهوری گرجستان است. این شهر دیدنی در دو طرف رود کر قرار دارد. این شهر در سال ۴۵۸ میلادی و بر اساس برخی منابع در سال ۴۵۵ میلادی پایه‌گذاری شده است وقتی امپراتوری گرجستان از متسختا به آنجا منتقل شد. این شهر دارای موقعیت استراتژیک است و مسیر بین غرب و شرق را کنترل می‌کند.

تفلیس در گذر زمان

تفلیس بارها توسط امپراتوری‌های مختلف تحت تسلط درآمده و اربابان زیادی را به چشم خود دیده است. ایرانیان در قرن ششم، امپراتوری بیزانس  و عرب‌ها در قرن هفتم آن را تسخیر کرده‌اند. در سال ۱۱۲۲، داویت چهارم گرجستان، تفلیس را تصرف کرد و آن را به عنوان پایتخت، به حالت اول برگرداند. ولی در سال ۱۲۳۴ آن را به مغول‌ها واگذار کرد و در سال ۱۳۸۶ میلادی توسط تیمور تسخیر شد.

ترک‌ها نیز در چند موقعیت، این شهر را به تسلط خود درآورده‌اند و شهر در سال ۱۷۹۵ توسط ایرانیان به آتش کشیده شد. در سال ۱۸۰۱، تفلیس به تسخیر روسی‌ها درآمد که آنها راه‌های ارتباطی شهر را با ساخت بزرگراه نظامی گرجستان (Georgian Military Highway)، در سراسر قفقاز بزرگ بهبود بخشیدند. در سال ۱۸۷۲ این شهر با خط آهن به شهر پوتی در دریای سیاه و در سال ۱۸۸۳ به باکو در دریای خزر متصل شد. در سال ۱۹۲۱، این شهر پایتخت جمهوری گرجستان شد.

جاذبه های مهم تفلیس پایتخت گرجستان

شهر قدیمی تفلیس

تفلیس مدرن، شهری جذاب است؛ رود کر از سمت راست با یک بولوار احاطه شده و بخشی از آن در یک دره قرار گرفته است. در کنار رود، شهر قدیم تفلیس قرار دارد؛ با خیابان‌های باریک و پیچ‌درپیچ که قلعه‌های قدیمی و بزرگ مشرف بر آن قرار گرفته‌اند. در شهر قدیم تفلیس، کلیسای جامع سیونی قرار دارد که قدمت آن به قرن پنجم برمی‌گردد و بارها بازسازی شده است. کاخ Metekhi Palace محل سکونت پادشاهان گرجستان و کلیسای قرن ششمی آنچیسخاتی از دیگر دیدنی‌های محله قدیمی شهر است. قسمت‌های جدیدتر شهر با خط آهن قطارهای کابلی قابل دسترسی است. شمال شهر یک مخزن بزرگ است که توسط کانال‌های آبیاری تغذیه می شود.

تفلیس یک مرکز بزرگ و مهم فرهنگی و آموزشی است. یک دانشگاه و چندین موسسه آموزش عالی دارد و دارای بیش از ۱۰۰ مجموعه تحقیقاتی است. این شهر مهم‌ترین مرکز صنعتی منطقه است. خدمات مهندسی آن در تولید لوکوموتیوهای الکتریکی، ابزارهای ماشینی، ماشین‌های کشاورزی و تجهیزات برقی بسیار اهمیت دارد. از دیگر صنایع این شهر می‌توان به نساجی، ساخت کفش و محصولات چرمی، ساخت لوازم منزل و نوشیدنی‌های الکلی و مجموعه‌ای از محصولات غذایی اشاره کرد. در سال ۱۹۶۶، خط آهن زیرزمینی یا مترو در تفلیس افتتاح شد.

موزه های تفلیس، پایتخت گرجستان

موزه ملی گرجستان

در یکی از چندین موزه شهر تفلیس می‌توانید با تاریخچه، سبک زندگی و سنت‌های اهالی گرجستان آشنا شوید. در ادامه تعدادی از مهم ترین موزه‌های تفلیس را معرفی می‌کنیم. در تور گرجستان می‌توانید برای دیدن این موزه‌ها وقت بگذارید و در مورد فرهنگ و تاریخ این شهر، چیزهای زیادی یاد بگیرید.

موزه سیمون جاناشیا گرجستان

موزه سیمون جاناشیا گرجستان میزبان مهم‌ترین مجموعه یافته‌های باستانی شهر است که از نظر زمانی، توسعه گرجستان را از عصر برنز تا قرن بیستم به نمایش می‌گذارد. از مهم‌ترین بخش‌های موزه می‌توان به نمایشگاه دائمی گنجینه‌های طلای گرجستان، سکه، زیورآلات و فسیل جمجمه‌های کشف شده در سایت باستان‌شناسی Dmanisi اشاره کرد.

موزه هنرهای مدرن و گالری ملی گرجستان

هم موزه هنرهای ملی و هم گالری ملی گرجستان، گردشگران علاقه‌مند به هنر را با زیباترین شاهکارهای هنری از نقاشان گرجستانی و خارجی شگفت زده می‌کند.

موزه فضای باز مردم‌نگاری

موزه فضای باز مردم نگاری شامل مدل‌هایی از خانه‌های سنتی از مناطق مختلف گرجستان است. همچنین چندین نمایشگاه جذاب دیگر هم دارد. این موزه یکی از بهترین جاذبه‌ها برای زمان‌هایی است که آب‌وهوا خوب باشد و در محیطی با فضای زیبا، شما را با فرهنگ گرجستان آشنا می‌کند.

تئاترهای تفلیس

اپرای ملی و تئاتر باله تفلیس

عشق به هنر در گرجستان و تفلیس به موزه‌های آن محدود نمی‌شود. از تعداد زیاد تئاترها و تالارهای کنسرت در تفلیس می‌توان به هنردوستی اهالی شهر پی برد. تعداد تئاترهای گرجستان بسیار زیاد است و نمی‌توان همه آنها را نام برد  ولی در سفر به تفلیس بد نیست که از یکی از این چند موردی که در ادامه معرفی می‌کنیم، بازدید کنید.

تئاتر شوتا روستاولی

این تئاتر در یک ساختمان قدیمی قرن نوزدهمی قرار دارد و به خاطر تحسین کردن نمای بیرونی زیبا و نقاشی‌های دیواری جذاب آن، ارزش وقت گذاشتن دارد. تعدادی از بزرگترین هنرمندان گرجستان در این تئاتر اجراهای بی‌نظیری دارند.

تئاتر باله و اپرای ملی گرجستان

تئاتر باله و اپرای ملی گرجستان تعدادی از نمایشنامه‌های مشهور بین‌المللی و گرجستانی را به زبان‌های روسی، انگلیسی و گرجستانی ارائه می‌کند.

تئاتر عروسکی ریواز گابریادزه

تئاتر عروسکی ریواز گابریادزه در سال ۱۹۸۱ توسط نمایشنامه نویس و عروسک گردان محبوب گرجستانی ریواز گابریادزه پایه‌گذاری شد. در این تئاتر علاوه بر تماشای نمایش‌های عروسکی جذاب، می‌توانید از دیدن برج ساعت کارتونی و یک کافه رمانتیک لذت ببرید.

تالار کنسرت تفلیس

تالار کنسرت تفلیس به راحتی از طریق نمای گرد و فریم‌های شیشه‌ای اش قابل تشخیص است. این مجموعه برای نشستن بیش از دو هزار نفر ظرفیت دارد و بیشتر رویدادهای فرهنگی شهر از جمله کنسرت‌های رقص و نمایش‌های سنتی در آن برگزار می‌شود. آبنما و تندیس مشهور Muse از دیگر جذابیت‌های تئاتر برای بازدیدکنندگان است.

تور گرجستان با وجود جاذبه‌های متعددی که تفلیس دارد، یکی از بهترین و به‌یادماندنی‌ترین تورهای خارجی برای سفر است. این تور، فرصت آشنایی شما با فرهنگ و طبیعت زیبای گرجستان و تفلیس، پایتخت آن را فراهم می‌کند. در سفر به گرجستان برای دیدن جاذبه‌های تاریخی متعدد و طبیعت زیبای تفلیس وقت بگذارید و از خوردن غذاهای جدید و آشنایی با فرهنگی متفاوت لذت ببرید.

برای رزرو تور گرجستان می‌توانید هم به شعبه آراس سیر در تبریز مراجعه کنید و هم به‌صورت غیرحضوری با شماره‌های واتساپ همکاران ما در تماس باشید. به‌علاوه برای مشاهده پکیج‌های مختلف تور گرجستان می‌توانید صفحه ما در اینستاگرام به آدرس @arasseir مراجعه کنید.

منبع: advantour، britannica

دیدگاه‌ خود را بنویسید

گفت و گورا شروع کنید...
سلام! سوالی داشتید؟
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ میدهیم
instagram default popup image round
Follow Me
502k 100k 3 month ago
اشتراک گذاری
اسکرول به بالا